Tack Temla, kul att arbetsinsatsen uppskattas. :)
Akut stress betyder per definition att det är ett snabbt och kortvarigt påslag. Konklusionen av Kreger och Mench (1993) lyder:
"Brief periods of handling in captivity thus do not appear to cause chronic stress in the study species, although container restraint did appear to result in short-term stress in pythons."
Däremot så kan ju längre tid i smålådor leda till något annat, det var 10 minuter av 'container restraint' i denna studie.
Påståendet " [...] allt levande har en genetiskt inbyggd reaktion på att vara instängda i ett trångt utrymme utan möjlighet att fly vilket resulterar i starka panikkänslor [...]" tror jag inte har någon grund överhuvudtaget, utan bör enbart ses som din åsikt. Tänk på att det finns djur som vill gömma sig i trånga utrymmen för att istället känna trygghet. Det är ju inte samma sak som att vara instängd, men i och med ditt påsående måste djuren ha tillräckligt medvetande för att förstå att de är instängda.
"Vettigt sätt" var väl mer en snäll omskrivning av "inte alls"... Artiklarna kunde handla om t ex stress, fast i andra sammanhang. Det var helt enkelt texter som inte bidrog med någon information till ämnet.
Jag skulle vilja tillägga att jag undrar lite hur refereringen gått till, eftersom många texter var mer eller mindre irrelevanta medan andra var extremt svåra att finna. Har det kanske skett genom att kopiera listan från någon annan/från annan plats? Såg lite så ut på hur referenserna var skrivna.
Inget illa menat mot dig som har skrivit referenserna! Felciteringar, felaktiga resultatreferering, andrahandsreferering och liknande är ett problem även bland de som puplicerar vetenskapliga texter, tyvärr...
/Andreas Calais