Jodå, jag har gjort rätt många tabbar, särskilt då för länge sedan när det mesta i djurväg som fanns var vildfångat. Jag var till Nyköping en gång för att titta på ormar som var till salu, diverse olika hade han. Jag fastnade för ett par vuxna mangrovesnokar och betalade 1000 kr för dem, vilket var en nätt summa då för 35-40 år sedan.
Installerade dem i ett rätt stort terrarium byggt på höjden med levande växter och de verkade funka rätt bra, men så dog hanen hux flux och när jag kände på kroppen var den rätt lös i hullet trots sin ganska tunna kropp. Jag hade en kompis då som pluggade till veterinär och hon ville komma och öppna kroppen. Hon hade med sig ett rostfritt rullbord och riktiga verktyg, skalpeller, saxar, hakar och långa böjda tänger och så började hon öppna.
Hon gick in under hakan och vi reagerade båda på att vävnaderna var mycket bleka, nästan vita, men värst var det när vi nådde ner till levern … den var upplöst och helt i flytande form. Där tog det stopp för mig och jag gick ut ur rummet medan min kompis fortsatte att undersöka. Varken hon eller jag kom väl egentligen fram till någonting annat än att detta hade varit en mycket sjuk orm och jag tog med den till bågskyttebanan och gjorde upp en stor eld i vår eldstad där och eldade upp alltihop.
Honan var helt frisk och henne behöll jag i några år innan jag till slut sålde henne eftersom jag misslyckades med att hitta en hane.
En annan gång köpte jag sex Boa constrictor-juveniler för 175 kr/st av en zoohandlare i Gröndal söder om Sthlm. Fem av dem dog inom två veckor och den sjätte dog som tvååring. Den lämnade jag in för obduktion hos SVA och svaret jag fick var Salmonella arizona.