Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54

1159
626
Temla:
Att mina skäggagamer och leopardgeckos "vill ut" när dom krafsar på glaset (eller som i fallet med min Chahoua hona som direkt när jag tittar in på henne spänner ögonen i mina och slänger sig mot rutan och när jag öppnar genast springer upp på min arm - dom dagar hon vill komma ut och sitta i Benjaminfikusen på rumsbordet en stund)  är ingen som helst tvekan om. Man lär sej läsa deras beteende och signaler när man haft dom ett tag. Om dom sedan är vana att få komma ut när dom vill kan man heller inte plötsligt sluta ta ut dom när dom ger sådana signaler.

Att dom vill "kela" är bara löjligt att anta, det vill dom naturligtvis INTE för det rör sig ju fortfarande om reptiler.

Kände att jag ville lägga in detta i tråden så den inte bara drar åt "ett håll". Det är som sagt delade meningar om detta. Personligen vet jag att jag läser mina djur rätt. 

Sen är det naturligtvis skillnad på vilka arter man har, vissa lämpar sig mindre att vara utanför terrariet - de som är mycket små t.ex. (stor risk att dom springer bort) eller de som kräver mycket hög luftfuktighet och mycket värme. Har dock haft ett par kameleonter som uppskattade en liten promenad utanför terrariet ibland. Har dock aldrig tagit ut dom med våld utan de har fått gå ut själva på en gren. Tror inte på att så korta stunder gör någon skada alls. Tvärtom faktiskt, tror det ger dem en känsla av "frihet".... om man ska uttrycka det med en mänsklig känsla. Hur roligt kan det vara att sitta instängd i en burk i hela sitt liv? Många reptilägare har dessutom alldeles för små terrarier. 

63
135
Ghost:
Bjuder på några bilder. 

63
135
Ghost:
Bilder från/på Jay i USA 

63
135
Ghost:
Jay i USA. Hantering eller inte...jag tar inte ställning, visar bara bilder.

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
"Temla" skrev:
Att mina skäggagamer och leopardgeckos "vill ut" när dom krafsar på glaset (eller som i fallet med min Chahoua hona som direkt när jag tittar in på henne spänner ögonen i mina och slänger sig mot rutan och när jag öppnar genast springer upp på min arm - dom dagar hon vill komma ut och sitta i Benjaminfikusen på rumsbordet en stund)  är ingen som helst tvekan om. Man lär sej läsa deras beteende och signaler när man haft dom ett tag. Om dom sedan är vana att få komma ut när dom vill kan man heller inte plötsligt sluta ta ut dom när dom ger sådana signaler.

Att dom vill "kela" är bara löjligt att anta, det vill dom naturligtvis INTE för det rör sig ju fortfarande om reptiler.

Kände att jag ville lägga in detta i tråden så den inte bara drar åt "ett håll". Det är som sagt delade meningar om detta. Personligen vet jag att jag läser mina djur rätt. 

Sen är det naturligtvis skillnad på vilka arter man har, vissa lämpar sig mindre att vara utanför terrariet - de som är mycket små t.ex. (stor risk att dom springer bort) eller de som kräver mycket hög luftfuktighet och mycket värme. Har dock haft ett par kameleonter som uppskattade en liten promenad utanför terrariet ibland. Har dock aldrig tagit ut dom med våld utan de har fått gå ut själva på en gren. Tror inte på att så korta stunder gör någon skada alls. Tvärtom faktiskt, tror det ger dem en känsla av "frihet".... om man ska uttrycka det med en mänsklig känsla. Hur roligt kan det vara att sitta instängd i en burk i hela sitt liv? Många reptilägare har dessutom alldeles för små terrarier. 

Jag har märkt att mina ödlor springer fram och krafsar på glaset när de tror att det är dags för mat. Hur ser du skillnad på att det inte är det dina vill? Jag säger inte att du har fel, men det är väldigt lätt att få s.k. confirmation bias, alltså att man förväntar sig något eller är övertygad om något och låter saker som passar in stärka ens åsikt. Om du går förbi terrariet en dag och din chahouha inte tittar på dig, så tolkar du kanske det som att geckon inte var intresserad av att komma ut. Så hur särskiljer man att geckon inte förstår begreppet om att komma ut ur terrariet? Hur hade den uppvisat det?

Att vara instängd i en burk kan såklart låta väldigt dystert men man kan enligt mig inte lösa detta genom att de får vistas utanför terrariet. Risken blir istället att man inbillar sig att det är okej att ens djur bor i för litet terrarie för att "de får ju komma ut ibland". Det enda som jag ser det är att se till att ge så stort terrarie man kan till ens djur för att de ska kunna leva ett bra liv. Det kan vara väldigt artspecifikt då vissa arter är stationära, rutinmässiga djur medan andra rör sig över större områden. Reptiler hör dock till de djur som klarar sig bäst i fångenskap just för att de ofta kan vara stationära och inte behöver interagera med artfränder för att må bra.

Hantering är svårt att diskutera då folk menar olika med begreppet så jag tycker det är bra att du poängterar (även om det inte är något du ska behöva göra egentligen) att du inte ser dem som att de vill kela. 

Är det något som gör att ytan utanför terrariet är tillför något specifikt? Eller är anledningen till att de får komma ut av utrymmesskäl?

1244
472
leedragon:
Ghost skrev:
Jay i USA. Hantering eller inte...jag tar inte ställning, visar bara bilder.

ja förfan kolla bara på snakebytestv

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Ghost bättre du delar bilder på snygga och friska Nätpytons istället för dom där övergödda avelsmaskinerna :) 

417
249
KANDARBA:
leedragon skrev:

ja förfan kolla bara på snakebytestv

Brukar faktiskt titta på SnakeByteTv och några fler. rogivande och spännadne att se ^^ 

63
135
Ghost:
Jonas_ skrev:
Ghost bättre du delar bilder på snygga och friska Nätpytons istället för dom där övergödda avelsmaskinerna :) 

Bättre för vem då? Tråden handlar om hantering eller inte hantering av reptiler i fångenskap. Inte om de är övergödda eller inte.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Ghost skrev:

Bättre för vem då? Tråden handlar om hantering eller inte hantering av reptiler i fångenskap. Inte om de är övergödda eller inte.

Ja bättre för alla som tittar på bilderna :) Annars riskerar många att få en felaktig bild av arten då dom inte ska eller bör vara så kraftigt övermatade som många Nätpytons är i fångenskap. Nog om detta, vi har antagligen helt olika syn på övermatning :) 

Att hantera en reptil kan många gånger hjälpa andra att förstå eller själv vilja ha en reptil, en hantering i en sådan situation är nog nyttig om den tar bort folks okunskap om reptiler och framförallt ormar. 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild