Ok spraya direkt på vandrande pinnar?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

5322
4082
Tropfrog:
Jonas_ skrev:


Jag har ingen aning. Men första tanken som dyker upp är att man fuktar terrariet (det regnar) och pinnarna får det på sig. Måste väl vara den mest logiska orsaken? Man vattnar växter i pinnens terrarium och den får vatten på sig? 



Jaså, du vill vara seriös. Det kan jag vara också.

Jag anser inte att det finns något som helst fel i att ställa en fråga om vad som är bäst för sitt djur. Detta oavsett vilket djur eller hur simpel frågan än är. Däremot så anser jag att det är helt oacceptabelt att bemöta en sån fråga med en kommentar att det är en dum fråga. Det finns inga dumma frågor och ett sånt bemötande riskerar att skrämma bort nybörjare som iom det riskerar att omedvetet göra sina djur illa.

Att sedan rekommendera att frågeställaren skall testa själv och se vad som händer och att det alltid går att köpa nya djur om det inte funkar. Det är ren idioti och gör mig mycket ledsen. Det är i min mening lika illa oavsett art, insekter inte undantagna.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
4043
5088
Jonas_:
Tropfrog skrev:



Jaså, du vill vara seriös. Det kan jag vara också.

Jag anser inte att det finns något som helst fel i att ställa en fråga om vad som är bäst för sitt djur. Detta oavsett vilket djur eller hur simpel frågan än är. Däremot så anser jag att det är helt oacceptabelt att bemöta en sån fråga med en kommentar att det är en dum fråga. Det finns inga dumma frågor och ett sånt bemötande riskerar att skrämma bort nybörjare som iom det riskerar att omedvetet göra sina djur illa.

Att sedan rekommendera att frågeställaren skall testa själv och se vad som händer och att det alltid går att köpa nya djur om det inte funkar. Det är ren idioti och gör mig mycket ledsen. Det är i min mening lika illa oavsett art, insekter inte undantagna.

Mvh
Magnus 


Om jag ska vara helt ärlig trodde jag att du var seriös med ditt svar : ) på riktigt. Insekter är absolut inte min starkaste sida, det är du betydligt bättre på ska jag också ärligt säga. Jag försökte bara besvara frågan utifrån mina mycket begränsade kunskaper om insekter i terrarium. 

Jag är helt på din linje angående att svara och besvara frågor, högt och lågt, kräver ibland tålamod. Kan man inte försöka hjälpa med sina svar kan man undvika att svara. Men samtidigt är internet på ett sätt, att prata öga mot öga med folk på ett annat. Tyvärr : ) 

78
29
Insecta:
Tropfrog skrev:


Inte en aning. Varför skulle man spreja vatten direkt på en vandrande pinne?

Mvh
Magnus 

Ja varför skulle man det när man fuktar terrariet man behöver inte spruta på dem eftersom du tar frågan upp igen  vatten skadar ingen insekt så vida man inte dränker den och lite så jag ville framföra men du tar allt så seriöst här 

5322
4082
Tropfrog:
Insecta skrev:

du tar allt så seriöst här 


Varför skulle oseriös vara bättre än seriös i ett forum där man diskuterar djurs hälsa, välmående och skötsel? Visst, ett och annat skämt är väl alltid kul och lättar upp stämningen, men bara om det är roligt. Att skämta om att testa och sen köpa nya djur är inte roligt i detta forum. Kanske i ett forum för sadister och perversa, men inte här.

Min egen erfarenhet av pinnar var kortlivad och för mer än 40 år sedan. Det blev tusentals som jag inte visste var jag skulle göra av. Allt tog ett abrupt slut när en pinne hade smidigt och gömt sig i mormors päls. Den liftade till hennes granne där den under en period livnärde sig på hennes mycket älskade krukväxter innan den hittades. Idag är jag den som har massor av för mig värdefulla växter och skulle aldrig själv släppa in växtätare i mitt hem. För mig är de hatade skadedjur för andra älskade husdjur. Det är olika perspektiv och man måste respektera alla.


Därmed har jag sagt vad jag skall och kommer inte att skriva mer i denna tråden

Mvh
Magnus 

3
1
Brolin:
Dom andas genom kroppen och blir dom jätte blöta så kan dom inte andas. Sen tål dom inte att vara blöta för länge då det kan bildas mögel på dom och dom blir dåliga av det. Men att råka spraya lite vatten på dom med en sprayflaska som ger en lätt regn fuktion är inte farligt så länge dom får torka snabbt. Man sprayar bladen dom äter för att ge dom vatten och för att hålla luftfuktigheten på rätt nivå. Hoppas du fick svar på din fråga. 

42
13
CeKa:

Brolin skrev:
Dom andas genom kroppen och blir dom jätte blöta så kan dom inte andas. Sen tål dom inte att vara blöta för länge då det kan bildas mögel på dom och dom blir dåliga av det. Men att råka spraya lite vatten på dom med en sprayflaska som ger en lätt regn fuktion är inte farligt så länge dom får torka snabbt. Man sprayar bladen dom äter för att ge dom vatten och för att hålla luftfuktigheten på rätt nivå. Hoppas du fick svar på din fråga. 

Tack för att du tog min fråga på allvar och gav mig svar!

Hur märklig å onödig vissa kanske tolkar min fråga så skrevs den med omtanke om djuren som utgångspunkt. Tycker alla djur - oavsett sort - förtjänar att må bra och att det borde vara självklart att dess ägare bemödar sig att ta reda på vad djuret behöver för att få sina behov tillgodosedda. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild