Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
ddr:

Temla:

En nyfiken fråga.

Hur drar du följande slutsats: "Tvärtom är de lugna, trygga och orädda." ?

1159
626
Temla:
Jag tycker inte man behöver vara doktorand i biologi för att kunna tänka själv och bilda sig en uppfattning baserad av det man ser på sina egna djur och hur dom beter sig. 

Håller inte med om att man ska lita blint på den lilla forskning som finns bara för att det inte finns någon forskning som motbevisar. Det enda det betyder - enligt min åsikt - är att det helt enkelt finns alldeles för lite forskning för att få en så pass klar bild att man kan förlita sig på den till 100% - speciellt när den forskning som finns lämnar så många frågor obesvarade om hur den exakt gick till. 

Som sagt, jag kan bara svara för mig, men mina ödlor riskerar inte sin hälsa när de är ute ur sina terrarier, lägenheten är väl anpassad för deras skull både vad gäller luftfuktighet, värme och UV m.m.  Dessutom kan de skada sig inne i terrarierna också för jag anser att det är omöjligt att ordna så att de är 100% säkra hela tiden. Men det är klart, de som har djuren i en plastlåda utan inredning kanske kan undvika skador, men hur mår dom djuren egentligen?

1159
626
Temla:
Temla: En nyfiken fråga. Hur drar du följande slutsats: "Tvärtom är de lugna, trygga och orädda." ?

Jag har ögon att se med. Jag har haft hand om rädda djur också. Det är inte så svårt att se skillnad på en rädd och en trygg skäggagam eller leopardgecko. Kameleonter kan man också oftast se på, har haft både rädda och orädda kameleonter även om alla kameleonter är skygga djur i grunden.

270
80
Mjos:
Hur drar man slutsatsen att de inte är stressade av att vara instängda hela livet? 

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Mår dina daggeckos dåligt mjos??  Om inte.... Varför inte då?  De är ju instängda hela livet? 

Sen kan jag ju tycka att frågan om att hålla djur instängda i bur, lägenhet eller hus är en helt annan diskussion!

men skulle nog rent spontant säga att reptiler är de släktet som passar bäst i fångenskap med eventuell undantag av fiskar :) 

270
80
Mjos:

Det vet jag ju inte.. Jag kan ju inte svara på om de mår dåligt. Lika lite som jag kan svara på om de mår dåligt av att komma ut och/eller hanteras (om vi nu ska hålla oss till hanteringen). Daggeckorna skulle nog få panik om jag plockade med de för de är inte vana vid det. Chuckwallorna (hur nu Chuckwalla blir i plural?) däremot visar ju inte den paniken. 

Kan det inte vara olika från ödleart till ödleart? 

Om de (om vi pratar stora ödlor) ser oss som rovdjur. Hur kommer det sig då att de klättrar upp på en. Även om det är mat som hägrar så tror jag inte att de skulle vara dumma nog att klättra upp på en uppenbar fara för att få mat? 

114
73
Lunde:
Kopierar det jag skrev i en annan tråd eftersom det passar bra i denna diskussionen:

Jag tycker att reptilhantering är ett intressant ämne och något som bör diskuteras och undersökas. Därför har jag gjort lite efterforskningar för att se vad som gjorts vetenskapligt.

Den här studien verkar tyda på att ökad exponering för människor leder till att reptilerna blir mindre stressade vid hantering (Exposure to tourism reduces stress-induced corticosterone levels in Galápagos marine iguanas www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0006320702001283). Dock blir de fortfarande stressade.

Den här studien visar att kortvarig hantering (upprepad?) ger ett lågt stresspåslag (How much stress do researchers inflict on their study animals? A case study using a scincid lizard, Eulamprus heatwolei jeb.biologists.org/content/209/6/1035.fullsec-13). Men djuren blir ändå stressade.

Ytterligare en annan studie hävdar att kortvarig hantering, när reptilen har blivit van, inte ger ett märkbart stresspåslag (Physiological and behavioral effects of handling and restraint in the ball python (Python regius) and the blue-tongued skink (Tiliqua scincoides) www.sciencedirect.com/science/article/pii/016815919390030S ).

De artiklar jag lyft fram här är sådana som delvis stödjer hypotesen att upprepad exponering och hantering kan minska stressresponsen hos reptiler när de behöver hanteras. Jag ska dock tillägga att det finns massvis med artiklar som visar att hantering stressar reptiler, men dessa studier har i många fall studerat akut stress hos t.ex. vilda reptiler. Sedan beror det antagligen på vilka arter man studerar; vissa arter blir kanske lättare vana vid människor.

Om jag ska komma med en åsikt själv så tycker jag att det verkar vara en bra idé att vänja djuren vid hantering för att underlätta vid undersökningar om individen blir sjuk. Men att man ändå minimera hur mycket man hanterar djuren.

Förhoppningsvis hjälper artiklarna någon att bestämma sig för om det är värt att vänja sin reptil vid att bli hanterad. Om inget annat så kanske någon tycker att artiklarna är intressanta att läsa.

Addendum: Om ni inte kommer åt artiklarna är ni välkomna att kontakta mig så kan jag ladda ner och förse er med dem.

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Så ditt försvar att ha de "ute" är att du inte vet hur den faktiskt mår i terrariet? Om man tänker så så kanske man inte ska hålla djur i fångenskap alls?? borde inte ett terrarie vara byggt så att de tillför de som reptilerna behöver? Precis som ett akvarie ska ha allt en fisk behöver?

vad finns i lägenheten som inte bör finnas i ett terrarie?? Vad är det som fattas där där inne? Vad är anledningen till att ett djur måste komma ut och springa i rummet? (nu bortser jag från hanteringen och den felaktiga miljön) de vill jag ha svar på!

var redan skrivit att vissa reptiler har möjligheten att känna igen sin skötare... Och att de inte är samma sak som när t.ex en hund gör det.. De tolkar dig ihop med mat?

Finns ju även exempel på att ödlor som blir rädda för t.ex en rovfågel har sprungit och klättrat upp på närmaste människa och även på hästar... Tror du att de springer till människan (eller hästen) för att få skydd av personen (hästen) eller ian de vara så att de letar efter närmaste högsta punkt? Den trodde helt enkelt att människan (eller hästen) va ett "träd"

ska kika på länkarna Lunde... Intressant och se att de äntligen kom upp forskning från andra håller! :)

270
80
Mjos:

Motion och omväxlande miljö kanske? Jag vet som sagt inte. Måste bara ifrågasätta huruvida ni vet att det andra sättet är bättre. Tycker istället vi kan respektera varandras åsikter och låta det vara där. De som vill hantera får göra det och de som väljer att inte göra det får göra så utan att någon blir påhoppad som djurmisshandlare. 

Blev lite svårt att läsa för allt är överstrukit av någon anledning. 

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Så ditt försvar att ha de "ute" är att du inte vet hur den faktiskt mår i terrariet? Om man tänker så så kanske man inte ska hålla djur i fångenskap alls?? borde inte ett terrarie vara byggt så att de tillför de som reptilerna behöver? Precis som ett akvarie ska ha allt en fisk behöver?

vad finns i lägenheten som inte bör finnas i ett terrarie?? Vad är det som fattas där där inne? Vad är anledningen till att ett djur måste komma ut och springa i rummet? (nu bortser jag från hanteringen och den felaktiga miljön) de vill jag ha svar på!

var redan skrivit att vissa reptiler har möjligheten att känna igen sin skötare... Och att de inte är samma sak som när t.ex en hund gör det.. De tolkar dig ihop med mat?

Finns ju även exempel på att ödlor som blir rädda för t.ex en rovfågel har sprungit och klättrat upp på närmaste människa och även på hästar... Tror du att de springer till människan (eller hästen) för att få skydd av personen (hästen) eller ian de vara så att de letar efter närmaste högsta punkt? Den trodde helt enkelt att människan (eller hästen) va ett "träd"

ska kika på länkarna Lunde... Intressant och se att de äntligen kom upp forskning från andra håller! :)

Kunde inte redigera bort strecket så la upp den på nytt i stället :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild