Kopierar det jag skrev i en annan tråd eftersom det passar bra i denna diskussionen:
Jag tycker att reptilhantering är ett intressant ämne och något som bör diskuteras och undersökas. Därför har jag gjort lite efterforskningar för att se vad som gjorts vetenskapligt.
Den här studien verkar tyda på att ökad exponering för människor leder till att reptilerna blir mindre stressade vid hantering (Exposure to tourism reduces stress-induced corticosterone levels in Galápagos marine iguanas
www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0006320702001283). Dock blir de fortfarande stressade.
Den här studien visar att kortvarig hantering (upprepad?) ger ett lågt stresspåslag (How much stress do researchers inflict on their study animals? A case study using a scincid lizard, Eulamprus heatwolei
jeb.biologists.org/content/209/6/1035.fullsec-13). Men djuren blir ändå stressade.
Ytterligare en annan studie hävdar att kortvarig hantering, när reptilen har blivit van, inte ger ett märkbart stresspåslag (Physiological and behavioral effects of handling and restraint in the ball python (Python regius) and the blue-tongued skink (Tiliqua scincoides)
www.sciencedirect.com/science/article/pii/016815919390030S ).
De artiklar jag lyft fram här är sådana som delvis stödjer hypotesen att upprepad exponering och hantering kan minska stressresponsen hos reptiler när de behöver hanteras. Jag ska dock tillägga att det finns massvis med artiklar som visar att hantering stressar reptiler, men dessa studier har i många fall studerat akut stress hos t.ex. vilda reptiler. Sedan beror det antagligen på vilka arter man studerar; vissa arter blir kanske lättare vana vid människor.
Om jag ska komma med en åsikt själv så tycker jag att det verkar vara en bra idé att vänja djuren vid hantering för att underlätta vid undersökningar om individen blir sjuk. Men att man ändå minimera hur mycket man hanterar djuren.
Förhoppningsvis hjälper artiklarna någon att bestämma sig för om det är värt att vänja sin reptil vid att bli hanterad. Om inget annat så kanske någon tycker att artiklarna är intressanta att läsa.
Addendum: Om ni inte kommer åt artiklarna är ni välkomna att kontakta mig så kan jag ladda ner och förse er med dem.