Denna diskussion har pågått i de fem år jag haft reptiler och har ärligt talat inte kommit någon vart alls. Påhopp och dålig attityd är vanligheter som dessutom tyvärr förvärrar stämningen på forumet som hittils varit ganska trevlig. Vissa människor verkar verkligen älska att starta en massa hetsiga diskussioner och kan verkligen få en civiliserad sådan att fullständigt spåra ut. Vissa medlemmar ser man dessutom enbart aktiva när hanteringsfrågan kommer upp. Jag ber er, snälla släpp det. Att se vuxna människor bete sig värre än vilken tonåring som helst skrämmer mig nästan. Jag har i princip enbart sett dessa diskussioner i Sverige, på utländska forum bryr dom sig knappt om det förutom att enkelt och trevligt påpeka att reptilerna inte behöver hanteringen och ska vara i terrariet större delen av tiden. Men inte dör reptilerna i USA och Storbrittanien som flugor? Det är bara dumt att göra ett problem till värre än vad det egentligen är...
Ska jag återgå till ämnet så att påpeka att reptiler inte kan tämjas ser jag som skitsnack. Reptiler kanske inte är dom smartaste djuren men de lär sig snabbt att man inte är någon större fara och så småningom kommer de emot en när man är nära istället fr att fly. Självklart är detta främst för att de förknippar oss med mat men det är fortfarande en form av tamhet. Om de nu förknippar oss med mat och något positivt så kan ni väl inte påstå att de samtidigt stressas av det, är de inte rädda för oss så br de väl enligt logiskt tänkande inte stressas? Jag har tron att en ödla som inte uppvisar försvar som är typiska för arten klarar av hantering utan problem. Man ska dock ha klart för sig att en reptil inte behöver vår hantering, de flesta är inte sociala djur och de som är det kan knappast utöva sitt sociala beteende med oss. Dettar räcker för att jag inte ska hantera mina djur, jag har helt enkelt inget intresse i det. Jag klandrar däremot ingen som gör det och jag beter mig absolut inte dåligt och allmänt otrevligt bara för att någon gör på ett annat sätt än jag.
Vill man få fram något så ska man argumentera bra och kunna allmänt uppförande, annars ska man helt enkelt inte komma och kritisera folk. FInns bra många på motsidan mot hantering som kan detta och sköter det väl, men Patch, Falk och andra som känner sig minsta lilla träffade kan ju ta och läsa sina inlägg en gång till och skärpa till sig till nästa gång. Flera av dom som bör känna sig träffade finns på försidan också, jag tar inget parti för någon sida här.
Där tackar jag för mig och önskar er alla en fortsatt trevlig diskussion. Jag släpper detta nu och förhoppningsvis blir det här mitt sista inlägg.