"Det här är problemet med forum. Du har en person som säger en sak, och ibland en annan som säger motsattsen. När den ena har lång erfarenhet av arten i fråga och den andra inte har någon, så framstår ändå båda argumenten som likvärdiga. 50/50.
Jag tycker att du skulle ha hållit dig ifrån att ge råd i denna tråd, då dina råd kan leda till skada för arten i fråga."
Jonas77, Att folk har olika åsikter och att man kan diskutera och dela erfarenheter är väl trots allt vad forum är till för?
Du har säkert mer erfarenhet om calyptratusar än Jonas_ och att argumenten skulle vara lika eller 50/50 tycker jag låter väldigt märkligt, då du menar att det inte är någon skillnad på argument.
Vet du vad det skulle kunna vara för anledning till att calyptratusar äter utav bottensubstratet?
Jag brukar vara för bottenmaterial som håller fukt bra, är grävbara etc och plantation soil är något jag använder till mina grodor. Om det däremot är som Jonas77 säger, att calyptratusar är benägna till att äta utav bottensubstratet kan det kanske vara bra att köra utan så länge man fixar luftfuktigheten. Man blir väl dock ändå tvungen till viss jord i krukor för växterna?
Annars kanske ett alternativ hade varit att plantera mängder med växter i botten som en matta, så att det inte blir en botten med en massa lös plantationsoil som kameleonten kan få i sig utav.
Och för att återgå till huvudfrågan, så visst går det att lägga i plantationsoilen redan innan. Jag gillar att fixa terrarium långt innan jag skaffar djur, så att växter kan växa till sig ordentligt och man har möjlighet att mäta så att luftfuktighet, temperatur och annat är korrekt.
Det är inga problem om det torkar ut, men det kan vara bra testperiod att se till så att rätt förutsättningar går att fixa och uppehålla redan innan du får din ödla.