Reglera värmemattor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

124
63
WolfFire93:
Jag köpte denna i hopp om att kunna koppla flera mattor men det gick inte. Jag har all belysning på annan timer så halva funktionen av denna är oanvändbar för mig.
Finns det något liknande men endast funktionen att stänga av mattan om det blir för varmt som är bra? 
Just nu har jag värmen på timer men jag vill ha en sånhär liknande istället.

5392
4133
Tropfrog:
Så länge du inte överstiger max godkänd belastning så går det bra att sätta grendosa och flera mattor på den. Det förutsätter förstås att de är i samma terrarium.

Mvh
Magnus

124
63
WolfFire93:
Tropfrog skrev:
Så länge du inte överstiger max godkänd belastning så går det bra att sätta grendosa och flera mattor på den. Det förutsätter förstås att de är i samma terrarium.

Mvh
Magnus

Mm det är det som är problemet. Jag bygger en terrariumvägg med flera terrarium.

Jag betalade 1000kr för denna, gillar iden men skulle vilja ha en som bara håller koll på värme mattan även om det är en per terrarium(gärna lite billigare då)
Kollat runt men jag hittar inte riktigt vad jag borde köpa då detta e helt nytt för mig...

5392
4133
Tropfrog:
Om du skall reglera flera terrarium så behövs ju en givare/termostat/sockel per terrarium som ett minimum. Det kommer man inte ifrån. På frågan om det finns enheter som innehåller flera set av detta är svaret ja. Har sett en del rätt så avancerade terrariedatorer som har två temperaturstyrnings kanaler. Tanken är väl att styra två klimatzoner i samma terrarium, men skulle mycket väl kunna styra två terrarium. Billigare blir det inte och du får en hel massa funktioner som du inte behöver.

Sen är det ju som med all elektronik. Ju fler funktioner man stoppar in i en enhet desto större risk är att en funktion slås ut och gör hela enheten obrukbar. Bästa och billigaste för dig är nog att köpa en billig termostat per terrarium.

Denna är prisvärd:
www.aliexpress.com/item/32901564691.html

Jag har använt annan enhet med samma OEM tillverkare och den höll i 1,5 år innan den flippade ur. Inte för att jag tror att alla har samma livslängd, men det kan nog vara bra att köpa några extra att ha i reserv.

Vill du ändå ha allt i en enhet så är nog arduino eller liknande microdator bästa lösningen. Men då krävs det ju förstås en del DIY. Skulle en sensor eller ett relä gå sönder är det enkelt att fixa. Skulle du vilja sätta dig in i detta så har jag en kod som är stabil och funkar för temperaturstyrning natt och dag.  Men varning här, arduino projekt är riktiga tidsslukare. Gör inte det om du inte är intresserad.

Mvh
Magnus 

124
63
WolfFire93:
Tropfrog skrev:
Om du skall reglera flera terrarium så behövs ju en givare/termostat/sockel per terrarium som ett minimum. Det kommer man inte ifrån. På frågan om det finns enheter som innehåller flera set av detta är svaret ja. Har sett en del rätt så avancerade terrariedatorer som har två temperaturstyrnings kanaler. Tanken är väl att styra två klimatzoner i samma terrarium, men skulle mycket väl kunna styra två terrarium. Billigare blir det inte och du får en hel massa funktioner som du inte behöver.

Sen är det ju som med all elektronik. Ju fler funktioner man stoppar in i en enhet desto större risk är att en funktion slås ut och gör hela enheten obrukbar. Bästa och billigaste för dig är nog att köpa en billig termostat per terrarium.

Denna är prisvärd:
www.aliexpress.com/item/32901564691.html

Jag har använt annan enhet med samma OEM tillverkare och den höll i 1,5 år innan den flippade ur. Inte för att jag tror att alla har samma livslängd, men det kan nog vara bra att köpa några extra att ha i reserv.

Vill du ändå ha allt i en enhet så är nog arduino eller liknande microdator bästa lösningen. Men då krävs det ju förstås en del DIY. Skulle en sensor eller ett relä gå sönder är det enkelt att fixa. Skulle du vilja sätta dig in i detta så har jag en kod som är stabil och funkar för temperaturstyrning natt och dag.  Men varning här, arduino projekt är riktiga tidsslukare. Gör inte det om du inte är intresserad.

Mvh
Magnus 

Hmmmmm ja den verkar ju vara liknande som den jag har fast mycket billigare vilket är bra.
Om jag inte kunde få tag på multikoppling så tänkte jag att det hade varit bra med något som tar mindre plats så att alla reglerare får plats på väggen om de ska ha en var

Jag kollade lite på denna men kan inte riktigt se hur den funkar, skulle det vara nått att testa?
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.390.18833/habistat-temperature-thermostat-svart-600-w

5392
4133
Tropfrog:
WolfFire93 skrev:

Jag kollade lite på denna men kan inte riktigt se hur den funkar, skulle det vara nått att testa?
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.390.18833/habistat-temperature-thermostat-svart-600-w

Det är en helt vanlig termostat med on/off funktion. Funkar säkert bra.

Mvh
Magnus 

124
63
WolfFire93:
Tropfrog skrev:

Det är en helt vanlig termostat med on/off funktion. Funkar säkert bra.

Mvh
Magnus 

Då ska jag fundera på vilken jag väljer :D tack för all hjälp!

25
28
minileos:
Eftersom det är värmemattor du ska reglera så gör det inget att den är on / off så du kan köpa denna www.amazon.de/Temperature-Controller-Thermostat-Greenhouse-Aquarium/dp/B08L4VJQQC/ 

Bra pris och du kan köpa flera för varje värmematta. Men var försiktig med att inte överbelasta ett vägguttag. Sätt den på en timer i väggen, alla kan gå på samma timer den har minnes funktion 

210
109
Norrby89:
Skulle slå ett slag för en stycke timer och sen köra dimmer till repsketive matta och en ir termometer. Kräver visserligen att man har stabil temperatur i rummet året om alternativt är nog under sommaren att kolla temperaturen flera gånger per dag.

Sen är det lika stora och liknande inredning i terrariumet så funkar det fint att köra flera mattor på en enhet, kör själv 2 terrarium på en dimmer och två andra på en termostat. Kan va lite pill att få till det men funkar felfritt =) 

Skulle avråda från att köpa allt för billiga mer avamcerade saker då det inte blir roligt om grejerna pajar. Och i slutändan så får man alltid vad man betalar för. 

86
55
lepida:
www.krybdyrsiden.dk/microclimate-termostater/3310-microclimate-evo-connected-3.html   

www.microclimate.co.uk/evoconnected3

Den ska klara köra 3 stycken värme mattor!

Richard
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild