Kungspyton nu och då

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

375
251
Doxster:

Hejsan!

Helt ny på detta forumet, kom hit p.g.a att det andra forumet jag använde mig av verkar vara döende. La upp en frågeställning där men tack vare brist på svar kör jag den här med, klipper och klistrar (lat som man är)

Det var ett bra tag sen jag var här på **** och spanade. Cirka 3 år sen jag var tvungen att göra mig av med min hobby, eller lägga den på is så att säga.

Nu börjar det klia duktigt i hobbytarmen. Jag åkte upp på Expo Syd för att kolla läget, och till min förvåning så såg jag kanske 20-30 kungspyton totalt på hela mässan. Det fick mig att klia mig i huvudet lite, när jag höll på var det just kungspyton och alla dess morfer som var i ropet. ALLA skulle ha kungspyton! Har den flugan dött ut nu?

Om det nu var en fluga, varför tror ni den har försvunnit? Har folk tröttnat på just kungspyton?

Skulle gärna ha svar från dom som har varit aktiva både nu och då :-)

Mvh

305
147
HenkePetersson:

Alla djur går i vågor.. för 4-5 år sedan såg man inget annat än leopard geckos, kps och majsormar på mässorna kul för dom som har dessa som favo djur men ytterst tråkigt för oss andra. på den tiden fanns det i stort sett bara en enda som sålde boa morpher och någon annan där som körde lokaliteter.

Årets mässa i Expo syd är nog den bästa mässan i kristinanstad som jag varit på hittils, bra blandning av utbudet inte bara leopard geckos och majsormar så långt ögat kan se, vilket har dominerat den mässan tidigare år.

Men som sagt allt går i vågor och kps är nog på väg mot en viloperiod för att lämna plats åt nästa populara art vilken den nu lär bli.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Att säga att intresset för kungspyton är dåligt inom hobbyn vore att ljuga tycker jag, bara att kolla igenom Köp & Sälj sidor på reptilforum, inte direkt svårt att hitta en kungspyton :) av alla pytonormar är kungspyton den art du oftast ser annonseras ut, eller för den delen den pytonart som dominerar mässorna. Något som däremot är väldigt trevligt och nyttigt för hela våran hobby är att även andra arter blir allt vanligare på mässorna, exempelvis olika former av rutpyton, för att nämna någon.

Jag håller mig till att jämföra ormar & främst pytonormar då det är det jag hållit på med sista 10 åren.

Personligen vet jag inte om kungspyton ens är en bra "nybörjarorm" då det ofta handlar om en kungspyton när folk har en orm som matvägrar. Men det är min personliga åsikt, vet att många av er andra som läser detta har en helt annan uppfattning & kul för er :)

Mvh Jonas

733
297
markusbabs:

www.terrariedjur.se/?page=info&sub=topspecies

Länk till dom populäraste arterna om man räknar antalet medlemmar på denna sida som har en kp.

Hela 108 medlemmar har lagt till i listan att dom har en kp, Endast Skäggagam med 110 medlemmar är populärare på terrariedjur.se.

Självklart så kan man inte avgöra om arten är på nedgång med denna lista, men det ger ju översikt om att den är populär bland reptilfolk.

Jag personligen tror att Trynsnokar och alla dess morpher kommer bli en populär(are) orm.

375
251
Doxster:

Jag tycker också det var väldigt trevligt att det var så brett utbud på Syd, jag blev mest chockad då jag jämnförde med samma mässa fast för cirka 3 år sen.

Tror också trynsnokarna kommer klättra uppåt faktiskt. Så pass liten att i stort sett alla kan ha plats med dom, och väldigt vackra :)

305
147
HenkePetersson:

Absoult så ser man mycket kps i köp och sälj här på terrariedjur... men för en gammal inbiten Expo syd besökare kan jag utan att ljuga säga att dom börjat falla åtminstone när det kommer till utbudet på mässor. Som jag skrev tidigare i tråden så dominerades exposyd mässan av just kp,majs och leosar för ett par år sedan, på den tiden var i stort sett varenda bord fyllt av någon av de nämda arterna.

Så det är en markant skillnad på mängden från tidigare år men visst ligger dom fortfarande på topp kps än så länge men jag tror att vi har en nergång att vänta

375
251
Doxster:

Brian på BHB verkar ju tro att blåtungade skinkar kommer bli nästa fluga :)

Medlem i DHF
1083
777
Westman:

det som folk kan dra in deg på är altid poppis   just nu ser det ut att bli trynisar som kommer bli sönder avlade. tills den marknaden e mätad  så får vi se sen va det blir för nå.

741
681
Binks:

Ja de har gått upp i pris med. För 2-3årsen så kostade de under tusenlappen för en nasicus men nu börjar de dyka upp för 1500-2000kr.

953
1840
peter54:

Hej

Jag skulle vilja lämna mina synpunkter på det Doxter säger i initialposten här och vidare konsekvenser av trenderna inom hobbyn. Jag tycker inte att det verkar som kungspytontrenden har dött ut, även om det någon gång på någon mässa tycks vara färre såna än annars. Tittar man på exempelvis danska eller engelska köp/säljforum för reptiler, så handlar runt 90 % om kungspyton.

Den här enkelriktningen i hobbyn är mycket svår för mig att begripa. Jag tycker att under de senaste tio åren har närmare 90 % av djuren inom hobbyn handlat om tre arter - majsorm, kungspyton och leopardgecko. Övriga arter verkar föra en mer tynande tillvaro, även om Morelia är på stadig uppgång. Varför vill alla ha samma?

Alltså, de är ju fina djur allesammans, men det blir ju lite enformigt och utrymmet för övriga arter inom hobbyn krymper i takt med att enstaka arter ökar explosionsartat i popularitet. Jag finner fenomenet märkligt.

Jag brukade tidigare alltid söka av star-reptiles.dk efter fina snokarter, Lampropeltis-arterna till exempel, men det har jag helt givit upp nu eftersom kungspyton fyller hela annonssidan. Det finns ju en baksida med såna här trender vid sidan av att andra arter får stå tillbaka och det är att till slut finns det för mycket djur av en art och då blir det slit och släng. Tänk bara hur det blev när man från slutet av 60-talet och framåt tog in tusentals små femkronorsstora rödörade sköldpaddor, som sedan, när folk tröttnat på dem, avlivades i hundratal för att ingen ville ha dem. Parkdammar fylldes med dem och de hittades i småsjöar i snart sagt hela Sverige utom längst i norr.

Liknande trender finns redan när det gäller de "normalfärgade" majsormarna, snart är det väl viltfärgade kungspyton som står på tur och i framtiden kanske fler mer "exotiska" morfer hamnar där när det blir fler såna än vad som efterfrågas. På sätt och vis är det väl tur att vi bor i Norden, så att det inte går att släppa ut ormar ifrån subtropiska/tropiska delar av världen, för då skulle vi nog ha samma problem som man har med icke inhemska reptilarter i exempelvis Everglades, Florida.

Jag har varit med länge och jag minns hur vi snackade under slutet av 60-talet och under 70-talet, om att det var synd att vi inte hade fler arter att välja emellan. Idag finns 20 gånger fler arter av CB reptiler att tillgå, men hobbyn inriktar sig på lika få arter nu som fanns tillgängliga då för länge sedan.

Jag skulle ju tycka att jippi, nu finns det så många arter att välja emellan att vi kunde ha extremt stor spridning inom hobbyn. Det finns ju några som inte sysslar med kungspyton, rutpyton, majsorm och leopardgecko, men fördelningen är säkert 9 mot 1. Varför är det så?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild