Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA, www.sva.se/sv/Djurhalsa1):
Om gapmask - "Gapmask ses framförallt hos fåglar som vistas utomhus under sommaren, särskilt efter regnperioder när daggmaskar kommit fram eftersom dessa är en viktig smittkälla. ...
Fåglar smittas med gapmask genom att äta ägg eller larver som kan finnas både frilevande och inuti daggmaskar, sniglar och snäckor. ...
är smittan väl finns i marken, till exempel i en rastgård, utgör daggmaskar den viktigaste smittrisken. Inuti daggmasken kan gapmasklarven vara smittfarlig i mer än fyra år..."
Om blindtarmsmask- "Nya fåglar infekteras genom att de får i sig parasitäggen direkt från marken eller genom att äta daggmask eller husflugor som kan innehålla ägg eller larver av springmask. "
Om luftvägsparasiter hos hundar - "Luftvägsparasiter hos hund, Introduktion
Hundar i Sverige kan drabbas av olika typer lungmask (Crenosoma vulpis, Oslerus osleri, Capillaria aerophila), samt även fransk hjärtmask (Angiostrongylus vasorum). De aktuella maskarna cirkulerar i det vilda djurbeståndet och några av parasiterna kräver att en så kallad mellanvärd infekteras för att livscykeln ska bli komplett. Sådana mellanvärdar kan vara till exempel sniglar, grodor eller daggmaskar. "
Om histomoniasis - "Daggmaskar fungerar som transportvärdar. De tar lätt upp ägg av blindtarmsmask från jorden och de kan utgöra en effektiv spridare av båda parasiterna till hönsfåglar
Nya fåglar smittas när de får i sig ägg av blindtarmsmask direkt från marken eller när de äter daggmaskar. Direkt smitta med histomonas-parasiter kan också förekomma."
Om grisarnas lungmask - "Grisens lungmask är en smal, vit, fyra till fem centimeter lång mask som främst återfinns i bronker och bronkioler i lungornas diafragmalober. Lungmasken har daggmasken som mellanvärd, varför den främst drabbar utegående grisar med möjlighet att äta daggmaskar. "
...och det räcker bra för mig! Det kommer aldrig att bli några daggmaskar till mina djur.
...och flugor... dras till skit med allehanda läskigt i där de lägger sina ägg. Sedan flyger de tillbaka till fikabordet man dukat upp i bersån. :P
Visst är vilda djur sjuka. Hur vanligt det är med parasitsjukdomar och bakteriesjukdomar är väl svårt att säga. Det beror väl på djurens förmåga att leva med dem innan de dör av dem eller av andra orsaker. Våra terrariedjur lever ett omhuldat liv. Jag vill i alla fall inte ge mitt djur samma hårda odds som de vilda har.