Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Har ju skrivit varför de är bättre typ 20ggr redan :) För de håller rätt miljö och värme? De har en miljö som anpassad till dem? Varför har man annars ens ett terrarie? 

270
80
Mjos:

Okej de har det bättre i terrariet. Men att kalla dem som väljer att hantera för djurplågare och sinnessjuka är väl lite att ta i. (och nu skrev jag inte att det var du som gjorde det Patch)

Som du själv skrev så har naturen extrema väderförhållanden. Extrem stress med div. hot förkommer ju också. Väljer man att ta ut för en liten kort stund kan väl knappast ta någon större skada? 

Jaja, nu tror jag att jag fått sagt allt och svar på en del av mina frågor. Nu får någon annan ta över. 

So long..   :)

348
310
panterophis:
I fångenskap behöver dem inte utsättas för samma stress och extrema förhållanden om man bara låter stackarna vara i sina väl tilltagna och miljöanpassade terrarium

edit: miljöanpassade terrarium innebär inte tidningspapper

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Hade man bara tagit fram dem NÅNGÅNG så är de säkerligen ingen fara! Men vart drar man gränsen? 

Läser man faktabladet om leguaner här på sidan som felaktigt rekommenderar daglig badning (bland annat) så får ju folk en otroligt dålig start på sitt djur! Reptiler behöver inte tvångsbadas och de låter mer som nått skriver för att slippa ha den vatten delen som faktiskt krävs för många reptiler! 

Jag kanske låter extrem när de gäller antihanteringen... men de finns alltid folk som misstolkar de man skriver och då är de bättre att de låter som man är absolut noll tollerant mot den... även fast man borde förstå att man inte kommer ifrån den :)

Reptilerna kommer ju ut (mina kommer dock aldrig ut lösa i rummet) vid t.ex grovrengörningarna? vilket jag gör nångång om året... de är för mig NÅNGÅNG!

Att ta ut djuren engång i veckan är inte nångång för mig :)

238
14
Regnskog:
Patch, lite roligt att du hanterar ett djur på din profilbild. Hur som helst, reptiler är individer. Visst, en fångenskapsfödd eller en traumatiserad reptil ska ej hanteras men då visar djuren som ej vill bli hanterade det också ganska tydligt genom att vara aggressiva, springa iväg, fälla ut skägg, skifta färg osv. Men har man ett djur tack vare att man har gjort den van vid hantering gjärna kommer till en utan att be den komma är väll suveränt? 
Och tror Chlamydosaurus är en av dom som har mest erfarenheter av dessa djur om någon. Sedan ni som pratar om att tidningspapper ej är naturligt, visst det är det väll inte! Men det är inte heller lysrör och t.ex. argentiska kackelackor för ett djur som kommer ifrån asien osv.

Så det jag vill ha sagt är att man själv märker tydligt om djuret går med på hanteras, visst är detta inte hundar som gillar att bli klappade men går det fint att hantera den och ägaren känner att den vill det så förstår jag ej varför inte.

Sedan att jämföra reptiler och fiskar är lite konstigt tycker jag!

276
119
Maqea:
Jag satt och funderade på den här tråden och andra trådar med liknande innehåll. Många uttrycker att det är konstigt att diskussionen inte dött ut utan ältas i år efter år efter år. Min fundering är om det inte har med respekt att göra?

Jag menar att om de som har en åsikt inte respekterar någon annans åsikt utan går till personangrepp eller i största allmänhet dissar den som inte tycker samma som den själv redan där förlorar diskussionen. Jag vet med mig att om någon är dryg mot mig så lyssnar jag inte på vad den har att säga utan gör som jag själv vill även om den personens åsikter kanske är mycket bra. Det gör att saker inte kan diskuteras sakligt och möjligheten att förändra någons tankar eller handligar går förlorade.

Att vänligt fråga hur tänker du nu eller kan du motivera och förklara dina handlingar till någon så att denna kan komma med en respos och motbevisning för att därefter kunna ge respons och motbevisning i sin tur osv. är sånt som utvecklar sakfrågan. Då kan man förändra och förbättra.

Jag undrar om det inte är därför den här och liknande trådar står och trampar på samma fläck, så att säga, eftersom tonen innimellanåt är bra bitig. Då slår de flesta dövörat till och upprepar i stället sin egen åsikt som ett mantra.

Medlem i SHF
537
750
Patch:
För mig är det enkelt.... Jag tänker fortsätta jobba för djurens bästa... och efter otaliga bevis för vad som är bäst så förstår jag inte hur försidan fortfarande är så stor!

Tycker de är tragiskt att folk sätter sig själva före djurens hälsa!

276
119
Maqea:
Det har jag förstått att du tycker Patch och jag tycker du gör helt rätt i att arbeta för det du tror på. Du har en bakgrund där du tagit hand om ett antal vanvådade djur som inte haft tillgång till rätt miljö och det skapar ett utgångsläge som du bygger dina åsikter på. En utgångspunkt som är viktig att ha med sig när man lyssnar på det du säger. Du är också ödmjuk när du erkänner att du någon gång gjort fel. Då vill jag lyssna till vad du har att säga och lära mig av dig för att kunna skapa mig en egen uppfattning byggd på fakta och erfarenheter.

Men om någon, OBS! Inte riktat till Patch utan allmänt, verbalt "slåss" så vill jag inte lyssna på den personen oavsett om det är jag eller någon annan som blir "slagen". Det spelar ingen roll hur bra argument någon har när den samtidigt är elak. Alla begår misstag och för att inte alla ska behöva göra samma misstag med alla djur så måste vi ju våga berätta om våra erfarenheter och berätta vad vi har lärt oss av det, altenativt att våga fråga för att kunna undvika ett misstag eller en olycka innan det sker.

Oftast är det ju i någon form av kontakt/hantering med ett djur som det händer olyckor och saker blir fel. (Oftast säger jag för de kan ju göra sig själva illa också). Om vi inte vågar eller kan diskutera hantering utan respekt så kommer många djur att fara illa. Då menar jag inte För eller Mot sidan utan Okunskapssidan. Om man får en verbal smocka så straffar det ju djuret i slutänden. Om vi visar respekt mot varandra så kommer det djuren tillgodo och det är ju det vi vill. Att de ska ha det så bra som möjligt.

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Jag försöker hålla god ton... de har jag alltid gjort!

Därimot så försöker jag inte hålla mig god med alla... de funkar inte så här i världen! och de tar bara massa energi!

OM någon gör fel så ska man få veta det (fortfarande med god ton) lyssnar folk endå inte så måste man förr eller senare höja rösten...sambon tycker alltid jag skäller när jag diskuterar för jag har en skarp och något högre ton, antar att de är ungefär lika med texten... de är alltså inte för jag är arg utan mer att jag blir så engagerad i det jag håller på med!

Reptiler har vart mitt största intresse i snart 20 år (till hösten).... Jag har haft en leguan springade lös i mitt rum (som dock höll 30 grader och hade en fuktighet som fick tapeterna att släppa från väggen) jag har gjort mina misstag (och gör säkerligen fortfarande sådana) Men jag försöker hålla mig uppdaterad till de senaste och lever som jag lär! ingen är expert!

Men när de finns så självklara och logiska saker som folk helt enkelt bortser ifrån (så som golvsköldpaddor t.ex som bla får fel på bakbenen pga de hala golven) brist på deras naturliga levnadssätt (så långt de går att göra) osv osv så blir man ledsen! Folk skulle aldrig behandla andra djur på de viset (finns ju dock alltid idioter) men de är helt ok att "missköta" reptiler.... och folk verkar märkligt nog helt ok med det!!

Folk är välkomna hem hit för att se själva hur mina djur bor (har bara 3 i dagsläget + sonens spindel) och de kommer se friska och alerta djur! har absolut inget att dölja!

63
12
johansk:
Tycker det med hantering är så stor skillnad från djur till djur. Själv vill jag inte dra omkring på mina ormar mer än när jag sköter om dom för jag har inget nöje i det.  Även om jag tror på att hantera djur som kommer bli stora när dom är juvrniler och senare lite då och då för att hålla dom vana vid hantering . Underlättar tycker jag och är det lättare för ägaren så är det lättare att se till att djuren har drt så bra jag kan ge dom . Sen djur som är giftiga är en helt annan sak , har ingen erfarenhet alls av sådana djur men jag antar att man är lite rädd om sig och därför hanterar endast i nödfall. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild