Kp och matvägran

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag reagerade på en sak du skriver HenkePetersson: "dom flesta ormar trivs nästan bättre i racks, varesig det handlar om kps eller en tigerpyton, det har med det trånga utrymmet och att den inte kan notera att något rör sig utanför".

Ja vart ska jag börja :) Är det här din personliga åsikt eller är det fakta? Är det fakta så vill jag gärna se källan på den artikeln/forskningsrapporten då jag inte håller med dig alls! Visst är det din personliga åsikt kan jag inte säga så mycket, alla har vi rätt till en åsikt, vare sig den är rätt eller fel :)

I min värld är det vansinne att hålla stora pytonormar i rack, med stora pytonormar menar jag dom större arterna, tigerpyton,nätpyton,blodpyton,klipppyton, ametistpyton osv..

Kan bara understryka med att även om en orm inte ser ut genom lådan så känner den om någon rör sig i rummet då ormarnas främsta sinne inte är synen, lite info. 

Nää min teori är att ormar trivs precis lika bra, inte ett dugg sämre, i välinredda stora terrarium där dom kan uträtta sina behov, exempelvis klättra, bada, gräva eller vilken art man nu har...

Blev bara nyfiken då jag under 19år aldrig hört någon som säger att rack är bättre än ett ordentligt terrarium, inte i Sverige iaf :)

163
34
Danne:

Jonas_ : Men det som LunarBallReptiles skriver då? Strular med mat, parning osv. när dom flyttas från rack till terrarium? Är det inte ett tecken på att dom inte trivs lika bra, och att dom mår bättre av att bo i rack?

(eller menar du bara de stora ormarna du nämnde? Jag pratar om kungspyton nu).

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag menar inte kungspyton, menar alla arter pyton som är större än dom :) 

163
34
Danne:

Alright ! :) Kan typ bara KPs, hehe.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Tvärtom för mig, bättre på dom större kusinerna i släktet :)

229
124
CJBReptiles:

Anledningen till att man har rack är ju för att få plats med så många djur som möjligt på en liten yta. Jag använder vision rack till juveniler, inte annars. Och anledningen till att kungspyton trivs bättre i rack än i terrarium är att terrariumen är för dåligt inredda. Jag hade kungspyton för 7-8 år sedan i terrarium och jag hade inga problem med matvägran, men då hade dem bra och mycket inredning.

En annan anledning till att ormar överlag matvägrar är att terrariumen ofta är placerade i vardagsrum där det ofta är människor och hundar som stör och stressar ormarna. 

Konsten att ha djur som alltid äter är att låta dem vara så mycket som möjligt.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Helt rätt CJBReptiles ! Instämmer med dig :)

82
16
Bremnes:

Är bara utrymmet i lådorna stora nog åt djuret så går det utmärkt att ha kungspyton i rack. Sen får folk tycka vad de vill. 

Men självklart, som Jonas_ skriver, så är det ingen bra idé att husera de stora ormarna i lådor. Vet inte var man ska få tag på lådor som är 2-3 meter långa..... Självklart går det bra att ha dessa djur i rack som juveniler innan djuren säljs. 

Vill egentligen hålla mig utanför denna diskussionen, men att ett djur äter och mår bra i ett välinrett terrarium förtäljer egentligen ingenting då djuren uppför sig likadant i en racklåda. Det pratar bara för racksystem. För då "slipper" ägaren inreda. Den enda inredning som spelar någon roll för en orm är ett gömställe och en vattenskål. Det är den enda basala inredningen en orm behöver.  Framför allt kungspyton som spenderar den mesta av sin tid gömd i håligheter i det vilda. Alla fina inredningar, bakgrunder och vattenfall är enbart för ägarens skull. För det är bra mycket trevligare att titta in i ett välinrett terrarium än en grå plastlåda med tidningspapper i..... ;)

163
34
Danne:

Tror det är vad som är "stort nog" som folk har olika åsikter om. Om man ska följa jordbruksverkets regler så faller många rack när det kommer till höjden på lådan. Håller med dig Bremnes, folk får säga vad de vill om de, men om länsstyrelsen besöker dig och du har rack så har du inte jättemycket att säga. Tycker det är kasst hur dom har tabeller om hur ormar ska skötas. Som att varje landlevande/trädlevande orm/ödla ska skötas på samma sätt.

82
16
Bremnes:

Nej det är riktigt DPBallPythons, det är därför jag inte har mina djur i rack. Går inte med stora ormar som sagt. Men har jag bara racklådor som är tillräckligt stora så är det inga problem om Länsstyrelsen knackar på. 

Men nu är ska vi inte fördjupa oss i denna diskussionen för det får vi ta i en annan tråd. 

Jag hoppas att trådskaparen har fått lite mer kött på benen och lyckas välja en orm som passar honom! 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild