Dvärgskäggagam - nybörjarfamilj

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

1
0
MakkanX:
Hej

Jag är ny här då jag tillsammans med mina barn fått upp intresset för att skaffa en ödla. Vi har blivit mycket förtjusta i skäggagamer och det lutar åt en dvärgskäggagam, då vi inte har plats för ett så stort terrarium som en fullvuxen skäggagam över 51 cm kräver.

Jag har läst alla trådar här om dvärg- och skäggagamer, gått med i Facebookgruppen skäggagamer och läst alla skötselråd jag har kunnat hitta på nätet. Men har ändå två frågor som jag hoppas kunna få svar på här.

1. Jag har tänkt köpa terrarium från Terrariebyggarna. Är detta startpaket fungerande för att ha en Dvärgskäggagam i? Är belysning och annat som ingår av bra kvalitet eller är det bättre att köpa ett tomt terrarium och välja annan belysning mm?
terrariebyggarna.com/collections/repti-pro-startpaket/products/terrariepaket-repti-pro-120x50x50-cm-startpaket-till-skaggagam-juvenil

2. Har läst på flertalet ställen nu att det inte är någon skillnad på humöret mellan dvärg- och vanlig skäggagam, bara storleken och mängden mat. Att båda är bra nybörjarödlor och hyfsat enkla att hantera och ofta blir handtama. Men besökte en djuraffär nyligen som mycket bestämt hävdade att dvärgskäggagamer inte är något för barn, att de är mer aggressiva och svårare att hantera. De förespråkade helt enkelt den vanliga skäggagamen. Så hur ligger det till egentligen? Är det generellt stor skillnad mellan sorterna när det gäller humöret/hanteringen eller är det inte det? 

Vi är enbart i planeringsstadiet och tänker låta projektet ta sin tid med inköp av material och förberedelser. Kommer besöka någon mässa också innan vi bestämmer oss. Tacksam för all hjälp och input! 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild