formplywood v Melaminbelagd spånskiva

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

17
7
Daniel79:
Vilket e o föredra? 
Terrariebyggarna använder sig av belagda skivor... 
O dom e även tjockare... 

Står o funderar på vilket som blir bäst.... 

5464
4188
Tropfrog:
Ikea använder sig också av belagda spånplattor. Anledningen är inte att det är bäst, utan snarare att det är billigare :).

I Sverige kan jag misstänka att det blir väldigt svårt att göra affärsverksamhet av terrarium av annat än spånplatta. De måste ju både kunna erbjuda en produkt som upplevs som prisvärd och tjäna pengar på det. Men materialet har sina baksidor. Tex så drar det fukt och sväller snabbt om beläggningen skadas och vatten kommer in till spånen.

Jag skulle lägga lite extra pengar på formplyfa.  Det kommer nog ändå bli billigare än terrariebyggarnas burk I samma storlek.......Och bättre. 

Mvh
Magnus 

174
256
Akesson:

Jag skull erekomendera dig vanlig k-plyfa (konstruktionsplywood) ifall du vill ha en hållbar men samtidigt något billigare skiva än just formplyfa.
All plywood är limmat med vattenfast lim så skulle du välja en k-plyfa framför formplyfa så behöver du enbart täta ytfaneret med färg/lack.
Visst, formplyfa är belagd med en fenolfilm som ger dig ett ytskydd direkt från fabriken, den har dock allt som oftast större spänningar i sig vilket gör den inte är så formstabil och tenderar att böja sig.
Det finns ju såklart olika klassningar även på dessa, bättre och sämre med större formfasthet etc.

Kontentan är att många underskattar den "vanliga" k-plyfan.
Melamin funkar absolut, jag har byggt mycket även i det men allt beror ju på vilken biotrop man siktar på att ha i sitt terrarium.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild