Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Men en viss hantering kommer man ju aldrig ifrån? De står ju oxå tidigare i denna tråd!

Jag byter vatten hos min ödla och mina sköldpaddor när de fortfarande är i terrariet.... jag matar dem i terrariet.. fuktar upp i terrariet medans djuren är där i.... tar bort bajs medans djuren är där i...

Enda gången vid skötsel som jag tar ut mina djur är vid storstädningen som sker några gånger per år... Sen kan jag ta ut min ödla nån gång för att visa folk eller för att helt enkelt fotografera den... men de är ytterst få gånger om året... och jag är väl medveten om att de inte är för min ödlas skull... utan helt egoistiska skäl!

Mina sköldpaddor hanteras vid vägning/mätning några gånger om året och i samband med flytt till och från utomhushagen

Om jag säger att hantering sker kanske 5-10ggr om året så ljuger jag nog inte... och de inkluderar all form av hantering

MvH Alex

2052
780
psyjoh:
Tack. Det låter ju lagom. 
Vill jag ha "sällskap" av någon av mina ödlor sitter jag hellre vid dörren och handmatar än att ta ut den. Men som sagt ibland hoppar de ut själva. Inte ofta men det händer. 

348
310
panterophis:
Min orm hanteras någon enstaka gång med ormkrok eftersom JAG behöver träna på det men det är väldigt sällan som det har hänt. Han hatar mig och tycker inte alls om att jag kroktränar med honom så det är helt och hållet på mina villkor och av mina egna egoistiska skäl men istället så försöker jag som sagt att hålla det till ett minimum

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Vi har vetenskapliga studier som påvisar negativa effekter vid hantering, men även vetenskapliga studier som påvisar en minskad stressnivå hos arter efter regelbunden hantering. 

Sen tycker jag att man ska vara väldigt försiktig med att säga att studierna är "bevis" för att man inte ska hantera. Det är inte vad studierna säger, och det är därför viktigt att hålla sakliga argument. Det är även väldigt diffust med vad folk menar med hantering, och tråden har svängt väldigt offtopic emellanåt. Så försök att hålla till ämnet, även om det kan kännas lockande att hänga upp sig på andra saker runt omkring.

Jag rekommenderar personer att läsa igenom de studierna som isdrake och Lunde nämner för att ge en lite större förståelse för vad studierna påvisar. Hur många utav er har läst dem?

Sen tycker jag det är kul att folk delar med sig om hur de själva tänker och reflekterar. En intressant diskussion trots allt, även om den kanske gått lite väl långt (34 sidor just nu!).

85
88
AniMaL:
Alltså, det som "för hantering" folket (enligt mig, djurplågare alternativt indirekta djurplågare om intelligens kvoten sviktar hos nämnd.) inte verkar förstå när de skriver om exempelvis en ödla som sitter nånstans och får riktig sol på sig och tycker att "det är väl inget fel" , är att allt runtomkring den här "äkta solningen" kan vara allvarligt skadligt för ödlan. Självklart är det inte dåligt för en reptil att få lite riktigt solsken, det är det väl fan ingen som argumenterar emot heller? Det är såklart det allra bästa ljuset den kan få, MEN, det ni inte verkar ägnat en tanke åt är, att för en ödla som exempelvis kräver 90% luftfuktighet eller mer är det direkt skadligt att vistas i ett klimat som inte uppfyller detta. Dessutom är det en rejält plötslig skiftning att gå från ett terrarie med 90% fukt till en lägenhet med 40%! Och för att inte tala om alla andra faror med denna "lilla sol stund i fönstret" exempelvis allt damm, smuts och andra kemikalier och syntetiska ämnen ödlan då tvingas andas in i en lägenhet, eller befinna sig i, det kalla golvet/fönsterbänken och hela klimatet i en svensk lägenhet för en stackars ödla som kräver hög värme och hög luftfuktighet mm. Är direkt skadligt!

Jag blir så trött på människors "ursäkter" eller argument för att just deras djur inte alls lider någon skada av att bli hanterade eller vistas i deras hem .
En reptil är en reptil, har alltid varit en reptil och kommer förmodligen alltid att vara en reptil!! Läs på och samla kunskap om era djur och sätt djurens hälsa främst!! Är ni så egoistiska att ni kan bortse från djurets bästa och dessutom argumentera för det så är ni fruktansvärt okapabla att husera djur över huvud taget, eller så är ni bara helt enkelt sjukligt ointelligenta!
Märker ju definitivt av en intelligensskillnad mellan "för" och "mot" hanterarna.
Vi "mothanterare" har lärt oss om våra djur och vad de behöver och vad de absolut inte behöver, vilket verkar vara helt främmande för "förhanterarna" .

Med det sagt, är det nu dags för kvällsmys stunden i sängen framför film med skallrorna, idag bjuds det på varm choklad och godis till mina C.atrox och min mitchellii hona har inte velat äta ostbågar på 4 hela dagar nu, så tror hon fått för sig att hon måste banta för att vara fin. Ska ge henne massor av naturdiet kex ikväll medans hon ligger runt min hals och kelar .
Sen ska även mina små huggormar få massage och sen är det nappflaska och dags att sova tillsammans allihopa, jag och alla mina giftormar som älskar att ligga i sängen, kolla på film och bli klappade :)
Äh va fan, kan lika bra släppa ut alla giftiga spindlar och scolopendrar och andra kryp när det endå är myskväll, jaktspindlarna ska få dricka pepsi och mina Androctonus sp. Skorpor ska få mjölkchoklad och bli kliade på svansen som dom älskar :)
God natt allihopa, djuren hälsar så gott, har lärt mig djurspråket nyss också förresten .
Tror ni jag kommer sova gott?

.......

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Är inte religiös... Men det där inlägget förtjänar nog ett AMEN :P 

och Anders.. Du har givetvis rätt.. De är ju inte bevis egentligen... Men mycket tyder på att hantering är dirrekt skadligt för djuren :) 

2052
780
psyjoh:
Vet inte vem du menar animal men ingen av mina ödlor kräver 90% luftfuktighet. Har tillochmed 10% högre i lägenheten nu än vad dem ska ha i terrariet. Om det var mig du syftade på är det nog din intelligens som sviktar som inte kollar upp vad mina ödlor ska ha för luftfuktighet. 
Hade jag däremot haft en leguan eller vattenagam så hade jag däremot inte tagit ut dem de här korta stunder som mina nu varande ödlor ibland får komma ut mer än på en riktigt varm sommardag då vi har 90% luftfuktighet ibland. Tror det skiljer sig rätt mkt här i skåne från uppåt i landet och även att jag bor i en kuststad det där med luftfuktighet. Har även med att göra hur lägenheten är placerad i huset. 
Men som sagt hade det varit skadligt för mina ödlor hade de aldrig kommit ut. Men precis som patch och panteropis säger så är det väldigt sällan och någon gång ibland. 
Var det inte mig du syftade på Animal så bry dig inte om detta inlägg. 

2052
780
psyjoh:
...och att någon tar ut en orm för att träna på den är väl för fan värre än att ta ut en ödla som får sola som ej tar skada?!

Men det är ju bara min åsikt..

348
310
panterophis:
psyjoh skrev:
Vet inte vem du menar animal men ingen av mina ödlor kräver 90% luftfuktighet. Har tillochmed 10% högre i lägenheten nu än vad dem ska ha i terrariet. Om det var mig du syftade på är det nog din intelligens som sviktar som inte kollar upp vad mina ödlor ska ha för luftfuktighet. 
Hade jag däremot haft en leguan eller vattenagam så hade jag däremot inte tagit ut dem de här korta stunder som mina nu varande ödlor ibland får komma ut mer än på en riktigt varm sommardag då vi har 90% luftfuktighet ibland. Tror det skiljer sig rätt mkt här i skåne från uppåt i landet och även att jag bor i en kuststad det där med luftfuktighet. Har även med att göra hur lägenheten är placerad i huset. 
Men som sagt hade det varit skadligt för mina ödlor hade de aldrig kommit ut. Men precis som patch och panteropis säger så är det väldigt sällan och någon gång ibland. 
Var det inte mig du syftade på Animal så bry dig inte om detta inlägg. 

Inlägget syftade på vissa här som har leguan och har dessa ute i tid och otid, jag nämner inga namn öppet i denna tråd

90% inne eller ute...?

348
310
panterophis:
psyjoh skrev:
...och att någon tar ut en orm för att träna på den är väl för fan värre än att ta ut en ödla som får sola som ej tar skada?!

Men det är ju bara min åsikt..

Och hur ska man annars lära sig tekniken för att inte dö när man skaffar giftorm? Man nöter in krokteknik mm både på giftorm och ogiftiga
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild