känner mig maktlös

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

69
1
Virtuousblue:

Kör på hundmat istället, och typ,. sallad, frukt till syrsorna :) Det gör jag. 

Hanna:

Hört att man inte ska ha varken fisk-, hund- eller kattmat till djur som ska bli foder. Minns dock inte varför. Firemon här på sidan säljer ju kackerlacksfoder som fungerar bra för mig. Har även kycklingfoder, vätska och grönsaker till dem. :)

953
1840
peter54:

Jag har noll kunskap om leopardgeckos och vad de ska äta, men en sak vet jag och det är att fiskmat inte ska ges till några andra djur än fiskar (och möjligen grodyngel om dessa inte ska bli foder).

Fiskmat innehåller en rad tillsatser som syftar till snabbare tillväxt, bättre fenutveckling och kraftigare utfärgning hos fiskar. En del av dessa ämnen är hormoner och om man matar exempelvis sin strumpebandssnok med akvariefisk som fötts upp på fiskmat, så är det mycket stor risk att snoken dör.

166
54
Leoleopardgecko:

Frukt och grönsaker verkar säkrast i detta fallet.

Vill inte att mina djur ska råka ut för någon sjukdom alls. Frågan är om jag vågar mata mina ödlor med kackerlackerna jag har. Har nämligen en del såna och dom har blivit utfodrade med fiskmat i ca 2 månader. Vad tror ni, kan jag mata ödlorna idag med kackerlackerna?

Hanna:

Kan du inte ge dem frukt eller så nu och mata imorgon? :)
Kom ihåg att apelsin kan vara farligt om du ska mata ödlorna med djur som ätit det.

166
54
Leoleopardgecko:

Jo visserligen. Men då har dom fortfarande ätit fiskmat tidigare, men kanske frukt gör skillnad.

Anyway, apelsin var något nytt, varför är det farligt?

Hanna:

Minns inte riktigt varför. Innehåller något ämne som inte ödlorna tål.
Och att kackerlackorna ätit det tidigare bör inte vara någon fara om du matar med annat. :)

166
54
Leoleopardgecko:

Dåså HappyLucky. Ska rensa lådan redan nu på fiskmaten som är kvar. Uppskattar alla svar verkligen!! Känt mig som en djurplågare som inte kunnat fått ödlan att äta. Nästan så jag har gått i tankarna att lämna till nån som kan få den att äta igen annat än maskar.

Anyway, har samma dilemma med min hane. Fast hans historia är att när jag köpte honom som 2åring var han väldigt smal men ändå ok smal. Blev några turer till veterinären 10 mil bort. Nu äter han dock zophobas vilket är betydligt bättre än ingenting. Ska prova kackerlackor till han oxå då han vägrar djur som springer snabbt. Men han har ändå ett gravt synfel. Men med kärlek så blev han frisk ;)

340
91
Copa:

Man bör vänta minst 72 timmar innan man matar med foder som ätit apelsin så det hinner gå ur deras system

Hanna:

Så ska du verkligen inte känna. Har själv leopardgeckos som matvägrat i perioder. Så länge de är tjocka om svansen så är det ingen fara. Vissa reptiler matvägrar nu just för att det är parningssäsong.
Hoppas de kommer igång med ätandet. :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild