Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54

1159
626
Temla:
anders skrev:

Jag har märkt att mina ödlor springer fram och krafsar på glaset när de tror att det är dags för mat. Hur ser du skillnad på att det inte är det dina vill? Jag säger inte att du har fel, men det är väldigt lätt att få s.k. confirmation bias, alltså att man förväntar sig något eller är övertygad om något och låter saker som passar in stärka ens åsikt. Om du går förbi terrariet en dag och din chahouha inte tittar på dig, så tolkar du kanske det som att geckon inte var intresserad av att komma ut. Så hur särskiljer man att geckon inte förstår begreppet om att komma ut ur terrariet? Hur hade den uppvisat det?

Att vara instängd i en burk kan såklart låta väldigt dystert men man kan enligt mig inte lösa detta genom att de får vistas utanför terrariet. Risken blir istället att man inbillar sig att det är okej att ens djur bor i för litet terrarie för att "de får ju komma ut ibland". Det enda som jag ser det är att se till att ge så stort terrarie man kan till ens djur för att de ska kunna leva ett bra liv. Det kan vara väldigt artspecifikt då vissa arter är stationära, rutinmässiga djur medan andra rör sig över större områden. Reptiler hör dock till de djur som klarar sig bäst i fångenskap just för att de ofta kan vara stationära och inte behöver interagera med artfränder för att må bra.

Hantering är svårt att diskutera då folk menar olika med begreppet så jag tycker det är bra att du poängterar (även om det inte är något du ska behöva göra egentligen) att du inte ser dem som att de vill kela. 

Är det något som gör att ytan utanför terrariet är tillför något specifikt? Eller är anledningen till att de får komma ut av utrymmesskäl?

Önskar du kunde komma hem till mej nån dag och kväll och se själv för det är lite svårt att förklara i skrift så att alla förstår. Ska göra ett försök ändå.

Javisst, absolut kan skäggagamer fönsterdansa när de är hungriga, det har jag sett flera gånger t.ex. i djuraffärer. Det gäller dock inte hemma hos mig. De gör det oavsett de redan ätit. Det är också vanligt att de gör det när de vill bajsa för många vill inte bajsa i terrariet där de bor. Mina skäggagamer har "frigång" dvs de får gå ut och in i sitt terrarium som de vill. Ofta väljer de att vara kvar där (speciellt en hona som nästan bara går ut när hon är bajsnödig), men nästan lika ofta går de från terrariet upp till rumsfönstret där de också finns värme och UV. Ibland tar de en tur på golvet också för att sedan gå tillbaka till sin favoritplats - terrariet eller fönstret. Om jag stänger dörrarna till deras terrarium så visar de tydligt att de vill komma ut genom att krafsa och picka med nosen på fönstret. Det betyder varken hunger eller att dom är bajsnödiga (dom har ju redan ätit och bajsat) utan de betyder helt klart att dom vill komma ut för de är vana vid att kunna göra det. Tror inte många arter är så dumma som en del tror, tvärtom. De kan vara mycket väl medvetna om utsidan och att det är ett ställe de vill utforska... likaså att något (glaset) stänger dom inne och krafsandet och fönsterdansandet är ett sätt för dom att försöka ta sig ut till andra sidan. 

Vad det gäller min Chahoua hona. Ofta kommer hon emot mig och ned mot terrariedörrarna. Ibland nöjer hon sig med det och efter en stund vänder hon och  gör något annat. Men lika ofta går hon upp mot dörren, ställer sig upp med frambenen mot dörren, alt. hoppar upp med hela kroppen mot dörren. När hon är så ivrig vet jag vad som är på gång, hon vill ut en stund. Jag öppnar och hon springer direkt ut på min arm och upp på axeln, sen sitter hon där tills jag sträcker ut armen mot den stora fikusen i rummet där hon brukar få sitta. Hon går direkt dit. Ibland "luras" hon eller ångrar sig och kommer inte ut när jag sträcker fram armen, då går hon i motsatt håll. Hon är heller inte hungrig då det redan står en full matskål i terrariet. 

Jag tar inte ut mina djur med tvång, de får välja själva, antingen kommer de eller så kommer de inte. 

Är övertygad om att man lär sig tyda sina djur efter ett tag om man studerar dom. Tror tyvärr det är många som ser men inte "tar in" djurens signaler, eller väljer att inte bry sig helt enkelt. Tror också en del har för många djur - de har helt enkelt inte tid att studera hur de beter sig och ingen önskan att lära sig något nytt eller utforska vad olika beteenden kan betyda.  

Vad gäller storleken på terrarier ska dom naturligtvis ha så stort som möjligt - tycker iallafall jag. Men det spelar egentligen ingen roll hur stort terrarium man har till en stor ödla, det kan inte bli tillräckligt stort iallafall och de är fortfarande instängda där. Lite omväxling tror jag är bra för alla bur- och terrariedjur, men man måste självklart alltid ta deras hälsa i beaktande så de inte blir nedkylda eller vistas i för torr luft för länge. 

Anders skrev: "Att vara instängd i en burk kan såklart låta väldigt dystert men man kan enligt mig inte lösa detta genom att de får vistas utanför terrariet. Risken blir istället att man inbillar sig att det är okej att ens djur bor i för litet terrarie för att "de får ju komma ut ibland".

Där håller jag inte alls med dig. Jag tycker visst man kan lösa det genom att låta dem få komma ut. Varför ska man inbilla sig att det bara för det går bra med ett för litet terrarium?

Anders skrev: "Det enda som jag ser det är att se till att ge så stort terrarie man kan till ens djur för att de ska kunna leva ett bra liv."

Håller inte med dig här heller. Möjligen till mindre ödlor om man har ett rejält terrarium. Av praktiska skäl är det ju även svårt att låta dom härja utanför terrariet. Dock i grunden är jag av åsikten att inga djur - så långt det är möjligt - ska behöva leva instängda hela sitt liv och försöker se till så mina djur har så mycket frihet som möjligt. Jag ser på dom att dom uppskattar det. Även leopardgeckosarna som jag märkt har ett stort behov av att utforska nya ställen (de är inte heller hungriga när de krafsar på dörrarna). Hanen vill ut nästan varje kväll medan honorna mer sällan. Tar aldrig ut dom heller med våld utan dom får gå ut på min arm själva (eller inte - vilket dom behagar). 

Anders skrev: "Är det något som gör att ytan utanför terrariet är tillför något specifikt?" 

Ja, tydligen, om jag ser på hur mina djur uppför sig. Jag "hanterar" inte mina djur mycket alls, dvs jag "håller inte på" med dom. Däremot är jag för frigång och vistelse utanför terrariet på djurens egna villkor. 

Bättre än såhär kan jag inte förklara min syn på saken. :) Kan tillägga att inga av mina djur är det minsta stressade, tvärtom - de är alla mycket trygga och orädda och äter massor (ja, utom basilisken som aldrig kommer bli "tam" - men sådan är ju den arten).

Sätter punkt nu. 

106
64
pillorita:
Jag tycker det är upp till var o en som ägare att sköta de som de vill. ....
Man kan hantera tills det är bevisat att djuret far illa av det eller att se det som så -  hantering av djuret så länge djuret inte far illa !! 
Så förbannat tröttsamt detta eviga tjat om det o dyker upp mer o mer på alla sidor.  

Varför fortsätta diskutera ens 

63
135
Ghost:
TILL ALLA S.K EXPERTER!
Jag har en fråga till er - när övergår man från att vara amatör till att vara expert på reptiler? 
Jag har hållt på med reptiler i 22 år och lär mig fortfarande nya saker. 
Känns ibland som att det är för många "experter" med olika uppfattningar om vad som är rätt och fel. 

93
72
RainbowVess:

Upp till var och en att bestämma hur djuren hanteras JA!

MEN!
Alla ägare av herptiler bör söka information om hur djuret ser ut då den är stressad eller helt enkelt inte vill...

Detta kan ses självklart för vissa men inte för andra!

417
249
KANDARBA:
Ghost skrev:
TILL ALLA S.K EXPERTER!
Jag har en fråga till er - när övergår man från att vara amatör till att vara expert på reptiler? 
Jag har hållt på med reptiler i 22 år och lär mig fortfarande nya saker. 
Känns ibland som att det är för många "experter" med olika uppfattningar om vad som är rätt och fel. 

Du blir aldrig full lärd. Kanske på en specifik art men inte alla arter. 
När man kan bli proffesor inom reptiler så tycker jag man kan kalla sig expert hehe. :-)

Rätt är faktiskt när du följer vad lagar eller reglerna säger och fel är när du inte följer dom. 
Det har även varit på tal om att saker och ting  hur det sköts i utlandet. Och följer dom sina regler där så är det rätt där dom lever och bor. Även om man har en annan uppfattning här i Sverige om hur man ska göra. Men med tiden så kommer saker och ting ändras till det bättre efterhand.
Hoppas jag iallafall. 

Men det är bara ett stort +++++ om man gör det ännu bättre för djuren. Gör det naturligare etc.
Hälsningar Anton 

63
135
Ghost:
KANDARBA skrev:

Du blir aldrig full lärd. Kanske på en specifik art men inte alla arter. 
När man kan bli proffesor inom reptiler så tycker jag man kan kalla sig expert hehe. :-)

Rätt är faktiskt när du följer vad lagar eller reglerna säger och fel är när du inte följer dom. 
Det har även varit på tal om att saker och ting  hur det sköts i utlandet. Och följer dom sina regler där så är det rätt där dom lever och bor. Även om man har en annan uppfattning här i Sverige om hur man ska göra. Men med tiden så kommer saker och ting ändras till det bättre efterhand.
Hoppas jag iallafall. 

Men det är bara ett stort +++++ om man gör det ännu bättre för djuren. Gör det naturligare etc.
Hälsningar Anton 

Jag kan hålla med om det du skriver, men det där om regler i Sverige vs utomlands...det är samma djur från samma område med samma behov oavsett var i världen de föds eller vilket land de exporteras till. :)

2052
780
psyjoh:
Under sommarmånaderna har vi oxå frigång till 2 av skäggisarna. En stor gren leder till fönsterbrädan där det finns likvärdig belysning som i terrariet. Dessa 2 är dock inte där samtidigt då dem bor separat från början. Utan vi öppnar för dem vid olika tillfällen. Har aldrig varit problem med detta varken för dem eller oss utan tvärtom de verkar som att de trivs med att sitta och titta på vad som händer utanför. 

Sen som vi diskuterat för ett tiotal sidor sedan så finns det hantering och hantering. Dem som sitter och kelar och leker med sina reptiler som om det vore en kattunge, det känns nog lite fel för min del iaf...

63
135
Ghost:
Kastar in en ny bild! Hoppas ingen tar illa vid sig av den eller känner sig kränkt på något sätt. Det är absolut inte min avsikt.

417
249
KANDARBA:
Ghost skrev:
Kastar in en ny bild! Hoppas ingen tar illa vid sig av den eller känner sig kränkt på något sätt. Det är absolut inte min avsikt.

Nä den är kul ;-) 

106
64
pillorita:
RainbowVess skrev:
Upp till var och en att bestämma hur djuren hanteras JA!

MEN!
Alla ägare av herptiler bör söka information om hur djuret ser ut då den är stressad eller helt enkelt inte vill...

Detta kan ses självklart för vissa men inte för andra!

Om det va mig du svarade så ja visst ska man läsa på så man ser om djuret blir stressat eller så ... 
Är inte så jag menade utan att så länge djuret inte far illa så ok att handha o så ... 
Jag brukar ta fram mina kp för o se över de någon gång i veckan o så ... det tycker jag är ganska viktigt med så man Ser att de är friska o utan ohyra mm... 
Sen kanske man inte ska ha de som sällskaps djur , sitta med o klappa mm dagligen  :') 
Hoppas jag får fram min tanke :D 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild