kameleont tjock på kvällen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

508
304
Jonas77:

Tina, kameleonter blir knappast tamare för att du hanterar dem. Jag undrar varför du "måste få den tam"?

De få tillfällem man måste flytta på dem så kan man hantera även den vildaste kameleont utan att det är något problem.

234
1
tinagustafsson:

okej vad bra :P För att kunna ta ut honom i solen utan att han blir jättestressad och att han ska kunna komma ut ibland på ett träd i min lägenhet och äta :)

293
354
Dynamitella:

Det är ju för att fylla dina "egoistiska" (ta det inte allt för hårt) önskningar, inte kameleontens. Han trivs alldeles perfekt i sitt terrarium om du inrett det på bästa vis :) 

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Skaffa en kakadua om du vill ha nåt som sitter i ett träd i rummet :) kameleonter mår som bäst när dom får vara ifred i sitt specialanpassade terrarium för arten. Det är min inställning iaf. :)

234
1
tinagustafsson:

okej tacl för svaren :)

1
0
Adac:

Mina kameleonter kryper ihop på det viset en stund innan lampan slocknar. Dem gör nog så på sin sovplats helt enkelt :).

234
1
tinagustafsson:

jo precis dem gosar ihop ssig, då blir man ju tjockare ;P

160
91
turboadde:

Nja jag vet inte riktigt om att jag håller med om att den har det allra bäst i terrariet. Solljus ute i det fria är bland det bästa man kan ge sin kameleont. Ofta när man läser om sjuka kameleonter så förespråkas solljus för att få dom piggare. Jag brukar försöka ta ut min i ett träd när värmen är rätt ute och det inte blåser för mycket. Även om man ger vitaminer och saker så är naturen det bästa. Det är bara att gå till sig själv, finns väll inget så nyttigt som att vara ute i naturen?

Varför ger man dom vitaminer för om man lyckas återskapa deras vilda natur? För det är väll inget dom köper i naturen... 

Kameleonter vill oftast sitta högt med så ha dom i ett träd är ju alldeles utmärkt val. Finns ju oftast inte plats att ha ett terrarium som rymmer ett träd.

Jag förespråkar inte att man ska ha en tam kameleont men många väljer att bli väldigt tama av sig själva. Det vilda har man ju oftast redan berövat dom när man satte dom i en glaskur där dom ofta får se människor hela tiden och ofta har dom bara en halvmeter från dörr till bakgrund där dom kan gömma sig. Där dom oftast ser när man kommer med mat ungefär samma tid varje dag.

Jag vet inte om det är någon tröst men är dom lite handtama så slipper dom stressen med när man går förbi och grejjar i terrariet.

508
304
Jonas77:

Man hämmar knappast ett djus gener bara för att man sätter dem i bur.

Jag set ite att utevistelse talar emot något som har sagts emot hantering. Utevistelse är bland det bästa som finns för dem, om det sker rätt. Det sker ju rimligtvis i en utebur, och där gäller ju samma sak som inne, beträffande hantering.

508
304
Jonas77:

Att förespråka "handtamhet" för djurens bästa är för mig som att förespråka att man ska sticka sina barn med nålar ofta, så de inte blir så stressade vid eventuella vaccinationer....

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild