Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Tycker alla nyinkommna i denna tråd bör läsa igenom den för att förhindra att samma sak tas upp för femtioelfte gången!

HenkePetersson: du bör oxå läsa igenom den :)

429
254
JACLAR123:
Jag tycker det är fortfarande många som tolkar reptiler fel! Många anser att man ska jämföra med fiskar istället! 

Då har jag en fråga.... När jag ska mata mina fiskar, så går det upp till ytan. Vill de bli klappade då? Jag hade en kompis som hade en guldfisk, den dog av detta! 

Detta är ett mycket bra exempel!
Oftast lever de inte samma klimat, som i rummet!  Samma med fiskar, de dör för de inte kan klara av att andas in luft! De kommer in i ett annat klimat... 

Men en hälsokontroll är mycket viktigt! :D

Mvh Jacob

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Det efterfrågas skötselråd övet diverse arter och det efterfrågas folk som kan skriva skötselråd... Lägg ner detta tjat och kolla i vilken heminredningskatalog som helst för när det gäller hantering av reptiler så gäller ju ändå inte luftfuktighet och temperatur osv längre, så ut med alla reptiler på vardagsrumsgolvet och släpp lös dem i våra trädgårdar för det är ju ändå det vi vill och det är ju där de trivs som bäst...

Henke :)
Som bara undrar hur i h-vete ni har mage att klaga på den låga nivån på Repti.net ???

1275
1725
Falk:

He he gillar när folk skriver i stil med att sina reptiler älskar att vara runt min hals, eller älskar att vara vara ut i rummet, se på hockey, dricka kaffe, ventiljustera hojen osv.

Det är fortfarande skillnad på reptiler och tamdjur. Om några miljoner år så kanske terrarier djuren går igenom en evolution och blir tama och myser när man pratar med dom men det är långt bort.

Sitter djuret hellre ute än inne i terrariet så trivs den med störta sannorlikhet inte där inne.

Fryser den och du är varm så är det inte så konstigt ifall den vill slingra sej runt din arm eller hals.

305
147
HenkePetersson:
Personligen hatar jag folk som knallar runt med dom ute i parker och torg etc, minns speciellt en situation när jag blev riktigt förbannad, då någon jävla hippi satt i parken och rökte tillsammans med några lika sinnade och hade en kungboa hängande på sig, jag gick fram till denne mannen och frågade om jag skulle hänga upp honom på axeln och blåsa rök i hans ansikte och vad han ansåg om detta, till svar fick jag att ormen var van vid det och att den gillade nicotin, följt av ett hån skratt och den där skesten som antyder att jag är en idiot när dom skruvar finget mot tiningen. Jag är inte emot hantering av djur, så länge det görs under kontrolerade formar, tex vid städning eller i samband med matning om djuret är van vid att tas ut vid dessa tillfällen, även en snabb tur ut i friska luften en varm och vind stilla dag är i mina ögon ok. Bara det inte blir för mycket, reptiler är inga keldjur och kommer aldrig att bli keldjur heller så som en hund eller katt, sen att vissa reptiler helldre vill vara ute i rummet och röra på sig, sträcka ut ordentligt är väl inget vi ska neka dem eller?? Så länge det inte rör sig om potenta djur som kan orsaka  livs fara för ägaren och annan.

Hur gör ni andra som är emot all hantering av reptiler när ni ska städa hos djuret?? städar ni med djuret i? Det lär ju strässa djuret mer än om man tog ut det ur terrariet, eller skiter ni i att städa hos dom och enbart plockar skit när den tömmer tarmen?

Om så är fallet så är ju det mer ohumant mot djuret än att ta ut det vid städning och använda tidningspapper som botten substrat.

348
310
panterophis:
Det är inte så svårt att snabbt lyfta över djuren i en annan låda medan man grejar och sen tillbaka när det är klart

1275
1725
Falk:

Kan jag städa utan att störa djuret så gör jag det, annars så lyfter jag ut djuret till en hammaplast, eller petbox och lägger en handduk över. Detta brukar ca 1minut och väldigt sällan någon längre tid än så.

Annars har jag en ombyggd golfklubba men en sked längst fram på som jag plockar ut skiten med.

Har man en orm som tex kräver 25-32 grader och 80-90% luftfuktighet så ska det rummet den släpps ut också ha det, annars är det jäkligt liten vits tycker jag =)

276
119
Maqea:
Hej hopp gänget!

Jag håller med Patch - läs igenom det som skrivits tidigare så vi inte hamnar i samma hål som tidigare. Jag har själv skummat igenom tråden fast jag varit med från början när den skapades.

Jag måste erkänna att jag inte hittar någon som skrivit att deras reptil tycker om att se på TV. Att ta ut reptilen på gator och torg upplever jag som att de aldra flesta är eniga om att det gör man inte.
Det som skiljer är att vissa låter några få arter av främst ödlor få komma ut och ta en promenad i huset. Fler tar ut sina reptiler i solskenet de dagar som är varma nog men alla tycker inte det är bra och det är helt OK att inte tycka lika.

2052
780
psyjoh:
Sen måste det tilläggas att det är stor skillnad på reptil och reptil (ödlor, ormar, sköldpaddor). Det skiljer sog både i hantering och sinne. Vad det är för art osv. Om man ska jämföra med hundar så är det stor skillnad i sinne på en golden retriever och en amstaff. Nu menar jag inte att reptiler är som hundar men förstå mig rätt..
Jag är för att dem ska vara i terrariet men man kan ändå se på vissa om de är mer lätthanterliga än andra..

348
310
panterophis:
Bara för att ett djur går att hantera så innebär ju inte det att man ska göra det
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild