kameleont tjock på kvällen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

Det finns en relativt omfattande tråd om hantering. Finns säkert en del bra att läsa sig till där i.
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1007

Jag tror det är lätt att hantera för ofta, och att det då får en motsatt effekt då det är väldigt svårt att avläsa hur en ödla mår utav hanteringen.

Av min erfarenhet så går det att få ödlor "tama" i den bemärkelse att de kan acceptera att bli upplockade utan att försöka springa iväg. Att de associerar vissa saker som t.ex. öppnande av terrarium med mat.
Att kalla det för "tama" är dock ofta väldigt missvisande, eftersom folk då gärna tror att det betyder att ödlorna tycker om att bli hanterade.

508
304
Jonas77:

Bra sagt Anders.

Den typen av habituering brukar iofs åstakommas genom normal terrarieskötsel.

Lagligt sett får folk göra som de vill, vi kan bara propagera för vad vi tror på.

1253
476
leedragon:

så klart Jonas, men det har redan sagt ett par  gånger just till den här personen så, den vet redan att andra människor inte håller med en sånt hållning av djur

234
1
tinagustafsson:

Min kameleont krafsar ibland på fönstret, occh nu har jag börjat öppna varje gång han gör så och går han upp på min hand och sen klättrar upp på huvudet för att sitta där och få en zohobas. och ibland när jag öppnar för att mata honom så struntar han i maten i min hand och klättar upp till mig istället. Så vad menar ni, om han krafsar och vill ut så ska jag strunta i det och bara låta han sitta där? det är samma sak när duschsystemet går igång, då vill han ut tills det har slutat sen hoppar han igen. Han har blivit så himla mycket mer social, jag kan ta tagg i honom utan att han blir sur eller svart, förut när man bara öppnade teraiumet så började han springa, varför gör han inte det längre? Kanske för att han har vant sig med mina hämder och inte är rädd längre, är det då dåligt eller är de possitiv att han inte är rädd och vill sitta på min hand utan att visa något på att han är stressad, helt lugn och ljus och äter när han sitter ute med mig.

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

tinagustafsson, det är väl toppen att din ödla inte verkar bli så stressad utav hanteringen. (Av vad du kan se). Att han krafsar på rutan behöver ju dock inte betyda att han vill ut, utan förmodligen kan det vara så att han försöker få tag på något att klättra på. Mina ödlor klättrar gärna runt lite överallt i terrariet, och emellanåt krafsar de på glaset utan att få fäste.

Om han blir orolig när duschsystemet går igång, kan det vara bra att se till att det finns gömslen och skydd ifrån "regnet" så han kan krypa in under detta om han skulle vilja. Detta har du säkerligen redan, men det kanske är något att tänka på och sätta dit någon extra storbladig växt om det skulle behövas.

234
1
tinagustafsson:

jo han verkar inte alls vara stressad iaf och en gång när jag försökte få in han i terraiumet efter att ha varit ute ett litet tag så vägrade han och hoppa upp på min pojkväns huvud igen :P jo precis han har många ställen där det inte kommer regn :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild