Plantation soil

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 5

508
304
Jonas77:

Jonas, var i världen har du upplevt terrariebottenmaterial som täcker marken?

Var i världen har du sett calyptratus tvingas leva inom ca en meter från en sådan mark?

Vi pratar om djur här som i naturen kanske bara ser marken vid födsel och äggläggning, och jag kan garantera att den marken inte ser ut som bottenmaterial i terrarium.

Är det fult så täck 20 cm av bottendelen av terrariet, det är inte en viktig del av terrariet för djuret.

508
304
Jonas77:

Hör med dina kontakter stina, jag vet inte vad det ska leda till dock.

Det är ju ren logik här, ingen raketvetensklap.

1. Calyptratus har ingen nytta av bottensubstrat (luftfukt går bort, som jag beskrivit tidigare).

2. Calyptratus KAN äta av bottenmaterial, och det KAN vara dåligt. (Vare sig ni tror mig eller ej så kan man inte utesluta det).

Vilken logik säger att man ska ha bottensubstrat till dem?

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Om kameleonter kan jag för lite för att uttala mig om specifika arter, min poäng med mina inlägg är att bottenmaterial kan man visst använda och få det att fungera helt problemfritt, jag pratar då generellt om alla sorters reptiler. Sen hur du har fått det att funka är väl lysande, för det betyder det inte att det finns andra sätt att hålla dessa ödlor med lyckade resultat, eller?

Ja jag har då aldrig stött på en världsdel där marken består av tidningspapper, sen behöver det ju inte nödvändningsvis defineras som "terrariebottenmaterial" marken man vandrar på utomhus i olika miljöer i världen :)

508
304
Jonas77:

Men du förstår väl hur missvisande det är för dig att säga att det är NATURLIGT med bottenmaterial över lag?

Du undviker mina frågor ganska tydligt, du kanske inser att marken i naturen inte består av heltäckande lager av vad vi har i terrarium?

Om du inte har haft erfarenhet av kameleonter som ofta äter bottenmaterial kanske du inte ska föreslå det, eller känns det som något du vill strida hårt för; din vision av vad som är naturligt i utbyte mot djurens riskerade hälsa?

Medlem i SHF
4045
5096
Jonas_:

Det jag förstår är att våran syn på bottenmaterial i terrarium skiljer sig mycket från varandra. 

"Du undviker mina frågor ganska tydligt, du kanske inser att marken i naturen inte består av heltäckande lager av vad vi har i terrarium?" Ska jag endast svara ja eller vill du ha ett långt svar med förklaringar av vad marken ute i naturen består av? Givetvis inte samma platta lager som i våra terrarium, men vem har påstått det? 

508
304
Jonas77:

Vem har påstått det? Du har påstått det när du förenklat sagt att det är självklart att ha bottenmaterial för att det är naturligt.

Titta ut genom ditt fönster.

Hur ser marken ut under det första träd du ser?

Hur ser marken ut i hela världen? Inte som en terrariebotten skulle vara mitt svar.

Det här är problemet med forum. Du har en person som säger en sak, och ibland en annan som säger motsattsen. När den ena har lång erfarenhet av arten i fråga och den andra inte har någon, så framstår ändå båda argumenten som likvärdiga. 50/50.

Jag tycker att du skulle ha hållit dig ifrån att ge råd i denna tråd, då dina råd kan leda till skada för arten i fråga.

Administratör
Medlem i SHF
2696
2514
anders:

"Det här är problemet med forum. Du har en person som säger en sak, och ibland en annan som säger motsattsen. När den ena har lång erfarenhet av arten i fråga och den andra inte har någon, så framstår ändå båda argumenten som likvärdiga. 50/50.

Jag tycker att du skulle ha hållit dig ifrån att ge råd i denna tråd, då dina råd kan leda till skada för arten i fråga."

Jonas77, Att folk har olika åsikter och att man kan diskutera och dela erfarenheter är väl trots allt vad forum är till för?
Du har säkert mer erfarenhet om calyptratusar än Jonas_ och att argumenten skulle vara lika eller 50/50 tycker jag låter väldigt märkligt, då du menar att det inte är någon skillnad på argument.

Vet du vad det skulle kunna vara för anledning till att calyptratusar äter utav bottensubstratet?

Jag brukar vara för bottenmaterial som håller fukt bra, är grävbara etc och plantation soil är något jag använder till mina grodor. Om det däremot är som Jonas77 säger, att calyptratusar är benägna till att äta utav bottensubstratet kan det kanske vara bra att köra utan så länge man fixar luftfuktigheten. Man blir väl dock ändå tvungen till viss jord i krukor för växterna?
Annars kanske ett alternativ hade varit att plantera mängder med växter i botten som en matta, så att det inte blir en botten med en massa lös plantationsoil som kameleonten kan få i sig utav.

Och för att återgå till huvudfrågan, så visst går det att lägga i plantationsoilen redan innan. Jag gillar att fixa terrarium långt innan jag skaffar djur, så att växter kan växa till sig ordentligt och man har möjlighet att mäta så att luftfuktighet, temperatur och annat är korrekt.
Det är inga problem om det torkar ut, men det kan vara bra testperiod att se till så att rätt förutsättningar går att fixa och uppehålla redan innan du får din ödla.

230
22
Nooon:

Åh, vilken debatt! Jag tänker inte ge mig in i den (har inga kameleonter och vet mycket lite om dem)... men måste bara säga en sak - alla som läser och tar råd på ett forum har eget ansvar för sina beslut. Sällan finns det bara en sanning och ett syfte och det tycker jag att man kan räkna med att alla läsare förstår och att de själva tar reda på fler källor och åsikter.

...och så har jag ett tips på marktäckare i fuktiga omgivningar - javamossa kan växa på land om det är tillräckligt fuktigt. Växer inte jättefort men det blir en fin mossmatta! Riccia ska också gå men jag lyckades inte få fart på den. Pass bara så det inte följer med snigelägg... eller det kanske vore ok? - naturliga renhållningsarbetare om de inte får bli för många.
...och så en fråga/kommentar - om du drar igång ditt terrarium i förväg så, om du ska ha hoppstjärtar, så kunde de få börja etablera sig med en gång.

Jag startade ett grodterrarium som blev fiiint... innan det började läcka innan hoppstjärtarna och grodorna och kom :(

...och Ficus pumila växte också vackert och dessutom fort! Den klättrar men kan också bli en trevlig marktäckare där det inte är plaskvått om man bestämmer lite över den.

1253
476
leedragon:

johan77 grejen är att du pratar om hur ma håller i en kameleont, jonas_ och andra  pratar om trädlevande reptiler i allmänt.

kameleonter har olika krav än geckos ormar och grodor, deras nitch i naturen är uppe i träden så marken eller bottensusbtrakt har inget med de att göra, i den mening med att deras nitch är uppe i träden så botten material är inte naturligt för de, det här har diskuterat för nån vecka sen redan.

nu DET GÅR att ha botten material till kameleonter som chris anderson har experimenterad med, men det är inget de behöver, kameleonter tar tag i maten med sin tunga, greppar tag i det så om insekten  är på botten så  lär det följa med  en del av bottenmaterial med som regeln, insekter kommer att kunna gräva sig och annat, min skola och tydligen johan skola är att inte ha  bottenmaterial till kameleonter, detta har man kommit fram till med alla år try and fail med kameleont sköttelse och det funkar bäst för de.

sen en källa av hur man skötter om calyptratus är just johan77, det enda svenskskriva  faktablad som jag har sett om de är skrivna av honom, eller har jag fel nu ?

197
16
SibiriskTiger:

Har läst alla dessa inlägg nu och kan bara säga en sak: Inom denna hobby finns otroooooligt många delade meningar om ALLT vad gäller hållning va herptiler. Det kommer vi aldrig ifrån. Som Nooon säger har man alltid som djurägare yttersta ansvaret att själv bestämma vad man tror är bäst för sitt djur och helt enkelt prova sig fram efter vad som har blivit rekomenderat och se vad som funkar bäst. Man ska komma ihåg att alla arter inte heller är lika som enskilda individer. Jag blev avrådd att ha bottenmaterial till min crested gecko då "de kan äta av det och bli förstoppade". Men förra ägaren använde plantation soil och coco husk och det hade funkat utmärkt. Det kör jag också på nu och min lille ödla har aldrig ätit av bottenmaterialet.

Och som svar på din fråga: Jag gjorde iordning ett större terrarium till min gecko för några månader sedan. Men eftersom geckon är så liten fortfarande har den ännu inte flyttat in där. Jag slängde in plantation soli direkt och det har stått med både plastväxter, grenar och levande växter sedan dess. Ser inge konstigt ut och ingen ohyra har letat sig dit än så länge. Det enda som hänt är att det har torkat ut sedan jag plockade bort de levande växterna. :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 5
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild