Plantation soil

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

230
22
Nooon:

Fann detta - www.chameleonforums.com/quick-introduction-forest-floor-terrariums-85042/
Kanske kan inspirera?

33
14
Tyrredum:

Cocos-bakgrunder borde fungera bra i botten, de suger åt sig bra med vatten och är mycket mögelresistenta.

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

"Det här är problemet med forum. Du har en person som säger en sak, och ibland en annan som säger motsattsen. När den ena har lång erfarenhet av arten i fråga och den andra inte har någon, så framstår ändå båda argumenten som likvärdiga. 50/50.

Jag tycker att du skulle ha hållit dig ifrån att ge råd i denna tråd, då dina råd kan leda till skada för arten i fråga."

Kan inte annat än att hålla med anders fullständigt, att folk har olika åsikter och erfarenheter och man kan diskutera med likasinnade och dela med sig av hur man själv gör hemma i sitt/sina terrarium. Din teori Jonas77 att endast folk som du som tror dom sitter med facit ska få yttra sig i forumtrådarna köper jag ju inte alls, låter helt galet i mina öron. Finns ofta fler sätt än ett som är rätt. Lyssnar inte folk på dina argument får du kanske formulera om dig eller helt enkelt vara lite trevlig mot folk så är nog hjälpen enklare att ta till sig.. Och att du kan mer om calyptratusar än mig är jag den första att erkänna! Men åter igen så pratar jag generellt om bottenmaterial och inte om kameleonter med mina inlägg.

Medlem i GHF
646
417
Jimmy:

Jo men då tråden rör just calyptratus så är det ju det tråden handlar om, och inte bottensubstrat generellt.

Personligen så tycker jag nog inte man ska ge råd om djurfamiljer/arter man inte har koll på, jag har haft en del geckos och skulle passa mig för att ge råd om kameleonter då jag inte har någon personlig erfarenhet alls om kameleonter, och det räcker knappast att hänvisa till att de är ödlor eller reptiler.

Marklevande kameleonter ska självklart ha substrat, gällande calyptratusar skulle jag absolut lyssna på Jonas råd och jag har själv läst Jonas Snokenartikel flera ggr när jag haft funderingar om just Jemen.

197
16
SibiriskTiger:

Finns det ingen annan sorts bottenmaterial man kan använda åt Jemen då? Något annat alternativ än tidningspapper borde väl finnas? Nån som har nått förslag?

733
297
markusbabs:

Barkbitar kanske kan funka? Typ täckbark för rabbater.  Då är det ju inte lika stor risk att kameleonten tuggar i sig massa bottensubstrat med tanke på deras storlek iaf  :)  Samtidigt som det ser "naturtroget" ut.

Och enligt mig så ser det bra ut med bark. :)

230
22
Nooon:

Löv? I akvarier kan man ha eklöv eftersom de står emot förruttning ganska bra. Det finns också löv att köpa. Surfa på "almond leaves" eller "ketapang".

...och så tjatar jag lite fom golvskyddspapper istället för tidningspapper. Golvskyddspapper är helt utan annonser och rubriker! ;)

Barkbitar - korkbark kanske?

197
16
SibiriskTiger:

Ja, jag tänkte också på korkbark.. Man kanske kan lägga några "platta" bitar i botten. Borde vara snyggt! Det är ju billigt också! Köpte ett helt gäng småbitar för inte många kronor på herpes choise sist jag var där :)

230
22
Nooon:

Beställningsvara på Hornbach. ca 375 kr / kvm. Det finns bruna numera. Det fanns inte när jag köpte så jag har färgat mina med starkt ekologiskt te. De bleknar så jag får göra om det vartannat år. De är hållbara men porösa - vätska går in i dem. De tål både kokning och att desinficeras i ugnen i 200grader (kanske jag till ock med hade 300 grader sist). Jag använder dem bara i torr omgivning. och vet inte vilken inverkan de kanske har på vattenkvaitet i vatten eller en fuktig miljö. Kanske ingen... och det vore ju roligt :)

197
16
SibiriskTiger:

Mycket snyggt! Vad heter det? Vad bor i det terrariet? :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild