Leopardgecko - Från dröm till verklighet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17

69
40
Tonyikalmar:
Jenna91 skrev:
Idag köptes det lite växter till terrariet :) 
Har ställt de där jag funderar på att ha dom, vad tycker ni? Ska jag ändra något?
Mellan ormbunken och gullrankan, bakom roten, tänkte jag ha fuktgrottan. Framför tänkte jag ha en vanlig grotta.

Tycker det där ser jättebra ut. Smart att sätta succulenten nära lampan, det blir ju lite torrare där som den gillar. 
Ormbunken blir lätt yvig och stor så om man har den i hörnet blir den inte lika dominant. Både gullrankan och Ormbunken vill ju ha lite fuktigare så om du gräver ner dom och vattnar så blir det en bra och naturligt fuktig plats för din ödla där. 

132
15
Jenna91:
Tropfrog skrev:
Ser fint ut! Jag är lite osäker på om ormbunke och gullranka funkar i så torrt klimat. De är förmodligen båda tropiska arter från regnskog.

Jag tycker att jag ser en succulent i kruka strax höger om mitten, kanske en aloe eller gasteria? (Svaga ögon och liten skärm). Skaffa fler såna, alltså succulenter. De kommer att trivas mycket bra.

Mvh
Magnus

Jag fick hjälp av trädgårdsmästare i butiken, och förklarade miljön, och de tipsade om dessa växter :)
Kommer köpa rosenstänk och nån mer suckulent också, men det blir senare :) 

5473
4192
Tropfrog:
Ärligt talat så tror jag du pratade med en försäljare alternativt en logistikarbetare. Inte många handelsträdgårdar som har trädgårdsmästare eller för den delen annan kunnig personal idag, tyvärr.

Ormbunkar är tätt förknippade med rejält fuktig mark. De finns representerade över nästan hela världen, men alltid nära vatten i våt mark. Inte fuktig utan blöt. Gullrankan rotar sig bättre i vatten än i jord. Det får mig att tro att du står i en situation av att välja mellan ödlans välmående och växternas. Valet är nog självklart för alla här inklusive undertecknad växtnerd.

Rosenstänk är en tropisk regnskogsväxt från Madagaskar. Skulle passa bra i en burk med daggeckos. Skaffa inte en sån också utan satsa på växter som kommer ifrån liknande miljö som ödlan. Du har fått tips på familjer att titta efter tidigare.

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:

Tropfrog skrev:
Ärligt talat så tror jag du pratade med en försäljare alternativt en logistikarbetare. Inte många handelsträdgårdar som har trädgårdsmästare eller för den delen annan kunnig personal idag, tyvärr.

Ormbunkar är tätt förknippade med rejält fuktig mark. De finns representerade över nästan hela världen, men alltid nära vatten i våt mark. Inte fuktig utan blöt. Gullrankan rotar sig bättre i vatten än i jord. Det får mig att tro att du står i en situation av att välja mellan ödlans välmående och växternas. Valet är nog självklart för alla här inklusive undertecknad växtnerd.

Rosenstänk är en tropisk regnskogsväxt från Madagaskar. Skulle passa bra i en burk med daggeckos. Skaffa inte en sån också utan satsa på växter som kommer ifrån liknande miljö som ödlan. Du har fått tips på familjer att titta efter tidigare.

Mvh
Magnus 

Har fått tips om rosenstänk och gullranka av en som har leopardgecko, och de växterna trivs bra där.
Även ormbunke har jag hört ska fungera superbra. 

men ser jag att någon av växterna börjar må dåligt, så byter jag till en annan växttyp såklart.

132
15
Jenna91:

På fredag händer det!! 

På fredag hämtar jag äntligen min ödla! Jag längtar så!!!

5473
4192
Tropfrog:
Kul! Grattis! Spännande!

/M

132
15
Jenna91:
Nu är det igångsatt!!

Termostaten blinkar på 22 grader, får hoppas det snart kommer upp i värme ????

729
387
Johnexotics:
lycka till 

132
15
Jenna91:

Och såklart ska inget gå som det ska...

Termostaten står fortfarande och blinkar på 22 grader, och när jag känner där värmemattan ligger så är det inte ens ljummet... 

Borde den inte ha kommit upp i värme på denna tid?

kopplades in ca 16.00 söndag eftermiddag, och nu kl 5.30 på måndag morgon står den fortfarande på 22 grader..

Är det värmemattan?

5473
4192
Tropfrog:
Det är  omöjligt att säga vad som är fel utan felsökning. För att utesluta värmemattan koppla den direkt till ditt eluttag och kolla om den blir varm.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild