Kungspyton nu och då

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

333
97
leolina:

Jadu Peter, jag kan bara tala för mig själv. Under alla år jag har hållt på så har jag självklart varit nyfiken på olika arter och har haft en mängd olika men de jag har fastnat för i slutändan är majsorm och kungspyton när det kommer till ormar. Varför? Deras utseende, temperament och storlek faller mig helt enkelt i smaken. Har haft några olika Lampropeltis under åren och visst, de är fina att se på men deras temperament och rörelsemönster tilltalar mig inte på samma sätt som majsormens och kungspytonens. Har även haft några olika sorters strumpebandssnokar och det har varit samma där. Det finns mängder med pytonarter men ingen annan som tilltalar mig mer än just kungspyton pga dess temperament, storlek och utseende. Jag är helt enkelt ett tråkigt fruntimmer som fastnat för det där allra vanligaste men det är nog inte mycket jag kan göra åt det, det är som det är ;)

Sen får det väl bli ett copy/paste på det svar jag gav Doxter tidigare på ett annat forum då jag är för lat för att komponera ett nytt ;)

Det finns mängder av morphade KP i sverige, djurutbudet på mässor har minskat generellt men visst finns intresset och djuren kvar även om du inte såg dem på syd.

Nu vet jag inte hur många år sedan det var som du var på Expo Syd första gången men Expo Syd har krympt till 1/3 av vad det en gång var. Visst, detta årets mässa har blivit större än den har varit de senaste tre åren och det är ett gott tecken på att mässan återhämtar sig. Tidigare hölls mässan i alla tre rummen i lokalen och förhoppningsvis kommer den dit igen om några år. Förra och förrförra året fylldes knappt lokalen, i år fylldes den upp igen men de andra två rummen ekar fortfarande tomma. Många uppfödare har slutat sälja sina djur på mässor och där har du förklaringen till det minskade utbudet av KP m.m. på mässorna. Förhoppningsvis återtar Expo Syd sin forna glans om ytterligare några år men jag är tveksam till att den kommer bli lika stor som den en gång var.

953
1840
peter54:

leolina

Haha, jo såklart fastnar alla för någon/några favoriter, men jag har svårt att se att majsorm och kungspyton generellt skulle passa 9 av 10 bäst.

För min del gillar jag snokar bäst för att de inte kräver så enormt stort som många boa- och pytonarter gör. Jag tycker också bättre om snokarnas hanterbarhet om man ser till storlek. Det finns massor av olika arter jag gärna skulle vilja ha, men jag får ju begränsa mig till vad som är rimligt för mig och då måste jag välja bort en massa olika arter jag gärna vill ha, bambusnokar, strumpor, leopardsnokar med flera.

Nu är förvisso inte inte kungspyton någon jätte och skulle rymmas i samma utrymmen som jag har till mina snokar, men jag har haft kungspyton långt tillbaka och inte alls fastnat för deras form och/eller natur, så där har inte funnits något intresse för mig utöver att titta på dem för att de är fina.

Vad jag menar med detta är att visst, du har ju goda skäl att hålla dina båda favoritarter, men kan detta verkligen överföras på såpass många inom hobbyn att det blir sådan övervikt på de arterna, jag undrar?

305
147
HenkePetersson:

Det handlar nog snarare om pengar än storlek och utseende, dom flesta som håller kps håller dom inte bara för att dom är snygga utan även för att dom lätta att avla, på så sätt kan dom dra in en ordentlig hacka på sina kps... """""Som Peter54 skriver går man in på ett danskt eller tyskt forum är det sänderbombat med kp annonser.""""

Ska bli ytterst intressant att se vad som händer när folk till slut får skänka bort lessers och superbees etc för att bli av med dem.

Se bara på tex kungsboas.. för 4 år sedan fick man ge mellan 5-10.000 för en jungle utan annat resisivt anlag.. i dag kan man få tag på dem för 500-1500kr. eller varför inte en albino då 8000:- i dag 1400..

Nej när kpna kommer dit då kommer många som håller kps i dag skita i  arten och gå vidare på något annat med mer profit

Så det handlar mest om pengar tyvärr när det gäller kps... Synd på en så trevlig art:(

Tyvärr har vi nog samma att vänta på tex trynisarna i framtiden..

undrar hur många pengar heta kp hållare som sadlar över på dom när kp inte längre ger några pengar? Tror vi kommer se en hel del här på forumet i framtiden.

Synd men sant

Medlem i DHF
1083
777
Westman:

skrev just det med trynisar

375
251
Doxster:

Jag tror att det har att göra med ett par olika saker Peter.

1. Influenser. I dagens läge är information så lätt att få tag på. Vi kan följa trender världen över, gällande allt. Vi har enormt stora aktörer som BHB till exempel som kör sin youtube-serie, dom har över 100 000 subscribers. Enormt influerande!

2. Pengar! Folk ser igen dom stora aktörerna och deras ENORMA byggnader där dom har rack efter rack med bara kungspyton. "Kan han så kan jag"-tänket går nog igång hos många, det har det gjort flera gånger hos mig.

3. Samtliga arter du nämner är ganska förlåtande arter som ger snabb utdelning. Många vill ge sig på att avla och då är samtliga arter lätta.

4. Samtliga arter du nämner har en uppsjö av morpher. Folk tycker om variation. Och drömmer om att någon gång upptäcka sin alldeles egna morph.

Personligen har jag en toklång lista med arter jag vill ha i framtiden. Men morph-grejen är för mig väldigt rolig också.

375
251
Doxster:

Missade hela sida 2 av tråden...

Tror det kommer ta lång tid innan KP-hetsen går i graven. Det kommer fortfarande nya morpher hela tiden. Nyss kom Brian på BHB med världens första scaleless ball python t ex.

Tråkigt när pengarna styr vad man är intresserad av dock...

953
1840
peter54:

Jag startade med den här hobbyn på 60-talet och även om jag försöker hänga med i utvecklingen, jag tycker att jag klarat det bra för övrigt, så kommer jag aldrig att vilja ge mig in i morf-svängen. Jag vill helst ha djur som de ser ut i naturen, jag tycker att de är absolut vackrast. Ingen framtagen morf slår en fin Okeetee majsorm (som för övrigt hette "South Carolina phase" när jag hade majsormar på 80-talet).

BHB vet jag inte ens vad det är och Youtube … ja det använder jag mest till musik, ytterst sällan något annat och mer eller mindre aldrig för att kolla reptiler. Undantaget är Cathy Love-klippet med poppning av juvenila ormar. Bara namnen på alla morfer gör mig anti, vill inte ha med det att göra.

Dock … alla regler har undantag, jag har amelanistiska hondurasmjölksnokar, men det är enbart för att de viltfärgade blir så fula i färgerna när de blir äldre.

Jag är på tvärs helt enkelt, bara att inse det känner jag. Influenserna når aldrig mig, varken känslomässigt eller rent fysiskt. Pengarna känns mer som något ont i sammanhanget och jag tittar oftast ganska snett på folk som driver en djurhobby för pengar. När det gäller enkelheten att sköta, avla osv, är det många arter som stämmer in på de kriterierna, så där känner jag också mig som motvals.

:)

733
297
markusbabs:

Peter 54

Många morpher härstammar från det vilda kan tilläggas, Dom flesta "basmorpher" kommer direkt från platsen där dom blivit viltfångade, sen säljs dom för tiotusentals dollar till uppfödare som avlar vidare på dom.  Tex albino och Pied förekommer i det vilda.  Så även om man bara vill ha ormar så som dom ser ut i det vilda så finns det endel att välja på :)

953
1840
peter54:

markusbabs

Jag vet att det är så. Exempelvis kalifornisk kungssnok har ett tjugotal naturliga varianter, det är därför arten har ändelsen "ae" i det vetenskapliga artnamnet, det syftar just på detta. Det är inte vad jag syftar på, kanske skulle jag ha varit tydligare med det. Jag menar morfer framtagna i fångenskap.

283
366
Cartaq:
Gammal tråd men som fortfarande är aktuell kring djuren på marknaden med upp och nergångar. 

Ni som är aktiva och rör er mycket på mässorna, hur har bilden förändrats genom åren fram tills idag och hur ser den ut nu?
Jag upplever att mycket utav innehållet på mässorna inte är det som styr trender och marknaden i övrigt, ex är det mycket basvaror som tillbehör, foder, terrarier m.m. som är lättillgängligt och lättsålt. Då mycket utav reptilaffärerna görs upp vid sidan om pga tillgängligheten med alla specifika FB grupper, annonssidor och underforum m.m. vilket resulterar till att man inte är låst till mässorna på samma sätt idag, utan man kan med lätthet köpa en ovanligare reptil mitt i veckan en tisdagskväll.  

Kungspyton än idag ser ut att dominera marknaden till stor del om man kollar annonserna, men hur ser det ut för andra raser med upp och nedgångar och vad blir nästa fluga på marknaden?
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild