Hej, kul att du skaffat grodor, men självklart inte kul om de inte äter som de ska.
Grodor och amfibier överlag får i sig vätska genom huden och dricker alltså inte ifrån något blad eller vattenskål, därför behöver deras hud vara fuktig.
Korallfingergrodor kommer ifrån Australien (Och finns även invasivt i delar av USA) och behöver därför inte lika extremt höga luftfuktighet som många andra grodor eftersom de utsöndrar ett vaxliknande sekret för att skydda huden. Det ska dock inte förväxlas med Phyllomedusa sauvagii som är ännu duktigare på att skydda huden och kan t.o.m. sitta och njuta utav solens strålar.
80% luftfuktighet är med andra ord kanske lite högt och inget måste, utan kanske snarare efterliknar deras regnperiod. Jag har närmare 60% luftfuktighet hos mina nu under sommaren, men det varierar en del genom terrariet då jag har en relativt stor vattendel. Luftfuktigheten får gärna flukturera lite så att det hinner torka ut lite emellanåt (självklart inte helt torrt), eftersom konstant hög luftfuktighet kan öka risk för att skadliga bakteriekulturer växer. Jag rekommenderar därför att du sänker luftfuktigheten litegrann.
Aktiviteten hos mina är lika med noll under dagarna. Så fort det börjar mörkna brukar man däremot både höra och se dom klättra omkring.
När du säger att de inte har någon fart alls, är det att du sällan ser dom framme, att de bara sitter eller rentav att de beter sig sjuka?
Jag matar mina trädlevande grodor utanför terrariet genom att flytta över dom till en plastlåda där jag lagt en massa kackerlackor. Det finns självfallet både för och nackdelar med detta. En stor nackdel är själva hanteringen eftersom de kan skadas av salter och ämnen som finns på vår hud. De blir ju även stressade utav själva hanteringen, vilket kan försämra deras immunförsvar.
Fördelarna med att mata utanför är att jag ser exakt hur mycket de äter och slipper oroa mig för eventuella foderdjur som lyckas gömma sig i terrariet eller rentav lyckas ta sig ut och springa omkring i lägenheten.
Har man väldigt orädda grodor, så kan det gå att mata med pincett medans de sitter i terrariet, och då korallfingergrodor är relativt stora är de ju en utav de lättare trädlevande grodorna att mata med pincett trots att de är så extremt klumpiga.
Zoophobas och mjölmask är väldigt fet mat, så det kan ju kanske vara bra att ge lite nu om de är magra. Annars bör basfödan gärna bestå utav syrsor eller kackerlackor.