Mäta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

109
25
Dark_Shadow:
Ni som har ormar. Hur mäter ni längden på dem?

953
1840
peter54:
Jag mäter aldrig en levande orm, utan gör bara en uppskattning när de ligger hyfsat utsträckta. Sådana uppskattningar kommer ofta ganska när verkligheten har jag sett de gånger någon orm har dött.

60
40
bushman:
there's an app for that :)

CritterSize

1685
794
fluffis:
Hehe, folk har påstått tidigare att det är lätt men det tycker jag inte :)
Jag mätte en orm igår, jag skulle filmat det :)
Själv är jag urdålig på uppskattningar. I alla fall så brukar jag ta ett snöre och lägga det längs med ormen ovanpå ormen. Jag börjar vid huvudet och sen tar jag mig neråt med snöret bit för bit. När ormen är slut så håller jag handen på snöret vid slutet och sen lägger jag snöret längst ett måttband eller tumstock för att se hur långt snöret är. Är ormen medgörlig kan det ändå vara hyfsat enkelt men är ormen slingrig kan man bli smått galen :) Eftersom det med min metod innebär mycket pillande med ormen så görs inte detta mer än max en gång per år.

Medlem i SkHF
279
187
Smilla:
Precis som fluffis mäter jag ormar mycket sällan (lättare att väga för att kontrollera tillväxten). När jag mäter snvänder jag mig av måttband och en hjälpande person. En får hålla och en får mäta. Jag börjar vid nosspetsen (då gäller det att ha ett bra grepp eftersom huvudet är en känslig punkt. Jag tycker det är bättre att ha ett stadigt grepp och få det avklarat snabbt, än att försöka om och om igen) sedan drar jag måttbandet längs ormens rygg och håller fast detellan olika punkter (cirka en dm mellanrum) tills jag mår svansspetsen och får fram den totala längden.

953
1840
peter54:
Det jag menar med uppskattad längd är när ormen ligger utsträckt exempelvis mot frontrutan på terrariet och kanske en bit in på gavelrutan. Förhoppningsvis har man klart för sig måtten på terrariet och då är det mycket enkelt att göra en överslagsberäkning av ormens längd. Jag förstår att det är svårt att försöka gissa om ormen ligger på golvet eller på gräsmattan, det skulle inte jag heller klara särskilt bra.

60
40
bushman:
Seriöst. Det finns faktisk en app för det.

CritterSize

man lägger in längden på ett objekt. Scanna ormen med objektet liggande bredvid med din telefon och få längd uträknad.
enkelt.

953
1840
peter54:
bushman
Vadå seriöst? Det förutsätter att man äger något att stoppa appen i. Den metod jag redan föreslagit är bra mycket billigare dessutom ;)

60
40
bushman:
Peter.
seriöst som at det faktisk finns. Inte bara nån ting jag fann på... 
Minst 90% av dom som är på det här forumet har antingen en mobil eller surfplatta eller en Mac/pc med nytt nok operativsystem kombinert med digitalkamera att stoppa appen i, så jag tänkte bara att det kan vara kul för nån att veta.
appen är också gratis. Billigare än det är svårt att få till...

953
1840
peter54:
bushman
Jo det förstår jag absolut, tyckte bara att upprepningen var lite "too much". Även om det är 90% som har smartfåns eller smurfplatta, så är det fortfarande 10% som inte har det, till exempel jag som inte kan använda pekskärmar. :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild