Alltså, det som "för hantering" folket (enligt mig, djurplågare alternativt indirekta djurplågare om intelligens kvoten sviktar hos nämnd.) inte verkar förstå när de skriver om exempelvis en ödla som sitter nånstans och får riktig sol på sig och tycker att "det är väl inget fel" , är att allt runtomkring den här "äkta solningen" kan vara allvarligt skadligt för ödlan. Självklart är det inte dåligt för en reptil att få lite riktigt solsken, det är det väl fan ingen som argumenterar emot heller? Det är såklart det allra bästa ljuset den kan få, MEN, det ni inte verkar ägnat en tanke åt är, att för en ödla som exempelvis kräver 90% luftfuktighet eller mer är det direkt skadligt att vistas i ett klimat som inte uppfyller detta. Dessutom är det en rejält plötslig skiftning att gå från ett terrarie med 90% fukt till en lägenhet med 40%! Och för att inte tala om alla andra faror med denna "lilla sol stund i fönstret" exempelvis allt damm, smuts och andra kemikalier och syntetiska ämnen ödlan då tvingas andas in i en lägenhet, eller befinna sig i, det kalla golvet/fönsterbänken och hela klimatet i en svensk lägenhet för en stackars ödla som kräver hög värme och hög luftfuktighet mm. Är direkt skadligt!
Jag blir så trött på människors "ursäkter" eller argument för att just deras djur inte alls lider någon skada av att bli hanterade eller vistas i deras hem .
En reptil är en reptil, har alltid varit en reptil och kommer förmodligen alltid att vara en reptil!! Läs på och samla kunskap om era djur och sätt djurens hälsa främst!! Är ni så egoistiska att ni kan bortse från djurets bästa och dessutom argumentera för det så är ni fruktansvärt okapabla att husera djur över huvud taget, eller så är ni bara helt enkelt sjukligt ointelligenta!
Märker ju definitivt av en intelligensskillnad mellan "för" och "mot" hanterarna.
Vi "mothanterare" har lärt oss om våra djur och vad de behöver och vad de absolut inte behöver, vilket verkar vara helt främmande för "förhanterarna" .
Med det sagt, är det nu dags för kvällsmys stunden i sängen framför film med skallrorna, idag bjuds det på varm choklad och godis till mina C.atrox och min mitchellii hona har inte velat äta ostbågar på 4 hela dagar nu, så tror hon fått för sig att hon måste banta för att vara fin. Ska ge henne massor av naturdiet kex ikväll medans hon ligger runt min hals och kelar .
Sen ska även mina små huggormar få massage och sen är det nappflaska och dags att sova tillsammans allihopa, jag och alla mina giftormar som älskar att ligga i sängen, kolla på film och bli klappade :)
Äh va fan, kan lika bra släppa ut alla giftiga spindlar och scolopendrar och andra kryp när det endå är myskväll, jaktspindlarna ska få dricka pepsi och mina Androctonus sp. Skorpor ska få mjölkchoklad och bli kliade på svansen som dom älskar :)
God natt allihopa, djuren hälsar så gott, har lärt mig djurspråket nyss också förresten .
Tror ni jag kommer sova gott?
.......