Mäta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

7
0
Mama_C:
Jag gör som Peter och uppskattar - har ingen dyr ny phone så jag får lita på synvinkel och huvudräkning :D

46
27
MathiasNordstrom:
Sättet jag mäter ormarna är med en tjockare tråd ungefär 3 mm tjockt. Sedan drar man den längs med ormen, man behöver inte "tvångshålla" ormen. Bara sätta punkt för punkt. Om ormen rör sig håller man bara still tråden på ryggen. Sedan mäter man från start till stopp på tråden. Jag vet dock inte om detta är så enkelt att göra på mer livliga djur men alla mina B.c.c är mycket lugna så är inget problem. Främst kör jag dock på vikt :) Appen verkar bara vara kompatibel till IOS.

953
1840
peter54:
Om man, som jag, har ormar som är tvärbandade, kan man mäta ut en genomsnittslängd på varje färgtriad (på trefärgade förstås). Sedan är det bara att räkna antalet triader och multiplicera med snittet på triaderna.

Den här sinaloan till exempel, har 17 triader med ett ungefärligt snitt på 10 cm.

60
40
bushman:
Det funkar ju :) men lite svårare om ormen inte är tvärbandad.

men den här är inte en app. Är gratis och funkar på pc. Enda man behöver är et foto av ormen.
serpwidgets.com/main/measure

60
40
bushman:
En liten test på om det går å legge foto med ipad.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild