någon som har fött upp kameleonter?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

Medlem i DHF
1083
778
Westman:

ger du mycket kalk?

105
28
Richard:

ja skumt din veterinär säger så men som sagt är bara 99,9 procent säker så :P . jag vet inte var du befinner dig? du är iallafall välkommen landskrona skåne.

234
1
tinagustafsson:

ja alltså jag har varit hos veterinären 3 gånger och första gången fick vi antibiotika för att få bort om det var eventuellt en infektion ( var för liten för att göra blodprov) sen hjälpte inte det. nästagången när vi kom dit trodde hon att han hade kalkbrist då gav vi kalk brustabletter i tre veckor hjälpte lite i början fast det var hon helt enkelt droppen han fick. sen nu när vi gick dit sista gången då gjorde hon blodprov ändå, då visade det sig att hon hade väldigt höga kalknivåer men det berodde inte på att vi hade givit kalk för en hane kan ändå inte nå såna nivåer bara honor när dem håller på att producera ägg. då gjorde vi ett ultraljud men de fanns inga ägg. men då sa hon att Django kan ha börjat prodecera ägg men tagit tillbaka dem för att hon inte var redo eller att det ska snart bildas ägg.. Ja alltså vi ger kalcium på varje inseket men det skulle vi forsätta med enligt veterinären och herpers för att han fortfarande växer..

234
1
tinagustafsson:

antobiotkan fick han i september så det var länge sen.. Jag bor tyvärr utanför stockholm, men tack ändå! :D

234
1
tinagustafsson:

jag ska försöka ta en sån bild senare nu verkar han lite sugen på mat hoppas jag :) 

men kan det fortfarande vara kvar så pass höga kalknivåer kvar sen i september? 

detta är inte lätt alltså när man inte ens kan veta vad det är för kön.. och har aldrig haft en reptil förut, förutom när jag var liten så hade min mamma en leguan, men jag tog inte hand om den :P

234
1
tinagustafsson:

det är tråkigt att veterinärer inte har sån koll på dessa små söta reptiler :( men jag har gått hos gunnel på rorslagstull djurklinik hon är duktig faktsikt! :)

234
1
tinagustafsson:

jo iochför sig de klart när dem är kallblodiga. grejen är att det har hållit på sen i augusti typ :( men va bra att det inte bara är Django då :) vad skönt att höra att du förstår mig med att vara nybörjare :) det jobbigaste är att vi har så liten lägenhet så han ser oss hela tiden, men vi kan inte göra något åt det för att det är för litet. hans terrarium är typ större än lägenheten :P

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Täck för terrariet med en svart filt dagtid? Det kan man behöva göra med stressade djur som står i rum där det är mycket rörelse.

Hoppas det går bra i slutändan, vet att just kameleonter kräver något mer av sin ägare än vissa andra "enklare" arter. Mycket som kan gå fel med en kameleont så jag tycker det är vågat att ha en sån som första reptil :P

234
1
tinagustafsson:

okej dem blir inte mer stressade då? jo jag vet men trodde inte att skulle vara SÅ svårt, i början var det inte svårt men sen när ingen vet var det är för kön och alla veterinär besök osv blev de ju svårare..

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Blir det lugnare i terrariet och lägenheten blir ju självklart ödlan mer harmonisk :) 

Därför det är bra att läsa på innan man skaffar reptil, inte bara litegrann.. utan riktigt läsa på om arten och fördjupa sig i mer än 1 bok.

Vad det är för kön på ödlan kommer väl fram med tiden ändå, förstår inte varför det är så bråttom med att bestämma om det är en hane eller hona... gäller att ha stort tålamod med reptiler, inget som går fort :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild