Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54

Medlem i SHF
4043
5092
Jonas_:
Jag tolkar det som att ödlan försöker gnugga bort gammalt öms & inte som den vill bli klappad ;) Denna diskussion går knappt att lägga sig i då det finns så oerhört många vitt skilda åsikter inom hobbyn.

En gemensam nämnare brukar dock, inte alltid! vara att ju fler år man haft sina reptiler ju mindre hanterar man dom, den uppfattningen får jag iaf, kanske har någonting med att man samlar på sig mer kunskap med åren och kommer till insikt med vad en reptil egentligen är & hur mycket dom skiljer sig från andra mindre håriga eller håriga sällskapsdjur :) Bara en tanke från min sida...

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Tror du slog huvudet på spiken där Jonas :) 

14
3
Thorian:
Jonas_ skrev:
Jag tolkar det som att ödlan försöker gnugga bort gammalt öms & inte som den vill bli klappad ;) Denna diskussion går knappt att lägga sig i då det finns så oerhört många vitt skilda åsikter inom hobbyn.

En gemensam nämnare brukar dock, inte alltid! vara att ju fler år man haft sina reptiler ju mindre hanterar man dom, den uppfattningen får jag iaf, kanske har någonting med att man samlar på sig mer kunskap med åren och kommer till insikt med vad en reptil egentligen är & hur mycket dom skiljer sig från andra mindre håriga eller håriga sällskapsdjur :) Bara en tanke från min sida...

Jo men det var ju det jag sa. Alltså att den kommer och vill bli klappad i syfte att gnugga bort gammalt öms. När den inte ömsar undviker den mänsklig kontakt. 

74
13
larsson88:
Ödlan har troligtvis lärt sig att du hjälper till att få bort ömsat på besvärliga områden, därav kontakten vid öms och ingen i normala fall

14
3
Thorian:

larsson88 skrev:
Ödlan har troligtvis lärt sig att du hjälper till att få bort ömsat på besvärliga områden, därav kontakten vid öms och ingen i normala fall

Yes, så är det. Jag antar att ödlan inte finner det så stressfullt med mänsklig kontakt i alla fall. Det är inte värre än att det sköna från att gnugga bort ömset överväger obehagskänslorna. 

Jag ska tilläga att jag i princip aldrig hanterar mina ödlor mer än vid städning, hjälpa till med öms osv. Det händer att de klättrar upp på mina armar men jag brukar lägga tillbaka dem igen i terrariet ändå. 

903
510
Evanjeline:
Poängen tycker jag är ju inte varför de gör det, utan att de faktiskt kan kunna vilja. När jag har skrivit i den andra tråden menade jag verkligen inte heller att de gjorde det för närheten eller något sådant, utan att de kan tycka om det, precis som de kan gnugga sig mot något i terrariet. 

166
54
Leoleopardgecko:
Det jag har märkt på terrariedjur är att många har väldigt starka åsikter om sin tro och många tror att dom är experter på hur våra reptiler vill ha det. Jag har hört att jag borde svälta mina ödlor för att dom ska börja äta annan mat. Make no sense, inte för mig eftersom jag har en ödla som vägrar äta trots hur länge han än går utan mat. Men för någon annan, möjligtvis.

Så, vi har beteenden i vår natur, likförbannad som hundar, katter och REPTILER. Det som sker i fångenskap är förändrat beteende. Oavsett om vi har rätt luftfuktighet etc så blir det ändå inte frihet! 

Jag har mina ödlor ute ganska ofta, beroende på hur djuret beter sig, och jag kan omöjligt säga vad han eller hon vill, känner och tänker. MEN, jag tycker ingen är dålig ägare för att den aldrig handskas med djuret.

Vet man egentligen hur en hund mår i fångenskap jämfört med i det fria? Hunden uppskattar vårat sällskap, antagligen för att hunden inte lever ihop i skogen med ett gäng andra hundar. ELLER?

Min point är varför ska vi döma varandra när vi inte har det vetenskapligt bevisat?
Så länge ett djur mår bra, är frisk så vad behöver man hänga upp sig på? Man vågar ju knappt fråga någon fråga för att folk är så dömande. HUR VET DU JUST ATT MITT DJUR VILL HA SÅ?
Nu går det faktiskt att se på en reptil vad den vill. Oftast.
Det är som, en hund och en katt har inte samma beteende. En vildkatt har ex. inte en kattlåda ute i skogen. Det beteendet har vi lärt in hos katten.

Vi humaniserar alla djur i fångenskap, utan att tänka på det. Deal with it. 

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Tycker du ska läsa igenom tråden en gång till :)

De finns bevis mot hantering... och de finns bevis vad fel miljö gör med djuren! (folk väljer dock att bortse från den)

Hundar har funnis hos människan i många tusen år... katter likaså.. De är ju inte ens samma art längre (enligt vissa... och vissa ser dem som underart till vargen) som de va när de bodde i skogen? Tills de blir en Iguana iguana domesticus så får du nog se dem som vilda djur även om de är ett djur i fångenskap?

Tigrar blir ju inte tamtigrar för att du haft dem i fångenskap en generation eller 10? Och de går ju fel även där när de gäller hantering... men de är ju en annan diskussion

Och även om vi "förändrar" beteendet i fångenskap så ger de ju inte oss rätt att missköta dem med fel kost, fel miljö eller fel hantering?

Och de har aldrig funnis "vilda" hundar (Canis lupis domesticus/Canis familiaris) även om de finns vildhundar :)

903
510
Evanjeline:
Jag tycker det är lite intressant hur nästan alla använder inte domesticerade som anledning att de inte vill bli hanterade. Där finns gott om djur som inte är domesticerade som fortfarande kan tycka om männskligt sällskap. Ingen fågel i princip är domesticerad, möjligtvis den engelska och amerikanska undelaten, och några andra. Igelkottar, ekorrar, alla exotiska sällskapsdjur och inte att tala om alla vilddjur som blivit omhändertagna och trivs. Nu säger jag inte att där inte är skillnad på deras bettende och våra avlade djur, för givetvis är där det, men jag tycker ni ska säga att reptiler är reptiler istället för att de inte är domesticerade.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Nej ni tolkar in det så :)

Finns många vilda djur som kan uppskatta kel och liknande... även Tigrar, lejon och noshörningar! Även vilda fåglar kan uppskatta det.... Men vet ni vad de har gemensamt?

De är inte reptiler (med undantag för fåglar kanske... beroende på vem man frågar) :) eller amfibier!

LÄS IGENOM TRÅDEN IGEN SÅ SER NI BEVISEN! tror de står på första sidan... eller hänvisningar till det iallafall

Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild