Flugodling , stora bananflugor ?! - Frågor!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

382
36
MariBarita:

Jag ska för första gången ge mig in på att odla flugor, stora bananflugor.

Jag hoppas att jag gjort rätt nu, gjorde flugsmet (baserat på cornflakes,havregryn, äpplemos, jäst, bananer + vatten) hällde upp lite av smeten i plastglas, i med en tom toarulle, på med en duk och gummiband som håller duken på plats....

....ska jag fästa en bit hushållspapper ovanpå duken också eller kommer de att dö av syrebrist då?Det känns som om larverna skulle kunna rymma från plastglaset som jag har det nu, eller jag kanske ska fästa en bit plastpåse som jag gör lite hål i?

Kommer flugorna att dö innan larverna kläcks? Hur lång tid tar de tills det blir larver?

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Jag köpte en odling för ett tag sedan och det var rätt smart löst. En halvt konformad skumgummi-bit satt fast som lock, vilket gjorde det lätt att både öppna och stänga.

Det är förmodligen inte lika bra luftcirkulation, men flugorna verkade klara sig bra och kändes som om det aldrig tog slut.

382
36
MariBarita:

Det var ju behändigt, synd att de inte säljer lock till plastglasen i affären.

Jag tror att jag väntar nån dag sen fäster jag en bit plastpåse (med lite lufthål) på glasen...vill inte riskera att få pyttesmå larver i hela lägenheten ^^

382
36
MariBarita:

Fy vad det luktar sötsliskigt i lägenheten nu =/

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Hehe, ja, det luktar en hel del utav dem tyvärrr =/

Medlem i SHF
9
25
urcellen:

Hej jag har alltid använt mig av följande recept och procedur

havregryn och cornflakes kör i mixer

vatten,bananer, 1 burk öl,torrjäst samt flytande Atamon mot mögelbildning kör i mixer

Blanda alla ingredienser i en bunke och låt jäsa 1 timme smeten skall vara lättare än havregrynsgröt i konsistensen

klicka i ca 1,5 dl per ölglas

För att unvika att vanliga flygande flugor skall para sig igenom locket på burken så använde jag mig av disktrasor detta är mycket effektivt.

Den stora bananflugan tar lite längre tid på sig än den lilla vad gäller förökningsproceduren.

Räkna med att det tar ca 1 vecka innan du ser larver och ytterligare 1-1,5 vecka innan de förpuppat sig och kläcks

Toarullen och en bit hushålsspapper i är bra så larverna kan krypa upp på något när de förpuppar sig samt att pappret suger upp den ev fukt som kan vara för mycket i burken

Ställ inte kulturerna för varmt då blir det lättare kvalster,visserligen kläcks flugorna snabbare vid högre temperatur men det kan även döda en odling snabbt vi höga temperaturer

Ett bra råd för att hela tiden ha flugor på gång är att när man ser att larver börjar kläckas ställ in några kulturer i en kyl eller sval på ca 10+ grader och ta fram ett par kulturer med några dagars mellanrum larverna saktar nämligen ner sin aktivitet i kylen så de inte växer och kläcks lika snabbt som i rumstemperatur

då har man liksom alltid foder till hands när man behöver det.

Mvh

Andreas

382
36
MariBarita:

Nu har jag äntligen fått fler flugor på odlingen =)

Kul att det lyckades =)

Medlem i DHF
1083
777
Westman:

Jag blandar bara havregryn lite jäst en bannan bit och vatten till än lagom konsistens

356
177
krypet:

Jag brukar ta en bit wettex-trasa som lock. Jag fuktar den och sätter fast den med en gummisnodd. När den torkat håller den formen rimligt väl, och gummisnodden behövs inte längre. Flugorna behöver inte så väldigt mycket syre - insekter behöver inte alls lika mycket som vi gör.

Det är knappast någon risk att larverna vandrar iväg, de brukar hålla sig på plats. Viktigaste skälet till att ha ett rimligt tätt lock är att inte vilda flugor ska ta sig in och para sig med mina odlade. Jag har flugor som inte kan flyga (det har väl ni andra med) och vill inte gärna få dem på annat vis.

3
0
OliverG:
Jag köåte en bananflugeodling Igår och undrar hur man får ut flugorna haha? Ska man vänta tills alla larver har blviit puppor och sen bara ställa in den i det terrariumet man har? Har nämligen en pytteliten Bönsyrsa hemma som äter flugorna.. Kan inte bara öppna locket och ta ut dem heller då dem är så himla känsliga!
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild