Kp och matvägran

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

82
16
Bremnes:

Varför de matvägrar ibland är bara gissningar och spekulationer. 

Är det egentligen ett väldigt stort problem att de matvägrar ibland? När jag födde upp KP så hade jag en hona som matvägrade i nästan 14 månader. Men hon gick knappt ner något och stor som fan var hon! Hon började äta som en tok sen. Sen självklart matvägrade honorna vid parningstiden. 

Jag bara har svårt att se det som ett övervägande problem till att inte skaffa en. 

Att kungspyton är ökända för att vara kannibaler är inte riktigt korrekt i heller. Jämför det med flertalet snokar så är det långt ifrån så. Menar absolut inte att man ska hålla djur tillsammans. 

Håller med annars om att de olika Morelia varianterna är bra på att äta. 

Lycka till! :)

478
592
Rottenroth:

Tycker jag hör titt som tätt om KP som käkar varandra, en användare här fick ju uppleva det för inte så längesedan heller.

297
15
shad0w88:

Min son hade en kp (på sin mammas sida) o den dog efter ha matvägrat länge.. den totalt vägrade äta.

Jag vill ha en kp men samt vill ja ha en viridis, kp kan man ta ut med tiden vilket man inte kan med viridis, sen o andra sidan viridis äter o kpen kan vägra :P 

så där e mkt att tänka på.. har ju inte råd med båda och nu då den kpen ja vill ha e ju en morph.

Morhp finns de ju 10000 tals sorter men fina e ofta dom dyra så får fundera :P 

Hur tkr ni att en "Hemmiljö" är till en kp? 

Många har ju spån o andra bark, va e rätt vad e fel ? i o med dom matvägrar om det e fel miljö bl.a

82
16
Bremnes:

Miljön i sig påverkar inte deras avstånd från föda. Det enda i miljön som möjligtvis kan påverka dem är klimatet. När man kanske inte har lyckats få en stabil temperatur eller luftfuktighet. 

297
15
shad0w88:

okey then o know =) 

88
153
LunarBallReptiles:

Jag har sett exempel på djur som bott i rack som fungerat dåligt med mat och kommit in i terrarium som börjar äta ordentligt.
Men jag har sett att det är tvärtom som brukar vara värst. Från Rack till terrarium.
Jag har själv haft mina i rack tidigare men har numera terrarium till dom (fick en anonym anmälan på mig) och det har varit struligt som F*N.
Dom har knappt käkat och dom som har käkat vill inte ha dött, bara levande.
Äter 4-6 gånger om året och bara rasar i mående.
Sålde några djur och dom åkte ner i rack och fungerar perfekt igen.

Vad som orsakar detta är jag inte kapabel att svara på då dom har samma miljö/klimat men mycket mer insyn och betydligt ljusare än tidigare (kan inte ha dom mörkare än vad det är ute, persienner nerdragna osv).

Men att det finns djur som strular oavsett var /hur dom bor så är det och det finns dom som aldrig strular hur dom än lever...

Individer som bestämmer själva =)

297
15
shad0w88:

så stora djur i små rack? känns inte rätt va? 

88
153
LunarBallReptiles:

Stora djur i små rack ?
Var står det nånstans ?

Var den en fråga om rack eller ang ev matvägran på kp ?

Jag har terrarium till mina iallafall och det fungerar uruselt, har aldrig haft så dålig matrespons som jag har nu men jag är laglig iallafall, det är viktigare än att djuren har det bra...

För djuren ska inte gå trångt det har jag fått papper på från länsstyrelsen...
Men när jag sa att dom inte fungerar som dom ska, dom äter inte, parar knappt sig och får sällan ägg och isåfall blir det ofta ägg som inte är ok....Men dom har utrymmen som är lagliga, hur står ni till detta...
Svaret var kort och enkelt..... Sälj dom då... !

305
147
HenkePetersson:

Det är inte annat än att man tycker att lagar och regler borde ses över, inte bara på hur stor resp litet djuret är utan även hur djuret fungerar och vad djuret mår bäst av, dom flesta ormar trivs nästan bättre i racks, varesig det handlar om kps eller en tigerpyton, det har med det trånga utrymmet och att den inte kan notera att något rör sig utanför på samma sätt som i ett terrarium, vilket framkallar en större säkerhet och trygghet, vilket i sin tur triggar den till att äta.

Men det här har inte myndigheterna tagit till sig dom ser allt i svar och vit.. Racken är framtagna för hållande av ormar etc, men i deras ögon är det en plastlåda med hål, alltså inte acceptabelt som bostad för djuret, sen spelar det som Lunarball säger ingen som hellst roll om djuret matvägrar och mår dåligt av att hållas i terrarium, det är olagligt, därför bör som jag skrev ovan lagar och regler ses över art messigt och inte bara på djurets längd etc. för det är bevisat att just kps funkar bättre i rack än i terrarium.

163
34
Danne:

Alltid kul att dom som inte kan ett shit om reptiler bestämmer hur dom ska skötas.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild