känner mig maktlös

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

230
22
Nooon:

Jaså, inte hundmat? För mycket protein - det har jag hört förut om kattmat men hundmat skulle vara OK. ...men vilken sorts protein ska de få då? Något protein måste de väl få?
Jag har tänkt köpa gnagarpellets åt krypen. Kan det vara OK? Torrfoder är så bekvämt. (-mal dem i en kaffekvarn från Clas Ohlsson).

Om att mata krypen med frukt - jag har läst att det då kan bli för mycket socker i tarmen på ödlan och de bakterier som finns där, som annars hålls på en låg nivå, växer till och blir för många med följden att ödlan blir sjuk. Jag matar aldrig med frukt dagen innan krypen ska ätas.

166
54
Leoleopardgecko:

Så uppdatering då.  Provade mata med kackerlackor men han nappade inte. Väntade några timmar till jag kom på den briljanta idén att först mata med en mask och sen mata med en kackerlacka. Gick hyfsat bra men han spottade ut den och såg förvirrad ut. Ansiktsuttrycket var som en bebis som fick smaka något för första gången. Han drog nosen i backen typ . Gissar att han kanske börjar äta sen för nog såg han intresserad ut. 

Hanna:

Haha. stackars liten som blir lurad ;) hoppas han förstår att även kackerlackor går att äta :)

151
77
Firemon:

Prova att ge den en "vit" kackerlacka, dvs en nyömsad dom brukar va lite mjukare å brukar gillas extra mycket.

166
54
Leoleopardgecko:

Han åt ju kackerlackor som väldigt liten så med lite träning går det nog. Han måste bara vänja sig vid något nytt. Ska prova idag igen och se om han äter då, brukar ta några dagar innan dom börjar äta något nytt :) Och fungerar det bara att lura så får man köra det som en start :P

Ska prova med ljusa kackerlackor!

508
304
Jonas77:

Är vi säkra på att storleken är rätt?

Matar du med pudrade insekter eller inte/både och?

Vad matar du dem med? Jag har varit med om att ödlor har ratat riktigt sunkiga syrsor från djurbutiker, kanske de luktar/smakar dåligt. Syrsor som fått gå hemma och få en bra gutload har funkat...

166
54
Leoleopardgecko:

Säker på att storleken är rätt!

Förut matade jag varje gång med pudrade insekter. Nu lite både och.

Nu senast har ju syrsorna och kackerlackorna fått fiskmat som foder innan det att jag fick svar på att det inte alls är bra.

508
304
Jonas77:

Förstod jag det rätt att den äter andra saker? Larver? Sluta mata med det.

50
10
Malawi:

Du kan också testa "svälta" den en vecka och sen ge kackerlackor. Har funkat för mig när jag har haft ödlor som inte riktigt vill äta. 

166
54
Leoleopardgecko:

Uppdatering. La några små kackerlackor i en matskål. Knipsade av benen. Igår låg dom kvar men idag fanns bara en kvar. Vet ej om det är någon som ätit eller om dom lyckats förflytta sig från skålen. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild