Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54

1275
1725
Falk:
Många djur "smiter" ju för att dom inte fattar bättre är min uppfattning =)

903
510
Evanjeline:
Jag tror att reptiler kan tycka om att bli klappade, och få komma ut och undersöka under kontrollerade former. Det betyder dock inte att de ska vara ute jämnt, eller att de vill "titta på tv och dricka kaffe" som många här säger. Jag hanterar inte mina reptiler mycket alls, och tar absolut inte ut dem bara för att, men jag är säker på att min sköldpadda gillar att bli kliad och klappad. Just sköldpaddor är nog lättast att se, eftersom de går in  skalet om något är obehagligt, och om jag kliar honom på huvudet, halsen och kinderna så drar han ut huvudet så mycket han kan och ligger helt stilla. Jag vet inte hur jag ska tolka det beteendet utom att han tycker om det? Om han inte vill så puttar han bort mig med benen. Han tycker även om att bli kliad på ett visst ställe på skalet, för han börjar gnugga det fram och tillbaka mot mina naglar, och reser upp sig mot mig när jag gör det. Han har givetvis saker i sin låda han kan klia sig mot, och jag plockar inte ut honom när jag gör detta, eftersom där inte är lock så bara sticker jag ner handen då och då när han kommer fram och kliar honom i 10 sekunder, sen lämnar jag honom igen. Jag vill gärna veta vad ni tycker om detta, för vad annars kan det vara han vill? 

903
510
Evanjeline:
Där är en annan sak jag undrar också. Väldigt många av motståndarna till hantering använder argumentet att miljön är fel, vi har för låg luftfuktighet, ect, och att i terrariet finns microklimat de kan använda sig av för att själv bestämma vad de behöver. Om du har en reptil som får gå ut och in ur terrariet, vad hindrar dem att gå in igen om de behöver fukt eller värme? Vi ger dem fuktgrottor och solplatser för att de ska reglera det själv, så uppenbart kan de sköta det av sig själva, och i det vilda rör de sig på mycket större ytor och söker upp platserna själva, så varför skulle de inte kunna göra det i ett rum? Nu utgår jag från att terariet håller rätt klimat även med dörren öppen, vilket kanske inte alltid är fallet, men detta är en teoretisk situation, så vi behöver inte gå in på svårigheterna med detta, utan anta bara att så är fallet. Givetvis anta också att terrariet är stort nog för arten, och innehåller allt vad den behöver, med möjligheter att röra sig, gömma sig ect så att reptilen inte går ut för att terrariet är fel miljö. Jag är bara nyfiken på vad ni tycker om detta.

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Min tolkning av det är att du gör en mänsklig tolkning av en reptils beteende... Säger inte att en reptil inte kan "uppskatta" kliandet... Men den fattar inte att de är du som kliar den... De kunde lika gärna vart en gren eller sten liksom :/ 

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Och hur ska du kunna hålla terrariet i rätt miljö när när dörren är öppen? 

Och även de korta stunderna de är ute tar ju på djuren.... 

903
510
Evanjeline:

Jag menar inte att shit han älskar mig, titta han vill bli klappad, jag tror säkert det lika gärna kunnat vara en gren. Min enda poäng var att jag tror de kan tycka om att bli kliade. 

Som sagt, ignorera hur, detta är en teoretisk situation. Om den stunden tar på djuren borde reptiler inte kunna ha torra områden i sitt terrarium alls. Hur fungerar det med leopardgeckos och fuktgrotter tex? Man sprayar inte till dem, de har bara grottorna, men de är endå ute i resten av terrariumet, och det anses ok för de kan reglera själva. Vad hindrar dem från att göra det på en större yta?

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Låter lite som du försöker hitta brister i stället för att acceptera hur det är? 

Menar du att ett leopardgeckoterrarie  har samma miljö som utanför terrariet? Och att grottorna är den enda fukten som finns? Då har man ju misslyckats rejält med det terrariet? :/ 

och även om de va så så är det ju iallafall inte samma sak som att de är ok med utevistelse... Men de är ju egentligen en fråga  som bör tas upp i en annan tråd :) 

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:
Rensat bort ett gäng inlägg då användaren 'chlamydosauruz' var ett konto skapat av hejsven/regnskog för att provocera och försöka få folk sura.

Låt oss hålla oss till huvudämnet hantering. Miljö utanför eller i terrariet tycker jag hör till en annan diskussion.

276
119
Maqea:
Jag förstår hur du tänker Evanjeline. Om ett djur inne i terrariet har förmågan att känna om den behöver gå till tillexempel solplatsen eller till fuktgrottan vad säger att den inte kan göra samma sak utanför terrariet? Kan den välja vart den vill gå innanför glaset så kan den väll göra det utanför också. Jag tror att djuret kan känna vart det vill och behöver gå oavsett vart det är och därför låter jag min skäggis gå ut ur terrariet eftersom han när han vill kan gå in igen och eftersom jag vet att han hittar "hem". Trots att jag tror detta så begränsar jag hans tid utanför terrariet för jag jag har fått berättat för mig att han mår bäst i terrariet.

14
3
Thorian:
Jag har en ödla som vid öms ibland kommer fram till mig för att gnugga av ömset.
Om jag stryker den står den gärna kvar och låter sig bli klappad. Om jag inte klappar den kan aktivt gnugga sig mot handen.

När den inte ömsar uppskattar den inte hantering.

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med detta, men det är i alla fall ett exempel på där min ödla vil bli klappad.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild