Ändringen av L80, Jan-25

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7

5442
4171
Tropfrog:
Lordguras skrev:
Förbjud hund,katt,gnagare och fiskar "Enbart djur som otvivelaktigt kan anpassa sig till ett liv i fångenskap ska få hållas av privatpersoner"

Hund och katt är nog ändå de absolut nest otvivelaktigt. De har ju domesticeras i tusentals år.

Fiskar går alltid under radarn när det gäller djurskydd. Deras "värde" i mänskliga ögon är strax över insekter som också går under radarn.

Bland dessa djur kan man fortfarande importera och sälja viltfångat. Cites gäller dem också, men du kan lätt handla djur som saknar intyg i vanliga butiker och ingen bryr sig. Fiskar kan man nitritförgifta på löpande band och bara köpa nya med jämna mellanrum utan att någon bryr sig.

Vår mänskliga empati klarar insekter och fiskars lidande lika mycket som växters. Inte ens djurskyddet Sverige bryr sig. De är knappt djur.

Mvh
Magnus 

24
88
LorenzoLamas:
Djurskyddet har ca 11 500 medlemmar, drygt 11 000 fler än SHR. De som har ett mål motsatt vårt verkar ha mindre problem med medlemsavgiften, inom reptilhobbyn är de 300kr en het potatis. Min tro är att summan kunde varit lägre, vi hade haft samma tugg ändå. Någon annan kan betala..

4
9
Pappatnt:
Vilka hemska människor de måste vara på djurskyddet att ens få iden som att begränsa folks val... Detta måste ju folk få reda på.. att Sveriges största intresseorganisation för husdjur vill att du ska få välja från en lista likt en "Appstore" i Nordkorea!

Ang SKHF så tycker jag medlemsavgiften är otroligt liten med tanke på vad man! Jag skulle utan tvekan betala dubbelt och vara mer än nöjd för mitt lilla bidrag! Ni gör ett fantastiskt arbete! Tack så hemskt mycket <3

64
150
StefanJr:

De volontärer som sliter på djurhemmen som är anslutna till Djurskyddet Sverige, är för mig inget mindre än hjältar. De kliver in där andra djurägare t ex lämnat dem vind för våg eller har gått bort, och säkrar djurens välmående. 

Men vill man bistå så är den bästa metoden, för at säkra att medel når syftet dvs hjälpa djuren, att skänka direkt till det lokala djurhemmet. Genom  foder, plädar, leksaker...

Att däremot skicka pengar till "centralorganisationen" är inte att rekommendera om man värnar det herpetologiska intresset. Då de fullt uppenbarligen avsätter både tid och pengar till helt andra uppgifter än att hjälpa hemlösa djur. 

Hemlösa djur behöver faktiskt hjälp, men Djurskyddet Sveriges aktivism kan de gott betala för ur egen ficka.

34
26
CrossroadReptiles:
Tyvärr har ju en del djurskyddsorganisationer och myndigheter fått för sig att djur som "inte alla har kompetens att hålla" bör förbjudas. Det de inte verkar inse är att de flesta (någorlunda normalbegåvade) kan lära sig att korrekt hålla (sköta om/ta hand om) till exempel en leopardgecko. Jag skulle tro att om jag får en timme att instruera och coacha så kan jag lära nästan vem som helst att på ett tillfredsställande sätt hålla de populärare reptilarterna. Om jag skulle lära någon (från scratch) att ta hand om till exempel en schäfer eller bordercollie på ett tillfredsställande sätt så räcker inte en timme någonstans (vill påpeka att jag inte skulle vara rätt person för det jobbet heller då jag valt att inte äga hundar med så stora behov av träning och stimulans). Det finns dessutom många hundraser som verkligen inte passar "vem som helst". 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 7
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild