Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54

2052
780
psyjoh:
Jag har själv bra exempel på hantering som jag tycker är ok här hemma. Vår stora skäggishona är jätteskygg, speciellt för barnen. Där är nästan aldrig någon hantering, endast om det verkligen behövs. All matning som sker är handmatn7ng av mig. Häromdagen beehövde jag ta ut henne och min mellanson höll då henne. Direkt när han satte ner henne så sprang hon bort till mig, antagligen för att det bara är mat hon får av mig så hhon kände igen min lukt? Iaf så hanterar vi aldrig henne. Däremot vår lilla skäggis som är vårt senaste tillskott får komma ut en liten stund då och då och det är om han står vid rutan och tittar och själv hoppar ut när vi öppnat. Det är inte alltid han hoppar ut och då får han bli inne. Denna hantering är helt ok tycker jag och det handlar om några enstaka minuter och det är om han själv hoppar ut. Detsamma gäller vår leopardgecko. De arter klarar även av detta klimatet som vi har här nu så det tar ingen skada på dem..

348
310
panterophis:
Våra lägenheter har för torr luft även för torrlevande djur och våran inomhusmiljö saknar microklimat. Jag skulle aldrig tillåta att ett djur smiter ut på egen hand oavsett det är katt, hund, häst, reptil eller något annat, ska en orm ut ska den lyftas ut med krok

2052
780
psyjoh:
Nu pratade jag specifikt om just våra ödlor vi har här och ingen smiter ut själv. Dem kan hoppa ut i våra händer i någon minut sen åker de in igen. Det klimatet vi har här nu klarar de av. Vi har runt 50-60% luftfuktighet här hemma och tempen närmare 30grader nu när solen står på. Blir såklart annat på vintern. Men som sagt jag är oxå för att de ska vara i sina terrarie och där får de vara i stort sett hela tiden. Vi tar aldrig ut något djur om de ej vill.
Den lilla hantering vi har var det jag skrev tidigare och jag tror ibte det stressar eller skadar dem på något sätt..

429
254
JACLAR123:
Någon gång måste man hantera djuren! Men det är den onödiga hanteringen, man vill få bort!  Så städning och hälsokontroll m.m. Det är något som behövs göras.. 

Ta ta det rätt nu psyjoh! :P  Hur vet du att djuren vill komma ut? Detta är ju ett bra exempel på att man tolkar reptiler fel.

Mvh :D

348
310
panterophis:
Jaclar hälsokontroll går att göra när djuren är ute och rör sig i terrariet och jag tycker absolut inte att du ska behöva redigera eller radera ditt inlägg

2052
780
psyjoh:
Jag menar att jag ej tar ut dem om de ej själv klättrat ut i min hand. 

429
254
JACLAR123:
panterophis skrev:
Jaclar hälsokontroll går att göra när djuren är ute och rör sig i terrariet och jag tycker absolut inte att du ska behöva redigera eller radera ditt inlägg

Haha! :D Ja, det går! Fast ibland kan det vara svårt att få in en våg i terrariet :P

348
310
panterophis:
JACLAR123 skrev:

Haha! :D Ja, det går! Fast ibland kan det vara svårt att få in en våg i terrariet :P

Väga djuren tycker jag känns överskattat om man inte har jättebråttom att avla på dem och inte kan vänta tills de är så stora så att man lätt kan avgöra att de är redo

903
510
Evanjeline:
Väga dem då och då är ett viktigt redskap i att veta deras tillväxt, och beroende på art kan de berätta väldigt mycket. Tex landsköldpaddor berättar vikten om du ger dem rätt kost eller inte då de inte får växa för fort. Det berättar dessutom saker som du inte nödvändigtvis kommer ihåg, som att din reptil kanske alltid går ner lite på våren då det är parningssäsong, och du behöver inte vara orolig, vilket leder till mindre hantering i längden, då inte behöver kontroller dem hela tiden för du tror de är sjuka, eller ta dem till vetrinär.

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Vissa av våra reptiler bör vägas då och då... Och då framförallt sköldpaddor som
kan vara lite svåra att se hull på :) 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild