Inredning till Leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 12

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

Virkon S är bra grejer. Och som nämt tidigare ventilation behövs, så köper ett terrarie fort så blir det bra. Och som inredning så tipsar jag om att du kollar in deras narturliga miljö och kör så gott du kan efter det. Och växt så funkar det väl med en aloe vera 

62
0
fremar:

Såg ju lite sådär ut deras naturliga miljö:

www.reptileforums.co.uk/forums/lizards/821710-leopard-gecko-natural-substate.html

slogecko.com/15-2/

Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

om miljön inte duger så tycker jag att du borde inte köpa ödlan.

62
0
fremar:

Tänkte ju mest på militärfordonen och soldaterna då ;)

230
22
Nooon:

De där bilderna är, om jag inte missminner mig, tagna i Afghanistan av en amerikansk soldat. Jag har förut, för 10 år sedan, letat bilder av leopardgeckohabitat utan att hitta något bra. Det är väl helt enkelt inte så många med den sortens intresse som rör sig i den miljön. De där bilderna, det finns fler av dem ute på nätet, har varit ganska inspirerande även om jag läst mig till att det ser ut sådär - sten, småbladiga buskar, grästussar... ...men om man inte gillar precis det utseendet i terrariet så tycker jag att man kan inreda lite som man vill så länge som man inte ändrar klimatet och så länge som man erbjuder ödlan en miljö som känns trygg för den med rätt underlag och förutsättningar att klättra och gömma sig. Då kan det få se ut som på mars om man vill. Har leosar färgseende? Om man inte bestämt vet att de inte har det så måste man naturligtvis undvika onaturliga partyfärger. Personligen tycker jag att det ligger det absolut tillräckligt med kreativt utrymme i habitatsenlig inredning... men jag har lekt med tanken att låta det bli svenskt högfjäll istället för Pakistanskt/Afghanistanskt/Indiskt.
Tycker man att det är tråkigt med bara sten, gräs, kvistar och sån´t är mitt tips att man låter sig inspireras av aquascapingvärlden. Där leker de med gyllene snitt och Ikebana (japansk blomsterarrangemangsteori). De estetiska reglerna går alldeles utmärkt att tillämpa i ett "leo-naturligt" terrarium.

305
147
HenkePetersson:

Inredning är något vi människor uppskattar, men en inredning kan vara mycket enkel och ändå tillgodo se djurets behov.. Sen håller jag med temla akvarium är skit åt reptiler, ha den i det som det ser ut nu tills du fixat ett riktigt terrarium och lägga tid på att inreda det snyggt i stället. Akvarium ger dålig luftsirkulation, speciellt när det gäller leosar och skäggisar som gillar värme, ett akvarium kan bli till en döts fälla för djuret då stillastående luft tillslut blir dålig sen har värmen ingenstans att ta vägen vilket gör att den kan dö av övehettning.

så mitt tips!! skaffa ett riktigt terrarium i stället och lägg pengarna på att inreda det i stället

230
22
Nooon:

Japp... nörderiet har ingen ände! ..men vad vore livet utan passion? :) Det finns många mycket duktiga aquascapenördar och här är några länkar till deras briljanta funderingar. Inredningsinspiration! Bara att byta ut materialen.

submersionprojects.wordpress.com/context-research/aquascaping-principles/

www.ukaps.org/forum/threads/keymakers-composition-studies.9660/

www.okeanosgroup.com/blog/aquariums/1-618-the-most-important-number-for-your-aquascape/

www.aquatic-eden.com/search/label/aquascaping%20basics

www.thegreenmachineonline.com/articles/tips-techniques/aquatic-layout-guide-rules-composition-the-golden-ratio-creating-perspectiv

230
22
Nooon:

...och några fler tips på växter.

Hawortia (olika former finns med det verkar alltid vara en lågvuxen växt. Lika Aloe i utseendet. Mycket tålig.)

Gasteria (olika former finns men det är alltid en ganska spretig växt och inte särskilt högvuxen. Mycket tålig.)

Sansevieria/Svärmors tunga och svärmors bandrosett (olika former finns men de växer alltid främst på höjden. Former med blad som i genomskärning är helt runda har kommit i handeln och de avskurna bladen säljs i buntar i en kruka. Som tur är så kan bladen rota sig och riktiga plantor växa upp. De blir naturligtvis lite spretigare än bunten men är ändå växter som mest satsar på höjden. En del former blir ordentligt höga men även mindre varianter finns. De är alla mycket tåliga.)

Sansevieria/Svärmors bandrosett. (Samma som ovan men lågväxande)

Glanspilea/Pilea depressa (Liknar Hemtrevnad/Soleirolia soleirolii men är mycket tåligare. Mycket lågväxande)

Paradisträd/Crassula ovata (Blir i naturen ett stort träd men mindre i kruka. De brukar vara 20-30cm höga på folks fönsterbänkar.)

Elefantfot/Flasklilja/Beaucarnea Recurvata (Blir i naturen höga träd men växer mycket långsamt. Ett litet ex. kan passa i ett terrarium. Mycket tålig.)

Med "tålig" i ovanstående lista menar jag torktåliga växter som dessutom klarar sig med förhållandevis lite ljus.

Det här är växter jag använder i leo-terrariet. Inga av dem finns i leopardgeckos naturliga habitat eller liknar de växter som finns där - det verkar omöjligt att hitta riktiga. De är väl inte krukväxtlämpliga och handeln är ointresserad. Man får hitta stand-ins. Surfar man på lämpliga växter så hittar man olika listor och funderar man på vad som är giftigt för ödlor så verkar ingen veta bestämt. ...men enligt mina efterforskningar så ska de här gå bra. Paradisträd gillar jag inte riktigt eftersom de brukar fälla bladen ett efter ett tills de blir anskrämliga. Jag sköter dem fel. Någon annan kan det bättre. De är där för att jag ville ha något träd/busklikt...men sökandet efter en bättre kandidat går vidare. Jag har provat med Ölandstok som ju liknar risbuskarna på bilderna från Leopardgeckoland... men den gillade ju förstås inte värmen. På samma sätt har jag sökt gräs-liknande växter som kunde tåla miljön men hittills kammat noll.

62
0
fremar:

Idag hämtade vi iallafall Zelda, på ca 8 år. Hon har ju uppenbarligen klarat sig i det akvariet då hon har bott i det hela tiden. Vet mycket väl att det inte är bra för luftcirkulation osv och kommer troligen att åka och hämta ett riktigt möbelterrarim redan imorgon eftermiddag.

Har bara ställt upp det så som det såg ut hemma hos tidigare ägaren på ett ungefär och satsar på att inreda det nya terrariet bättre och byter då samtidigt till bara sand. Nu är det sand och sen akvariegrus blandat som bottenmaterial.

Något speciellt jag ska tänka på nu efter att ha flyttat ödlan, när ska jag försöka mata henne. Vet att aptiten kan vara dålig ett tag efter flytt? Det terrariet som jag ev köper imorgon måste jag desinficera med Virkon S som ska vara bra? Går det att få tag i någon billigare förpackning än de 50x5g tabletterna, zoobutiken här tog över 700 kr för en burk...

62
0
fremar:

Tack för växttipsen Nooon, hittade en hel del av de växterna på tradera. Man planterar i krukor med jord och täcker runt med stenar lämpligast?

Hur löser man värmelampa billigt? Skulle typ en ikea kvart spotlight och en halogen  spotlightlampa räcka eller måste man ha en sån speciell terrerie värmelampa?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 12
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild