Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54

43
16
ormarna:
alla äro saliga i sin tro!

6
5
mathistad:
Det finns ju hantera och så finns det hantera. Det ena för djurets välbefinnande och det andra för människans.
Att kunna göra en besiktning är väl alltid bra att kunna för att slippa större problem än hanteringsproblemen

1275
1725
Falk:
mathistad skrev:
Det finns ju hantera och så finns det hantera. Det ena för djurets välbefinnande och det andra för människans.
Att kunna göra en besiktning är väl alltid bra att kunna för att slippa större problem än hanteringsproblemen

Ja men att plocka upp djuret för att kika hur tår, fjäll osv ser ut är det ingen som emotsätter sej men ifall du har läst tråden så ser du att det många motsätter sej är just att ha reptiler innanför tröjan, på kalla klinkersgolv, eller golv öht, kompis till katten osv.

6
5
mathistad:
Falk skrev:

Ja men att plocka upp djuret för att kika hur tår, fjäll osv ser ut är det ingen som emotsätter sej men ifall du har läst tråden så ser du att det många motsätter sej är just att ha reptiler innanför tröjan, på kalla klinkersgolv, eller golv öht, kompis till katten osv.

Jag läste fram till igårkväll.
Jo, jag har min ödla på klinkergolvet när hon duschar men ibland ligger hon även på handduk där. Jag värmer upp golvet med duschen och det går bra så länge vattnet porlar på golvet som då ligger på 30-40 grader. Så fort hon duschat klart så ska hon till värmen i terrariet. Hon har balja med vatten där men det är ändå lättare att ta henne till duschen. Inga ödlor innanför kläderna här inte och vad andra gör är upp till dom tycker jag. Det är dom själv som betalar veterinärkostnader om det vill sig illa eller helt enkelt mister sitt "uppvisningsobjekt".

youtu.be/pwr6XP_vHzw

Jag hade katt tills min dotter flyttade och tog den med sig. Alla djuren hos mig var vana vid katten och dom var ju inte iheller utan uppsikt när ödlan var exempelvis på balkongen. Jag var alltid där och där brukar vara runt 40 grader. Jag är en vuxen människa som haft olika djur runt mig sen barnsben och tar ansvar för saker och ting. Men lyckligtvis var inte min katt intresserad alls av ödlan och ödlan absolut inte intresserad av katten. Vi har väl haft tur! :) Dom små ödlorna hade kanske blivit mat åt båda två så dom är ALLTID i sitt terrarie. :)

Ja, du har ju annars rätt, inga djur på kalla golv och inte med katter som kan riva ödlan och inga ödlor som biter katter.  Då kanske det blir allvar av det hela med Infektioner :)

26
10
Erika666:
Har en leopardgecko som brukar ställa sig på bakbenen mot glaset, när vi ska ner handen för att ta upp vattenskålen etc så är han snabbt upp i handen o klättrar gärna hela vägen upp till axeln så han gillar o vara ute tolkar vi det som. Han får va ute o springa på golvet nån timma då o då men när det är dags o sätta ner honom kan det vara omöjligt för han klättrar ALLTID mot axeln så man får vara två för att parera ibland :) 

1275
1725
Falk:
Erika666 skrev:
Har en leopardgecko som brukar ställa sig på bakbenen mot glaset, när vi ska ner handen för att ta upp vattenskålen etc så är han snabbt upp i handen o klättrar gärna hela vägen upp till axeln så han gillar o vara ute tolkar vi det som. Han får va ute o springa på golvet nån timma då o då men när det är dags o sätta ner honom kan det vara omöjligt för han klättrar ALLTID mot axeln så man får vara två för att parera ibland :) 

Du har inte läst tråden va?

417
249
KANDARBA:
Falk skrev:

Förmodligen inte. Tänkte på detta tidigare när jag läste. Men förväntade mig en mycket längre första kommentar ^^ 

26
10
Erika666:
Falk skrev:

Njae inte hela kan jag väl erkänna....

417
249
KANDARBA:
Erika666 skrev:
...

Okej.
Den innehåller ganska delade meningar angående hantering av djuren. 
En del tycker att man kan hantera djuren och dom är socialla. Men reptiler har tyvärr någon man kallar för reptil hjärna.
Men största delen anser att man inte ska hantera. Jag är själv även en av dom som tyckter det. 
Jag tar inte ut mina reptiler mer än nödvändigt. Och inget för mitt egna behov alls, men vi alla är olika och var och en bestämmer själv över sitt djur man har köpt. 

Men du har valt en bra ödla för att kunna hantera. Det finns en del arter som hade bitit en sedan länge. ^^

1275
1725
Falk:
Handlar väldigt mycket om att klimatet är fel som är utanför terrariumet. Bla Djuret kyls ner snabbt, drar i sej torr luft osv och ett problem som många nybörjare gör är dessa feltolkningar om att djuret vill ut och kela bara för att den krafsar på glaset. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild