Kloakproblem

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

1275
1725
Falk:
Förstår inte grejer med substrat typ reptilbark, trächips och spån. Att inte alla kör med torv då det funkar torrt som fuktigt samt inte fastnar och är billigt.

17
0
viciouscircle:
Torv kanske kan vara ett alternativ sen för mig då..? Det han gått på senaste 2 månaderna är coco husk. Tänker i alla fall byta, vågar inte använda det här längre. Inte för att det behöver vara bottenmaterialets fel men ändå.. :/ nojig. 

1275
1725
Falk:

Coco husk är väl lite grövre?

En säck naturel torv på granngården kostar typ 60:- för 50lit så det är lätt värt det. Samt att dom har bytt till ett bättre märke och säljs nu som naturell solmull men är 100% sphagnum

903
510
Evanjeline:
Jag använder själv torv från granngården, och jag gillar det, men det blir väldigt dammigt. Jag är ganska så kluven till om det är ok eller ej, åtminstonde med arter som är på marken och inte ska ha fuktigt hela tiden.

17
0
viciouscircle:

Coco husk är lite grövre ja. men det är fullt av sådant där "cocoshår" i det :P eller vad man nu ska kalla det haha ^^

Dammar det mkt så är det nog inte optimalt för majsorm nej :/ hm.. Får klura på det här. 

1275
1725
Falk:
Dammigt blir det bara om det är supertorrt vilket det inte ska vara. Dom flesta torrlevande arter, typ öken, torr buskskog osv har mycket fuktigare än vad vi har i Sverige, iaf vintertid i våra lägenheter.

903
510
Evanjeline:
Jag får i alla fall spreya rejält varje dag för det inte ska damma.

741
681
Binks:
Låta de torka till sig ibland kan man väll låta de göra men annars ska de väll vara lite fuktigt oftast, beroende på vad man har i.

197
16
SibiriskTiger:
Mycket intressant tråd! Tack för bra beskrivningar och bra bilder! Skönt att du fick hjälp av veterinär och hoppas att behandlingen fungerar bra :)

Angående bottenmaterial kan jag helt klart rekommendera granngårdens hampaströ! Jag kör på det till alla mina majsormar + att jag blandar i lite av granngårdens torvmix för att få lite naturlig färg. Vad gäller torv överlag upplever jag att det (som många har sagt före mig) dammar och även sätter sig under fjällen hos just majsormar.

36
15
Ola88:
Till mina ormar kör jag med reptilbark som jag blandar ut med täckbark från blomsteraffärer, funkar kanon :) Vrf jag blandar ut det är för att det ser så mörkt å tråkigt ut om man kör med bara täckbark men men vi alla gillar ju olika :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild