hansh skrev:
Var har du fått den infon ifrån? Tror du djurparker skulle låta bli att avla på genetiskt värdefulla individer de har och säkerligen är med i avelsprogram för.
Att lagligt importerade, konfiskerade och ungar till dessa spiller över i hobbyn är väll ingen vanlighet i Sverige, men desto "vanligare" i Europa. Hur som helst är Tiliqua scincoides intermedia precis lika laglig som en skäggis då de odlats flertalet generationer.
Den informationen har jag fått från Australienska statens jordbruksverk, men vi får nog backa bandet lite. TS vill hitta en T.s. intermedia. Jag har sett 2 eller 3 annonser på sidan jag länkade till i ett tidigare inlägg. Jag tror annonserna gällde Spanien och Frankrike, med leverans till Hamn eller Houten. I Sverige har jag inte sett någon. Det var det ena.
Det andra är att vi sidospårat in på Export av inhemskt (hus)djur från Australien. Som privatperson är detta absolut ingen omöjlighet, MEN det är vida känt att det är en svår process. Det krävs ett specifikt tillstånd vilket i sin tur kräver att ett antal krav och kriterier har uppfyllts. (Utöver det tillstånd som krävs för att få köpa djuret till att börja med. De flesta om inte alla Australienska reptiler är tillståndspliktiga.)
Sedan nämndes export av inhemska djur till zoo och djurparker och avel på dessa. Här gäller samma sak, dock andra tillstånd med andra krav och kriterier som måste uppfyllas.
Rent juridiskt så uppfattar jag att djurparken inte får avla på dessa djur såtillvida att avel inte ingår i ett avtalat avelsprogram. Om så är fallet så får djurparken troligtvis inte sälja vidare ungdjuren hur som helst med ekonomisk syfte eller "commersial use". Jag misstänker att den biten är en gråzon och en i en rad anledningar till varför dessa djur finns i omlopp inom hobbyn idag, utanför Australien.
Det går sedermera att exportera en T.s.intermedial (tex) under andra "omständigheter", utöver "husdjur" eller för "zoo", "avelsprogram". Andra exempel är utställning, vetenskapligt syfte eller "lärande syfte", med respektive krav och kriterier.
Detta är vad jag kunnat och hunnit läsa mig till så här långt.
Mvh
Niklas