WF kontra CB mässor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 8

6
0
Evert:

Istället för att alla sitter och skriver privata meddelanden till SHF kan väl ngn representant från föreningen skriva ett inlägg här och förklara hur dom resonerar kring allt detta!

Sen kan ju den/de medlemmar som köpte gnagare av Jiri förklara hur dom tänkte där! Det va ju förbud mot försäljning av gnagare på mässan!

268
19
Iguania:

Hur hade du då tänkt att det skulle göras någon skillnad? Är ni så många som vill klaga på SHR så skicka in mail, vill man göra någon skillnad så måste man ju visa det för dom istället för att bara sitta och gnälla på TD för det gör ingen större skillnad.

Medlem i NNHF
52
55
danne_60:

Det va väl inte förbud att sälja gnagare utan det va förbud att sälja dom vid bordet? Och dessa råttor försvann från deras bord iom att dom inte fick sälja dom vid bordet.

//Danne

1244
472
leedragon:

så mycket gnäll, det är så  jävla  mycket  WC som säljs ändå som bc, konstigt att folk åker och köper X wc  djur till tyskland och andra länder sem plöstligt ligger det annonser om just de där wc   lite här och där, nu  lär  shf skärpa till sig, men de gjorde inte  mer än så jävla många andra gör

238
14
Regnskog:

danne_60 snälla någon, vilket barnsligt argument! I själva mässhallen så pågick kriminell försäljning, inte utanför! Självklart kan inte SHF stå för brott som händer utanför deras förening. 

Känns som att bara Anders och Jonas_ kom med vettiga argument som jag faktiskt kan hålla med om, resten av er (förutom ett annat fåtal) har rent ut sagt löjliga argument. Aja, jag uppskattar SHF något enormt, men detta var i mina ögon ett stort misstag så dom sjönk ganska lågt i mina ögon.

Medlem i NNHF
52
55
danne_60:

"danne_60 snälla någon, vilket barnsligt argument! I själva mässhallen så pågick kriminell försäljning, inte utanför! Självklart kan inte SHF stå för brott som händer utanför deras förening."

Försökte mej på lite ironi för att poletten skulle trilla ner för somliga, men det är tydligen lönlöst?

Jag undrar om det det är mässan den 28/9 13 du diskuterar, den mässan arrangerade SHF.

//Danne

Medlem i GHF
7
3
Pela:

Jag är en av dem som varit med och planerat och genomfört mässan.

Som ni säger var det förbjudet att sälja både levande däggdjur och viltfångat på mässan.

Nytt för i år var att vi hade ett antal icke svenskspråkiga säljare, men vi hade reglerna bara på svenska. Alla säljare hade godkänt reglerna, men uppenbarligen hade inte alla förstått dem. Därför dukades det fram däggdjur, som sedan togs bort och förvarades i ett rum dit besökarna inte hade tillträde under mässan.

Utanför mässtid gjordes någon affär mellan säljare och eller funktionärer med levande däggdjur. Kanske borde vi ha reagerat på detta. Men som ni säkert är medvetna om byter många djur ägare under en mässdag utan att vara en del av mässans försäljning. Beställda djur hämtas och lämnas både mellan säljare och besökare.

När det gäller viltfångat är det ett återkommande problem att det är svårt att bevisa att något inte är fångenskapsfött. Även om det finns papper på djuren kan de vara vaga. Ofta saknas det klar information om vem som är uppfödare även när man handlar av de etablerade svenska handlarna och många köpare bryr sig inte om att begära uppfödarintyg på djuren.

Vi i SHR kommer att utvärdera mässan och se över hur vi kan göra den bättre till nästa gång och hur vi kan vara tydligare med reglerna, både före och under mässan. Jag tar med åsikterna här till nästa styrelsemöte.

En uppmaning till alla som går på mässor är att säga till om ni ser något som ser tokigt ut. Ser något djur sjukt ut eller har ni goda skäl att misstänka att något bryter mot reglerna, påpeka det. Kanske har inte ens säljaren själv uppmärksammat att ett djur på bordet mår dåligt.

2
0
Bertil:

Hej alla som inte kan skilja på SHF (Stockholms Herpetologiska Förening) och SHR (Sveriges Herpetologiska Riksförening). Uppenbart är de flesta okunniga om att mässan den 1 februari 2014 anordnades av SHR och inte SHF.

Att dra in SHF i SHR´s misstag är ett avsevärt större misstag av alla som saknar koll och naivt hakar på den obefogade kritiken mot SHR. Ska man kritisera och framföra possitiv eller negativ kritik ska man hålla sig till fakta. Först då blir kritiken meningsfull.

Att blanda ihop korten som många av er gör på denna tråd ger ett löjes skimmer inför oss alla akviva i såväl SHR som SHF och alla andra lokalföreningar. Lite svårt att ta er på alvar.

Att det begåtts ett misstag är nog alla överens om och har tagit till sig kritiken. Ett misstag som inte kommer att upprepas.

Så var det några som hade åsikter om att medlemmar i SHR köpte gnagare på mässan. För er kännedom så exponerades eller såldes inte gnagarna bland borden i mässhallen.   

Sedan tycker jag det är mycket fegt att göra inlägg i under synonymer. Det indikerar att ni inte vågar vara öppna i sinnet och i stället gömmer er för att slippa "skit". 

För tydlighetens skull så kommer höstens reptilmässa i Stockolm att anordnas av SHF Stockholms Herpetologiska Förening.  

Bertil Byström. bertil.bystrom@gmail.com   Aktiv medlem i SHR/SHF och kommer fortsättningsvis att vara.

238
14
Regnskog:

Bra sagt pela! Tycker det jag skrevs lätt kan tolkas fel också, men när man skriver är det svårt att försöka argumentera utan att det ska missförstås!

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag tycker mig se en röd tråd..i tråden.. Våra föreningar är viktiga för oss alla som håller djur i terrarium! Punkt slut. Går inte att säga annat om man tar reda på vad dom gjort för oss genom åren.

Misstag kan begås överallt, och gör det dagligen även i övriga samhället, nu vet jag ingenting om något misstag ens begåtts på mässan, det lägger jag mig inte ens i den här gången :)

Mina övriga argument finns att läsa högre upp, nu drar jag mig vänligen ur den här diskussionen.

Mvh Jonas Gavlen 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 8
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild