Flugodling , stora bananflugor ?! - Frågor!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Har du enbart en liten bönsyrsa så blir det kanske lite mycket att sätta in hela kulturen. Bättre att skaka ur några bananflugor då och då. Sen finns det olika smarta lock. Jag själv använder plastmuggar och en bit tyg och ett gummiband, vilket fungerar sådär då det alltid blir en massa utanför som man måste slå ihjäl. 

Har sett vissa som gjort lock/plugg utav skumgummi som man då kan öppna och stänga lätt utan att få hela golvet fullt utav flugor.

2966
1648
Hoggaforfan:
Sätt in odlingen i kylskåpet lite innan du ska plocka ut,15-30min, så är de lite långsammare.
Finns en ganska stor chans att du måste tömma av flugor då och då för annars blir det för många och hela odlingen dör av koldioxidförgiftning. 

Finns även insektssugar som man kan köpa billigt och är guld värt. Går även att göra själv för den händige.
www.sagitta.se/bilder/62010.jpg

1
0
Kvickrot:
Hejsan! Jag är ny här och har inte hittat någon infosida om att odla bananflugor, så jag kapar den här gamla tråden istället tänkte jag. Jag och min flickvän skaffade ett par pilgiftsgrodor och en burk med bananflugor igår. Ska ta och sätta nya kulturer av den nu och rör väl ihop nån gröt av vad som finns i skåpen, att döma av recepten jag hittar kan det variera ganska mycket. En jäsande smet ska det nog bli iaf! 
Men jag läste någonstans att de bör pudras med vitaminer och mineraler. Kan man inte röra i sånt i smeten så att flugorna blir mer näringsrika från början? Eller det kanske slösar för mycket med vitaminpulvret? 

2966
1648
Hoggaforfan:
Kvickrot skrev:
Hejsan! Jag är ny här och har inte hittat någon infosida om att odla bananflugor, så jag kapar den här gamla tråden istället tänkte jag. Jag och min flickvän skaffade ett par pilgiftsgrodor och en burk med bananflugor igår. Ska ta och sätta nya kulturer av den nu och rör väl ihop nån gröt av vad som finns i skåpen, att döma av recepten jag hittar kan det variera ganska mycket. En jäsande smet ska det nog bli iaf! 
Men jag läste någonstans att de bör pudras med vitaminer och mineraler. Kan man inte röra i sånt i smeten så att flugorna blir mer näringsrika från början? Eller det kanske slösar för mycket med vitaminpulvret? 

Jag hade sånt i mina smetar då och då, hur mycket det hjälper vet jag inte men det lär inte vara tillräckligt för att man ska slippa pudra flugorna innan de åker in till grodorna.

179
47
Reptilmannen2002:
Kvickrot skrev:

Jag brukar pudra på flugorna när det är matdags och det funkar hur bra som helst.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild