Visst är tidnings papper inte vidare snyggt ej heller naturligt för djuret, men dom mår lika bra i det som om de hade haft bark blandat med torv och löv, Ta mig inte på fel sätt jag är själv ingen stor entusiast av tidinigspapper, men det ha många fördelar, sen ska man ju inte ha tidiningspapper till vilka terrarie djur som hellst. Ormar funkar bra på tidnings papper, medans ödlor är mindre lämpade för det. Fördelarna är att terrariet blir mer sanitärt av att ha tidinings papper, när ormen gör ifrån sig bytaer man ut det till nytt och skurar av terrariet, tror knappast att dom som har botten substrat likt alspån torv sand bark byter allt när djuret bajsar eller kissar. utan plockar upp skiten på stället den bajsat på och i bästa fall byter ut substratet i en 15-20 cm radie runt det konterminerade stället.
Vad gäller hantering, så är det stor skillnad på hantering och hantering, det finns dom som inte kan låta sina djur va utan måste ha med sig dem var dom är är, om det så är en tripp på stan, handla eller hem till en polare, dessa djur är otloligt strässade och lever i regel också mycket kortare än andra reptiler, men att ta ut sin reptil under organiserade former korta stunder strässar inte djuret, sen är det ju givetvis så att alla djur är olika, jag har ormar som absolut inte gillar att bli hanterade/ utplockade eller vid rörda utan att dom blir strässade, samtidigt har jag ormar som älskar att komma ut. En av dessa är Jinni en 2 årig salmon hona som så fort jag kommer in i rummet börjar klättra på glaset i terrariet i väntan på att kanske få komma ut, hon brukar hänga runt halsen på mig eller sträcka ut på något av terrarierna medans jag jobbar med något i rummet och hon älskar det. Hade för många år sedan en haiti boa hane som vägrade vara i sitt terrarium, så jag lät hans skjut dörr stå öppen, på den tiden hade jag mina djur i en källare lokal där varmvatten rören gick i taket och rummet höll ca 25-26 grader. Haiti boan levde lös i rummet alltid, när den ville värma upp sig gick den antingen upp på rören eller in i terrariet och las sig under lampan... Det var en lyklig orm.