Kameleont missar maten.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

366
157
Linus:

Cjbreptiles, varför inte? Att inte avla på djuret är ju en sak, men varför skall det inte få leva?

150
90
HameFall:

Kega: Nu är det inte hur han ska få i sig maten som oroar mig utan om det är ett symptom på något..

19
9
kobbe1:

Hej det kan bero på om du andvänt dig av med  sk cupfeeding sendan han var liten , då tränar de inte musklerna i tungan som de skall och kan leda till dessa problen du upplever med ditt djur.mvh christian panterchameleons.se.dinstudio.se

459
138
Pakke:

kobbe1: Okej, bra att veta om detta kan leda till problem på beroende hur man matar de.

En fråga, när de har problem, finns en något chans att få de träna och förbättra musklerna? Eller går det inte?

229
124
CJBReptiles:

Jonas77 och Linus.

Som nyfödd så skulle jag avliva djuret. Skulle djuren inte klara av första ömsningarna(trots rätt luftfuktighet), födas blinda eller ha synliga defekter så skulle jag med största sannolikhet inte låta det leva. 

Sen så har jag väl lite dubbelmoral då jag har rutpyton jaguarer med neurosedyn fel. Genetiskt och är det alldeles för allvarligt så är det självklart inget jag skulle behålla. 

När det gäller avel så avlar jag bara på helt obesläktade par och aldrig på djur med synliga skador/defekter. Återigen dubbelmoral, men jag avlar på rutpyton jaguarer som visar neurosedyn fel.

Anledningen till det är att endast avkomman med jaguargenen KAN få neurosedyn fel. Övriga ungar blir helt friska. Lite komplicerat, men skulle jag veta att alla ungarna skulle få felet så skulle jag självklart inte avla på dem.

459
138
Pakke:

Hittade info....

Kanske din kameleont råkar att ha MBD eller?

Saxat ur: • Ett typiskt symptom hos kameleonter är att ödlan inte längre klarar att skjuta ut sin långa tunga. Ibland hänger tungan till och med slappt ut från munnen.

Alltså, den skjuter ju slappt ut och är inte rätta rakt mot bytet. Kanske är det MBD? Jag är inte expert, iallafall undrar jag om det kanske kan vara? Kanske kan du kolla hos veterinär som kan ge dig svar.

Länk om MBD av många olika orsaker: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=937

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild