Leopardgecko - Från dröm till verklighet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17

5473
4192
Tropfrog:
Jag har all förståelse för den problematiken. Men fler infallsvinklar kanske inte hjälper? Det blir liksom inte tydligare om man får ytterligare 10 svar där 5 säger värmematta och 5 säger värmelampa. Eller hur?

Värme är ju ganska så universellt och mätbart. Når du rätt klimatzoner så har ju ödlan chans att välja själv. Allt annat är personliga preferenser för ägaren. Uv eller inte likaså. Det finns gott om bevis för att ödlan kan tillgodogöra sig vitamin genom födan.

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:
Tropfrog skrev:
Jag har all förståelse för den problematiken. Men fler infallsvinklar kanske inte hjälper? Det blir liksom inte tydligare om man får ytterligare 10 svar där 5 säger värmematta och 5 säger värmelampa. Eller hur?

Värme är ju ganska så universellt och mätbart. Når du rätt klimatzoner så har ju ödlan chans att välja själv. Allt annat är personliga preferenser för ägaren. Uv eller inte likaså. Det finns gott om bevis för att ödlan kan tillgodogöra sig vitamin genom födan.

Mvh
Magnus 

Jo, det är sant. 

Ja det har jag läst också. Jag har köpt ett vitaminpulver begagnat som jag tror är bra. Kommer även köra på dubia nymfs, och ka ske nå torrfoder för geckos om jag hittar något. Vill helst variera kosten så mycket det går. När jag vant mig mer vid insekter, så kommee jag nog köra på gräshoppor också :)

Men jag tror jag går på det uppfödaren säger. Matta, ingen värmelampa. Isåfall har jag allt hemma, förutom viss inredning. Pappa ska hjälpa mig med värmemattan, vi måste antingen göra hålet i terrariet större, eller klippa kontakten och trä kabeln igenom och sedan sätta dit ny kontakt. Det är ett hål redan vid botten på ena sidan, så tä kte utnyttja det. Men som sagt, lite för litet.. 

5473
4192
Tropfrog:
Värmemattor har oftast ojordad dubbelisorerad sladd och kontakt. Om så är fallet så räknas klippt och återkopplad sladd som en olaglig installation. Nu är kanske inte risken jättestor, men om det skulle orsaka brand så gäller inte er hemförsäkring.

Bra att veta!

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:

Tropfrog skrev:
Värmemattor har oftast ojordad dubbelisorerad sladd och kontakt. Om så är fallet så räknas klippt och återkopplad sladd som en olaglig installation. Nu är kanske inte risken jättestor, men om det skulle orsaka brand så gäller inte er hemförsäkring.

Bra att veta!

Mvh
Magnus 

Har du något tips på hur vi täpper till hålet efter vi tagit ut kabeln, om vi gör hålet större? Tror det är ett bättre alternativ, för värmemattan kommer väl behöva bytas ut en dag :)
Hålet är nere vid botten, så det vore bra att ha något som täpper till, men låter kabeln sticka ut.

5473
4192
Tropfrog:
Jenna91 skrev:

Har du något tips på hur vi täpper till hålet efter vi tagit ut kabeln, om vi gör hålet större? Tror det är ett bättre alternativ, för värmemattan kommer väl behöva bytas ut en dag :)
Hålet är nere vid botten, så det vore bra att ha något som täpper till, men låter kabeln sticka ut.

Jag föreslår en sån:

www.specialbeslag.se/produkt/kabelgenomforing-vit-60/

Nej, en olaglig elinstallation är aldrig "ett bättre alternativ".

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:
Tropfrog skrev:

Jag föreslår en sån:

www.specialbeslag.se/produkt/kabelgenomforing-vit-60/

Nej, en olaglig elinstallation är aldrig "ett bättre alternativ".

Mvh
Magnus 

Denna tänkte jag beställa 
www.cyberzoo.se/sv/articles/2.11.19620/repti-zoo-kabelgenomforing-70-mm

5473
4192
Tropfrog:

Funkar säkert lika bra. Som vanligt, skriv att det är för reptil så kan man ta 3 ggr så mycket :). Kanske ingen big deal i detta fallet.

Mvh
Magnus 

132
15
Jenna91:
Nu är mitt terrarium fyllt med bottensubstrat och påbörjat inredning lite!

132
15
Jenna91:
Idag köptes det lite växter till terrariet :) 
Har ställt de där jag funderar på att ha dom, vad tycker ni? Ska jag ändra något?
Mellan ormbunken och gullrankan, bakom roten, tänkte jag ha fuktgrottan. Framför tänkte jag ha en vanlig grotta.

5473
4192
Tropfrog:
Ser fint ut! Jag är lite osäker på om ormbunke och gullranka funkar i så torrt klimat. De är förmodligen båda tropiska arter från regnskog.

Jag tycker att jag ser en succulent i kruka strax höger om mitten, kanske en aloe eller gasteria? (Svaga ögon och liten skärm). Skaffa fler såna, alltså succulenter. De kommer att trivas mycket bra.

Mvh
Magnus
Logga in för att posta i forumet
Sida av 17
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild