Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54

1275
1725
Falk:

psyjoh skrev:
Poängen i det hela är väl att de som är emot hantering ska sluta gnälla på de som hanterar och fokusera på sina egna djur och inte rabbla upp ditt och datt i varannan tråd. Förlåt att jag la mig i men så ser jag poängen i ett par inlägg här. 

Vad menar du med det att poängen med denna diskussion är att vi som är mot hantering inte ska "gnälla"?

Har du ens läst argumenten mot hantering överhuvudtaget?

Tror varken jag eller patch är emot att man nån gång ibland plockar upp djuret för besikning och dyl men att sitta med djuren i knät i soffan eller på frukostbordet är vad vi tar avstånd från.

166
54
Leoleopardgecko:
Vill tillägga att jag tror att mycket sjukdomar hos alla djurarter kommer från maten. Vi människor äter besprutade frukter och grönsaker etc. Kolla innehållsförtäckningen på alla "reptilfoder", torra sådana. Jag är skeptisk till att använda sånt till ödlor samt foderdjur. 
Men jag klagar inte på dom som gör det.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

För att kunna göra det måste du ju skött ett annat gäng på samma sätt fast utan hantering?

Att dina djur lever längre än mina (om vi nu haft samma art) kan ju ha med 1000 tals andra anledningar att göra? så som genetik, miljö, stress (finns annan stress än just den från hantering)

alla vet ju att rökning är farligt/dödligt... men alla utvecklar ju inte sjukdommar pga det trots att de är storrökare sen de va 12år  medans andra som röker en cigg om dagen får lungcancer redan vid ung ålder

Samma grundprincip!

1275
1725
Falk:
Kan ju vara smart att inte jämföra reptiler med däggdjur också då det kommer till domesticering för då kan man lika gärna blanda in mollusker, arachnider osv.

Mäkligt då också att ingen visar upp en tam giftorm att kela med om dom nu gillar människo kontakt

2052
780
psyjoh:
Jag skrev inte poängen i diskussionen utan poängen i ett eller ett par av inläggen. Möjligt jag har fel men ville tydligöra det jag läste iaf. 
Poängen i ddisskusionn handlar väll om för och nackdelar. Men det känns som den är oändlig och samma argument kommer upp om och om igen. Hade varit roligt att höra om hanteringen från båda sidor och hur alla upplever sina djur. 

1275
1725
Falk:
Ett par av inläggen?! Har du läst tråden från början?

348
310
panterophis:
Det är ju ganska uppenbart att alla de som droppar in efter 30 sidor och påstår att det inte finns några bevis för hanterings negativa effekter inte har läst början av den här tråden så gör om, gör rätt (läs första 10 sidorna) och kom tillbaka sen så kan vi fortsätta diskussionen

348
310
panterophis:
psyjoh skrev:
Hade varit roligt att höra om hanteringen från båda sidor och hur alla upplever sina djur. 

psyjoh det har kommit upp från båda sidor

Mot hantering: forskning visar att reptiler inte tyr sig till människor och far illa av stress och fel miljö när man har dem i soffan

För hantering: "men min ödla gillar CSI för det har jag bestämt och bara jag vet vad min ödla gillar!"

2052
780
psyjoh:
panterophis skrev:

psyjoh det har kommit upp från båda sidor

Mot hantering: forskning visar att reptiler inte tyr sig till människor och far illa av stress och fel miljö när man har dem i soffan

För hantering: "men min ödla gillar CSI för det har jag bestämt och bara jag vet vad min ödla gillar!"

Nu menar jag förstås den lilla hantering ni gör med era djur och den hantering som förekommer hos dem som gör det varje dag. Har läst igenom denna tråd ett par ggr och har inte hoppat in efter 30 sidor. 
Kollade igenom sidorna snabbt och hittar inte nån som är helt emot hantering som berättar hur de sköter sina djur och hur/vad de gör de stunder dem behöver hantera dem. Har jag missat det så säg gärna vilken sida det ligger på?

2052
780
psyjoh:
panterophis skrev:
Det är ju ganska uppenbart att alla de som droppar in efter 30 sidor och påstår att det inte finns några bevis för hanterings negativa effekter inte har läst början av den här tråden så gör om, gör rätt (läs första 10 sidorna) och kom tillbaka sen så kan vi fortsätta diskussionen

Hoppas inte det är mig du syftar på då jag aldrig påstått något sådant. Om du själv följt tråden och andra trådar så förstår du att jag oxå är emot det till viss del. Ibland när jag matar, städar etc. så klättrar någon av mina ödlor ut och kan få vara ute ngn minut. Inget som jag tycker är onödig hantering för det finns inte ett tecken på att det stressar djuret eller att den är i fel miljö då de gärna sitter i värmen av solen i fönsterkarmen och i övrigt så handlar det om max fem min. Att man tar ut och leker med eller sotter och kelar i soffan som man ser på flera bilder tycker jag själv är fel. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild