Tips på trivsam miljö för Leopardgecko

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

3
0
GeckoNewbie:

I julas tog jag och min familj över två leosar. De hade ett mycket spartanskt terrarium så efter lite googling så fick de mer inredning.

Grottan hade dem sedan innan tillsammans med en plastbytta som låg upp och ner med några hål i. 

Jag har lagt till kokosfiber i halva terrariet, växter och en rot. De har även fått fler matstationer och varma stenar att ligga på. 

Temperaturen vid gömman/roten, ligger på marken under lampan på 33.2 grader. Och i sanden på skuggplatsen vid grottan på 23.4 grader. 

Jah har sett på sanden att de är ute och härjar på natten. Men jag ser dem inte på dagen. De trycker långt inne i grottan eller i roten, honan är framme ibland särskilt när vi matar dem men inte hanen. Ser även att de grävt lite under roten. 

Försökte lägga upp bilder men lyckas inte...

Är det något i deras livsmiljö som jag kan ändra på?
Djupare sand? I dag har de ca 4 cm djup sand. 

Jag vet att det är nattaktiva djur, men det hade varit trevligt att se sina djur åtminstone så att man ser att de lever liksom...
Hur gör ni med era? Ser ni röken av era leosar?

5487
4198
Tropfrog:
En klar förbättringspotential är att hålla dem i vars ett terrarium, inte i samma. De är trots allt solitära djur. 

Mvh
Magnus 

3
0
GeckoNewbie:
Tack för ditt svar. De har bott tillsammans i fyra år så jag tänker att de borde vara inkörda på varandra vid det här laget?

Medlem i SHF
4047
5099
Jonas_:
Solitära djur (dvs ensamlevande) blir inte sociala djur bara för att dom tvingats leva med en artfrände några enstaka år : ) evolutionen tar längre tid än så... 

Jag håller med Magnus. Bättre att hålla dom i separata terrarium, speciellt om du menar att det är en hona och en hane. Det brukar sällan gå bra i längden, ofta sliter det rejält på honan. 

Har jag djur som gräver brukar jag personligen sikta på minst (!) 10-15cm bottensubstrat, gärna ännu mer för bättre grävmöjligheter. Men undvik ren sand, det går knappast att gräva i. Blanda sand med exempelvis torv, jord, mossa, löv osv osv. 

3
0
GeckoNewbie:

Bra tips. Löser tjockare underlag till dem. 

Ha ha ha. Jag förstår. Men tog över dem som par så tänkte att det kanske var så de ville ha det. 

Hur är era leosar? Är de aktiva, sociala, synliga för ögat?

81
32
09an:
GeckoNewbie skrev:
De har bott tillsammans i fyra år så jag tänker att de borde vara inkörda på varandra vid det här laget?

Att de inte har dödat eller skadat varandra ännu betyder inte att de mår bra av att vara tillsammans. 

114
123
Spikedreptiles:
GeckoNewbie skrev:
Bra tips. Löser tjockare underlag till dem. 

Ha ha ha. Jag förstår. Men tog över dem som par så tänkte att det kanske var så de ville ha det. 

Hur är era leosar? Är de aktiva, sociala, synliga för ögat?

Leopard geckos är skymnings/natt aktiva. Du kanske ser dom sola svansen eller ett ben på dagen eller inte alls. När det blir mörkt är de dock generellt ute och utforskar en del. Sociala är väl egentligen ingen reptil. Mer toleranta skulle jag säga :)
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild