kameleont tjock på kvällen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

160
91
turboadde:

Vet inte riktigt hur gener och sätta i bur hänger ihop eller vad det har med saken att göra? Menar du att generna ändras om man har en kameleont i handen då? Och vad blir problemet?

Svar på: Jag set ite att utevistelse talar emot något som har sagts emot hantering. Så läs först post 2 och sedan post 3 på sida 2. Man kan ju uppfatta saker olika när det skrivs på internet men jag tar post 3 som att det är bättre att ha den i terrariet än att ta ut den. För att ta ut den är egoistiskt. Men som sagt kan ha missuppfattat.

Själv har jag mina ute i träd på gården på somrarna. Och han sitter på armen som ingenting hänt på vägen ut dit.

Och det med handtamhet är ju som att prata vargjakt med en jägare. Klart alla djur borde ha det bättre i det vilda. Men å andra sidan har jag inte sett någon statestik för att dom skulle må bättre och leva längre för att man inte har dom handtama. Och jag antar att du inte frågar dom heller. Min personliga åsikt är att det funkar fint att djur och människor lever i harmoni om båda tar det steget. 

Jag kan faktiskt inte säga vilket som är bäst för dom. Och jag tycker även om att gå på kolmården för att se deras fantastiska delfinsshow som är ett fantastiskt bevis hur man kan fungera ihop.

508
304
Jonas77:

Generna har med ditt inlägg om "det vilda", som du verkar tycka försvinna i bur, att göra. Det är fortfarande vilda djur, genetiskt.

Som jag sa, att ta ut en kameleont för utevistelse och att ta ut den för att bara "hantera" den är skilda saker.

Jag har med mig en orm när jag föreläser om herptiler på en kurs i veterinärfarmakologi två gånger om året. Den hanteringen motiverar jag med värdet av undervisning. Jag tar aldrig ut ormen annars. På samma sätt rättfärdigr jag den uppenbara hantering som krävs av olika anledningar. Det är hantering för hanterandets skull som jag motsätter mig.

160
91
turboadde:

Nja gener var ditt ord. Jag har inte nämnt gener för jag är inte så duktig på gener och trodde det var nått som ärvdes. Jag hade inte en tanke på att gener skulle ändras om man hantera en kameleont så jag kan lova att jag inte trodde att generna ändrades...

Och jag tycker det vilda försvinner i terrarie. För om du läser om inlägget igen så nämner jag inget om "gener" i det sammanhanget utan om hur förutsättningarna ändras. I ett terrarie kommer ofta maten samma tid, det regnar samma tid, ljusets släcks samma tid, tror inte dom har en droppflaska som dom kan gå och dricka vid vid exakt samma ställe hela tiden plus att dom har otroligt större område att röra sig på i det vilda. 

Och om jag ska vara ärlig så känns det som att du försöker förvrida allt jag skrivit och sen skriva ungefär samma samma sak som jag skrivit med dina ord.

Jag har haft både vilda och handtama kameleonter och jag har faktiskt inte kunnat sett att dom mer sociala kameleonterna har farit mera illa än dom som varit mer vilda. Tycker till och med att dom handtama har varit mindre stressade och avslappnade när jag matat, grejat i terrariumet eller haft med den ut, än den mer vilda som blåser upp sig och fräser när man öppnar terrariet.

Men men smaken e som baken. Och jag kommer aldrig sätta ut mina kameleonter i det vilda igen heller så vill den gå upp på min hand så är den välkommen. Och dom ser ut som dom mår bra med.

Men har du bevis att dom absolut skulle må dåligt av att sitta på min arm utan att bli stressad så är du mer än välkommen att visa upp det. 

508
304
Jonas77:

Jag hävdar ett samband. "Vild", jämfört med domesticerade djur är i grunden en genetisk skillnad.

Jag får också intrycket av att vi tycker lika :)

234
1
tinagustafsson:

Jag tror som dig Turboadde att om man får dom lite mer handtama så blir dom inte lika stressade när man går förbi eller fixar i terraiumet. För när vi fick vår Django så var han mycket mer stressad när vi satt in handen i terraiumet han började springa, men nu när man sätter in handen så sätter han sig på handen är helt ljus och lugn, så tydligen så verkar det som att om man hanterar dem lagom så mår dem oftast bättre :)

Som Herpers choice dom säger att man ska hantera sina kameleonter. För när jag var där så sa dem att det är bra att ta ut honom i solen, men jag sa att han är så rädd när man försöker ta ut honom, då sa dom bara att då måste du verkligen ta ut honom mer så han blir van och att det inte var skadligt i lagom mängder såklart. och så tog dem ut en kameleont dom har där så jag fick känna och dom visade hur man skulle ta ut dom osv. Och dem vet nog(förhoppningsvis) vad dem pratar om :)

1253
476
leedragon:

turboadde om jag får säga nåt utan att låta allts för otrevligt, så det där med i "naturen " stämmer ju inte riktigt, man kan säga  till exempel att i ett land som djuren lever på har 30 grader på dagen och  8 grader på natten, men i den specifika nitchen som den lever på går inte temperaturs killnader så extrema, 18-25, om den skulle till exempel bo i ett tätttillväxt området, där fuktigheten och  solskymning håller temperaturer stabila.

eller om det är en jägare eller sit and wait  predator, den har hela jungel för sig men rör sig knappast under dagarna.

nu pantrar, pantrar lever i väldigt tättbefolkade området, detta innebär att de har relativa små territurium, men visuela gränser från sinna grannar.

om jag citterar nature hidden jaws, så rekommenderas även att pantrar har en visuelt kontakt med andra pantrar ( med lagom avstånd från  varandra) för att återskappa den typ av kamelont "community"

508
304
Jonas77:

Tina, att ta ut sina kameleonter för solning är inte samma sak som att hantera dem för att bli "handtama".

Min liknelse är obevekligt logisk: Skulle du sticka någon med nålar dagligen, så de inte ska bli stressade vid eventuella vaccineringar?

För att liknelsen ens ska kunna fungera så krävs faktumet att reptiler, kameleonter i detta fall, skulle bli handtama. Jag hävdar motsatsen.

Jag kan ha fel, men du får leta länge efter någon med mer praktisk erfarenhet av calyptratus iaf.

1253
476
leedragon:

jonas77 de kan  bli "tama" sluta hugga en,  personligt är jag emot hantering, visa arter klarar det bättre än andra, skulle nån försöka hantera en T owenii skulle jag kalla den person dum i huvud,  har sett video bevis och bild bevis på att pantrar  kan sluta vara agressiva.

men det är upp till ägaren att bestämma, om det är  fel så kommer det att märkas rätt fort med kameleonter

508
304
Jonas77:

Jag har inte upplevt någon relevant skillnad på att hantera vilda djur och djur som hanterats ofta. Jag drar slutsatsen att det handlar om att hantera djuret rätt, och att det då snarare är människan som blir "handtam", inte djuret

Jag kan sträcka mig till scenariot där jag har fel, att reptiler som kameleonter kan bli handtama. Då har vi något annat att ta ställning till; är detta "handtämjande" helt hälsosamt? Vad säger att ett lugnt djur är ett mer välmående djur? En sjuk kameleont är mer lätthanterlig än man vill ha...

1253
476
leedragon:

nej men om jag drar en personligt exepmel, mina quadricornis och min melleri, när min melleri först kom hem till mig, så blev den skitstressad så fort jag  närmade mig, och då menar jag den typiskt stressad, ( svart gappande  och vilja hugga) inte det smyggande stressad( som många människor failar att se )

efter veckor och månader passerade så accepterade mellerin mig mer och blev inte helt svart och  mest fundersamt när jag närmade mig, och accosierade mig med mat, nu  gick jag inte och plockade den men handmatade den i sin freerange och problemet blev mindre.

mina quadricornis slutade bry sig till sist att jag stod nära och kollade på när de jagade sin mat och även tog maten från mina händer visa gånger, så det går att få djuren att sluta hugga och bli stressade av din närhet.

men jag är fortfarande  emot hantering

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild