Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54

1275
1725
Falk:
ormarna skrev:

Själv tycker jag att det är upp till var & en jag däremot är för hantering av framför allt icke giftiga djur(ormar i mitt fall).En orm i flera generationer kommer då bli mer lätt hanterlig i fångenskap jag tar ut mina ormar 15min ca varje dag dock inte för at gosa utan som i föregående inlägg se att djuren mår bra en annan sak som är tänkvärd vi mäniskor är varmblodiga en orm växelvarm å kan därför dra nytta av våran värme efter som mäniskan är sina egna kärnkraftvärk varför vara snål med värmen när de behöver den å vi har tillräkligt.Men hanteringen av djuren SKA alltid ske på djurens villkår.Tycker dom inte om att bli hanterade så låt djuret va(med andra ord ge faan i å kladda på djuret!)

Är det inte bättre att ha dem i terrariet istället där värmen är korrekt?

57
37
MickeyMike:
I 9 fall av 10 så tror jag att en hantering av ormar inte är till följd att djuret behöver det, utan mer för ägarens skull. Tror även att vid en nödvändig hantering så kan tiden som djuret hanteras minskas rent generellt. En viss hantering till och från går inte att komma ifrån som ormägare, men jag tror på att djuret ska få leva sitt liv så naturligt som möjligt. Djuren i naturen klarar sig rätt bra utan att vi människor lyfter upp dom och klämmer och känner på dom i tid och otid. Många potentiella farhågot man kan tänkas ha om sina djur går att få bekräftade eller dementerade via en okulär besiktning, men som sagt en viss hantering går det inte att komma ifrån.

Framavling av lätthanterliga ormar tror jag inte ett dugg på. Och om så skulle vara fallet att en art ormar skulle bli mer lätthanterlig (för människans skull) över ett x antal 100 generationer till följd av avling på enbart "snälla" individer, så blir min fråga, är det rättvist  att trakassera och stressa upp den här generationes ormar om och om igen för att försöka uppnå ett diffust uppsatt mål långt fram i framtiden som ingen egentligen vinner något på? Att jämföra ormar med kor/kreatur är befängt. Kreatur har människan som grupp haft vinning på i form av mat, kläder, etc. Det är något som ormar inte erbjuder, en vinning till människan som grupp, utan möjligen människan som individ.

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:

Jag håller med om att jämföra lantbruksdjur som kor med ormar (reptiler) är ju helt galet :) Då har man inte riktigt förstått vad en orm är och hur dom fungerar. Osociala och solitära djur behöver man inte gosa med ;) 

Många i tråden som lägger in mänskliga egenskaper på sina reptiler, märkligt. Det är också en väldigt mänsklig egenskap att jämföra olika arter :) Alla djurarter fungerar olika, det är en del av charmen med djur tycker jag.  

417
249
KANDARBA:
Okej Jonas tror du inte jag heller vet vad en orm är ? ? ? 
Om du för det första inte har begripligt att det endast vart ett exempel som även det står i den texten jag skrev.
Det med att avla på snällare individer pågår med apor. Gorillor, tigrar, hästar, hundar etc det är mycket vanligare än vad ni kanske tror. 
Och jag tog kor som ett av tusen exempel för att det är ett djur som alla ser idag eller ser någon gång. 
För att helt enkelt blir lättare att få en bild av saker och ting. 

Det jag skrev om är något som faktiskt pågår för fullt med mängder av olika arter världen över. Och inget som man kommer ifrån heller. Även om vissa av er skulle gärna vilja det. 

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Apor (gorillor), tigrar, hästar, hundar är alla intelligenta däggdjur lika kossan.. jag hävdar fortfarande att det inte går att jämföra ormar med dessa djur. Vi får enas om att vi har olika syn på vad ormar är för typ av djur :) 

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Även om det går att avla fram "snälla" ormar så vem gör man det för? De blir ju lite omvänd darwinism? Survival of the friendliest :P

Att ta fram de lugna djuren generation till generation (förutsatt att de funkar) kommer ju även innebär att man avlar bort saker... det kanske innebär i så fall att man ta bort matresponsen eller att djuren i sig blir väldigt defensiva mot bytet

Nej... de tror jag är en dum lösning på ett problem som varken finns eller kommer lösa något då miljön fortfarande kommer vara fel för djuren utanför sina respektive terrarier

MvH Alex

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Oj vad mycket jag vill skriva, men jag skriver inget...

Ooops jag skrev visst, men inget om det jag tänkte.

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Ähh har du sagt A så får du säga B kakmonstret :P

205
203
Micke_E:
Se det som att det är en hjälp till Darwinismen, "Survival of the fittest", den bäst anpassade överlever och det kanske är de snällaste som är bäst anpassade för ett liv i fångenskap ;)

Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:
Patch, denna gången var det mest lite påpekande av användandet av vissa begrepp.

Tam efter några generationer skrev någon. Detta funkar inte eftersom tam är något som gäller på individnivå, tämjning är en process som sker under en individs livstid. T ex finns det tama elefanter (tränade), men elefanter är inte domesticerade.
Att ormar och andra reptiler inte skulle påverkas av att tas från naturen och avlas på i fångenskap är dumheter. Selektionstryck ändras bevisligen och per definition startar domecsticeringsprocessen när djur tas in.

Ni som är äldre kan ju tänka hur era första möten med nätpyton generellt var och jämföra det med hur nätpyton generellt är nu (självklart dom som då vart några generationer i fångenskap då). Domesticering sker, men det tar tid.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild