Inredning till Leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

www.granngarden.se/product/desinfektion-virkon-s-50-gr 

billigt och bra, jag köpte virkon på city gross. Så det ska inte behöva vara dyrt

230
22
Nooon:

Hallå igen :)

Plantera i krukor är en bra idé för då kan du flytta runt dem som du vill och ha kontroll över vattningen och jorden sprider sig inte och blandas med sanden. Synd bara att krukor är så fula(=onaturliga) Jag har kommit över keramikgrottor som jag borrat dräneringshål i och fick kanonsnygga krukor... men det blev inte så bra ändå för de blev mögel på dem av fukten som trängde igenom. Hittar du inga någorlunda naturliga krukor så kan du ju dölja dem med krokbark och sten eller gräva ner dem. Kanske du ska använda vanliga plastkrukor och skära ner dem till 2/3? de blir lättare att dölja då. Succulenter som inte är högvuxna klarar det. (Högvuxna välter lätt om de har för lite att stå i.) Täcka jorden med sten låter bra. Tänk på det om ödlan inte hinner sluka ev. lösa syrsor kommer de att gilla att krypa ner mellan stenarna och gräva och är det vuxna syrshonor kommer de att lägga ägg i jorden. 
Jag är inte så bekant med lösningar för att plantera i jord i terrarium eftersom jag inte kan låta min knasiga sandätare ha sån´t. Bara Elefantfoten har fått jord med stenar på. I övrigt experimenterar jag med hydrokultur (odling i leca och sten och näringslösning) istället. Det verkar gå bra - flera växter har klarat över året på det viset. ...men oroa dig inte för de växter jag rekommenderat! De är mycket tåliga planterade i jord! (annars skulle de inte heller vara det i hydrokultur som får torka ut ibland)  Jag har de växterna i krukor med jord på fönsterbänken och där är livet hos mig hårt - bara de mest hårdföra klarar sig i längden.

Värme kan man ordna med lite som man vill. Leopardgeckos brukar inte sola så värmematta brukar av den anledningen rekommenderas. En sån brukar inte vara särskilt dyr. Om du ska ha värme på nattetid så är det värmematta som gäller. En del säger att värmen ska slås av på natten. Men jag har läst på forum om andra som låter den vara på. Kanske det är personligt och en del ödlor helt enkelt mår bättre av att ha tillgång till värme jämt. Min ödla behöver värme dygnet om annars blir hon slö, får dålig aptit och det tar lång tid för maten att passera tarmarna. ...men jag vet inte... det kan vara hon som är lite knepig och inte helt normal... Andra menar att värme naturligt kommer uppifrån och gillar inte värmemattor alls. En del menar att spotlights torkar ut luften mer än värmemattor och jag håller med. Jag tycker att lampvärme sprider sig i terrariet mycket mer också. (Naturligtvis för den värmer upp luften ganska mycket på vägen till värmeplatsen). Trots att mitt terrarium är ganska stort fick jag när jag använde spots som värmekälla svårt att hålla tempen nere i den svala änden av terrariet så fort det inte var alldeles kyligt väder och därmed lite svalare inne. ...men det är ett träterrarium och ganska välisolerat. Jag vet inte om det fortfarande skulle varit ett problem i ett glasterrarium... men glas isolerar ganska bra det med. Spot eller värmematta är på ett ut för ödlan såvida den inte behöver värme på natten. Skaffa bara inte en såndär opålitlig värmesten. Du har säkert läst om såna och stekta ödlor. (Reptiler har ingen uppfattning om det här med att bli för varm och rent av att bränna sig.) Se också till att ödlan inte kan gräva fram värmekällan (värmeslinga eller invändig värmematta)
Kolla med termometer på olika platser att det blir tillräckligt varmt och att det inte blir för hett någonstans där ödlan kan ta sig fram.
..och så vill jag rekommendera någon form av termostat. Med en så´n behöver du inte oroa sig för att det blir för hett eller för kallt. Står värmekällan på hela dagen en varm sommardag så blir det lätt väldigt varmt. En termostat finns att köpa väldigt dyrt (programmeringsfunktioner och jox) om man vill men de finns också enkla för några hundralappar. En del är konstruerade för att fungera med lampor och en del för att fungera med värmemattor. Kolla innan du köper. Min lilla ödla har levt utan termostat under många år och jag reglerade värmen årstidsvis och vädervis med att ha värmemattan närmare eller längre ifrån terrariebotten och genom att byta till en mindre värmematta på sommaren och släcka och tända spots. Meckigt! ...men många kör på utan och har inga besvär med det. Jag vet inte om de låter värmen vara på bara utan att justera som jag gjorde... men jag rekommenderar i alla fall termostat!

oj... vad långt det blev...

62
0
fremar:

Ok, det sitter en värmematta under ca 1/3 del av akvariet ödlan har nu. Vet inte hur varmt det blir då den inte varit på mer än någon timme hos oss. Till möbelterrariet skulle det vara med en värmematta som täckte ca halva terrariet.

62
0
fremar:

Så då har jag inhandlat ett begagnat möbelterrarium MP Aquarien 100x40x50 med värmematta och en lamphållare för uv/värmelampa.

Passade även på att handla lite växter som borde fungera, är väldigt små krukor har inte bestämt hur planteringen ska lösas ännu.

230
22
Nooon:

Kanon :) Lite att fixa med nu då...
Sitter värmemattan påklistrad? Bra i så fall då vet du att det funkar. Jag har skrämt mig själv med att spräcka ett akvarium med en värmematta och ett annat med en halogenspot. Men lyssna inte på det - kolla hur andra gör så blir det bra. :)

Trevliga växter. Nr 1... Gasteria? Mina är mer stökiga med blad hit och dit åt alla håll och inte så långa. Nr 3 - en Hawortia? jag har kommit mig på att samla på olika såna och har någon som kansek är lite lik... Köpt var?

Kul för din ödla med nytt fint hem! Ni får ha inflyttningspartaj se´n! :)

62
0
fremar:

Nä det var en sån lös som man lägger under terrariet, habistat vivarium heat mat 43x28 cm och på 20w. Det akvariet ödlan går i nu hade bara kommit upp i 23 grader innan jag släckte belysningen för kvällen så de är ju långt ifrån tillräckligt varmt.

Ska se växterna är köpta på plantagen, från vänster är det: 1. Aloe vera, 2. Crassula ovata, 3. Haworthia retusa, 4. Haworthia fasciat

230
22
Nooon:

Ah! Aloe. Det var därför jag inte fick ihop det. Liksom Crassula brukar jag ta död på dem så jag har inte haft anledning att ha koll på dem. ...och retusa - den har jag! En stor "klimp"... växter tätt som blomkål. ...och Faciata har jag också. Hawortia är riktiga överlevare. Jag har en gammal, gammal som jag ärvt... ibland har den varit nästan svart av många veckors torka och solbränna och de nedersta bladen har torkat och lossnat... men så kommer jag på att vattna den ett tag igen... och se där! Gröna färgen kommer tillbaka! :) Nu rekommenderar jag inte sån misshandel... de blir snyggare om man är lite snäll (utan övervattning).

62
0
fremar:

Skulle en sån här fungera som en liten träd/gräsliknande växt kanske? Var en väldigt liten Dracaena margi, kanske ca 20-25 cm hög, fanns också på Plantagen.

62
0
fremar:

Kalk till en Leopardgecko skulle vara utan vitamin D3 väl? Måste köpa kalk då jag bara fick med denna när jag köpte ödlan, www.pwss.se/product.php?productid=4073 Har kollat i båda zoobutikerna hemma och de har bara kalk med vitamin D3. Apoteket verkar inte sälja rent kalk längre och är inte så sugen på att köpa en 25 kg säck med foderkalk på Granngården, så alternativet är väl att beställa en burk från någon webbutik antar jag.

1159
626
Temla:

Du kan inte köpa vilket kalk som helst för det kan innehålla andra saker eller vare fel sorts kalk. Kalk till reptiler finns att beställa och köpa på flera ställen både i butik och online. Geckon ska ha både kalk utan D3 och kalk med D3. Kalk med D3 ger man ca 2 gånger i månaden. Endast kalk ger man dom vid varje utfordring. När den är liten ska den ju ha mat varje dag alltså kalkar man varje dag.

Har du läst faktablad och skötselråd för Leopardgeckos?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 12
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild