Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54

276
119
Maqea:
"Fobibotandet" tycker jag är en bra liknelse för hur jag tycker hantering av de herptiler som går att hantera bör hanteras. =D

Fråga - Hur kategoriserar ni följande exempel? Ser ni det som hantering eller inte?
Om man öppnar dörren till terrariet, djuret går ut själv och tar sig en runda i huset eller ut på den inhängnade altanen (på sommaren). Kanske lägger sig djuret i fönstret och kikar ut ett tag eller går till köket för att få en godbit av nått slag om någon människa är där och lagar mat. Efter en stund går djuret tillbaka till sitt terrarium och intar favoritplatsen och det är bara att stänga terrariedörren. Om djuret självmant inte gått hem efter ett tag så lyfter man själv upp det och bär tillbaka det till terrariet.
Stunden utanför tertatiet är beroende på vilken art det är, hur nära terrarieklimatet är rums-/utomhurklimatet, och mitt exempel förutsätter det är ett djur som blivit "fobitränat" och går att lyfta tillbaka till terrariet utan problem.

Patch - Citat "sen är de ju fortfarande enligt mig en stor skillnad på att ta ut och visa ett djur när barnens kompisar kommer än de är att ha den ute för "motioneras""
Fast det tycker jag tvärt om på. =) Inte tar jag fram mitt djur för att visa upp det för ett gäng barn. Det måste ju vara superstressande för ett djur. Bättre att barnen får se på djuret i terrariet och det får komma ut när det är lugn och ro i huset.
Fast nu när jag läser det igen så menar du kanske på samma sätt som jag?

1159
626
Temla:
Vilket bra inlägg Maqea! Ska bli kul att läsa ev. svar för det du beskrev är hur mina skäggisar och min kameleont har det här hemma. De går ut och in i terrariet själva utan min inblandning när jag öppnar. Kameleonten får bara vara ute en kort stund per dag. Han går dock in själv efter några minuter utan min inblandning. Skäggisarna får vara ute oftare då jag har luftfuktare i alla rum. De har även tillgång till värmelampor på sina favoritplatser utanför terrariet.

Håller också med om att ta ut djur för att visa barn låter extremet stressande (om det nu var så det var menat), mycket mer stressande än om djuret är ute när det är lugnt omkring dem. :)

278
122
Snakedude69:
Dont animals is the wild get stressed to?   I think the stress factor must be taken into consideration, but your deeling with captive bred animals.  there not tame  but animals that live in a box ( wild animals usually constently live in fear and are stressed) .  I am never for causing harm to any animal,  calmly holding your reptile  with a bit of common sence.  is completly ok to me, and in my oppiong keeps the stress down over the entire length of your reptiles life. (as well as the owner =P)
does the reptile enjoy being held I can agree that im sure they would be just as happy avoiding it.  But there has to be a comprimise. becuase not handling them is not a option.  ( some people want to make handling simplier)  other just do it when nessisary.  and they are those that take it to the extreem.

1244
472
leedragon:
för att  reptilen ska leva i rädsla krävs det att den förstår sitt eget dödlighet, jag tror inte att de  tänker jag komemr att dö  under dagarna, sånt typ av stress ahde dödat många arter inom en väldigt kort tid

82
16
Bremnes:
Jag plockar ut mina ormar cirka två gånger i månaden och kontrollerar så allt ser bra ut, så som resterande öms, andning, tungrörelser mm. Ibland får man sig en smäll från nån av dem, och det känns ganska oundvikligt när man har tre blodpytonjuveniler.... ;) Men det gör mig inget för då vet jag att de mår bra. Jag tror inte att man ska försöka "tämja" ett djur som inte vill bli "tämjt". Tycker att man får stå ut med att en del går att hantera vid behov och en del vill inte helt enkelt. Precis som vilken kvinna som helst.... ;)

Det jag försöker komma fram till är att i stort sett alla ormar jag haft genom åren är väldigt bra på att berätta när jag ska låta dem vara. Och detta får man respektera. Flertalet av mina ormar bryr sig inte nämnvärt av att jag hanterar dem vid behov. Men för den sakens skull sitter jag inte och "klappar" på dem varje dag. Har inget behov av det. Tycker nästan att det är mer fascinerande att hantera dem väldigt sällan, för då tröttnar man aldrig på dem. 
Ödlor nämner jag inget om då jag inte har erfarenhet nog av dem för att uttala mig. Men tror inte att skillnaden är så makaber. 
Dömmer ingen utan vill bara dela med mig av mina tankar och erfarenheter. 

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Att reptiler "passar på" att gå ut från terrariet när de är öppet har ju ingenting med att de vill gå ut att göra? De går ut för de kan och har möjligheten... och de förstår inte bättre? En reptil är ju tyvärr inte de vassaste chipset i påsen.... De ligger ju även kvar på för varma konstgjorda stenar eller kan lägga sig på en värmelampa så de får fula brännmärken... och om en reptil är kapabel till att lägga sig på en 150 graders värmelampa.... tror du verkligen då att de kan avgöra om en lägenhet är en bra plats för dem????? 

Nej jag menade inte som dig... jag har inte barn springer här hela dagarna som jag behöver visa mina djur för :) De kanske händer som mest 2 ggr om året de kommer nån ny person hit som vill se min ödla på nära håll? De är ju inte så jag tar ut min ödla när de är barnkalas här (vilket som min tidigare förklaring om hantering borde gjort klart)

Åter igen hur försvarar man daglig hantering med att *VADÅ jag tar ju inte ut min ödla när de är barn här*??
hur kan inte daglig hantering vara värre för ödlan än de få gångerna man nu skulle ha främmande över som inte redan sett reptilen?

Är det omvänd kvantitet över kvalitet man menar då?

Är det hellre lite stress alla dagar än mer stress nån dag? och eftersom mänskligt beteende kommer in i diskussionen stup i kvarten så kan du ju fråga en läkare vad som är värst? och för en gångs skull så tror jag faktiskt att ett mänskligt beteende passar in på de flesta djuren (Stress i detta fall kan både vara hantering och via miljön)

Man skulle ju kunna tänka sig att ett barnkalas eller en tripp till dagis där alla barnen ville klappa en ödla under kort tid med en attackförsök av nått djur (kort stress som snart går över) Mot en stress som man dagligen utsätts för så som t.ex mobbing (åter igen behöver inte bara vara av hantering... fel miljö blir oxå en form av stresspåslag)

Vad föredrar ni??? Bli mobbade på daglig basis eller en hund som gör ett utfall 2 ggr om året? (de är nu nån säger men vadå jag är ju hundrädd redan!! Men byt för all del ut hund till annat valfritt djur som du normalt inte är rädd för)

Hur som helst... Hantering eller ej... så bör man veta att det INTE är för reptilens skull!

MvH Alex

Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Intressant, så alla vilda djur som hanteras i det vilda och är lugna måste ju betyda att någon tämt upp.

Personligen tror jag INTE man vänjer djuret vid något, jag tror man tränar sig själv, man blir själv bättre, säkrare med tiden och tror då djuren också blir det.

Förstår helt enkelt inte hur den här tråden fortfarande kan leva. Hur svårt kan det vara, låt reptilerna vara reptiler.

Patch: Du la ju upp några vetenskapliga artiklar på facebook om hur skadligt hantering var, kan du inte lägga upp dem här? 

Om jag inte missat dem och dem redan har tagits upp, om dem har det så återgår jag till vad jag skrev nyss.

Medlem i SHF
537
750
Patch:
De ligger redan här.... Inlägg nummer 2! skrivet av isdrake :)

Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Oj, så pass tydligt (dåligt av mig).

Vissa kanske skulle ta och kolla in första sidan då...

Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Anders: Helt klart har du rätt i att djur kan tränas, bla annat London Zoo har klicket tränat sina komodovaraner. Så visst går det, finns dessutom fler exempel på djurparker med havssköldpaddor som lärt dem simma till ett specifikt ställe så dem slipper fånga in och hantera dem (utvecklades bla för att undvika onödig infångning/hantering).

Men det är beteende man tränar, inte hur kroppen fungerar eller reagerar. 
(Ber om ursäkt om det inte framkommer exakt hur jag menar men det är sent och jag är trött)

Jag tycker Patch förklarade det väldigt bra med regelbunden konstant stress, kontro väldigt sällan stress väldigt bra och tycker det räcker som argument.

Edit: Ser nu att man kan uppfatta mina två inlägg som motsägande varandra men ska förklara hur jag menar när jag fått lite sömn.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild