Sedärja, då var det liv i tråden igen efter en liten dvala.
Hellemar, Tjabba. Du kanske missade att ställa någon fråga där emellan, för enligt mig så går det svara både "Ja, självklart" på första frågan och "Nej" på andra utan problem.
Jag förstår att det är ett antagande att reptilen går i lägenhetsmiljö utanför terrariet. Även om det egentligen inte har något med hantering i sig att göra, men miljö är en nog så viktig diskussion ändå.
Om man för diskussions skull antar att artens krav på miljö uppfylls även i lägenheten/rummet, så får du jättegärna beskriva din syn på själva hanteringen.
Jag själv har skrivit en hel del i tråden, och jag vet inte om man skulle kalla mig för en person som är för eller emot hantering, men min åsikt är att det sällan är svart & vitt. Det finns fördelar med hantering, samtidigt som det finns nackdelar med det. Framförallt hos större reptiler blir det en rätt så klar fördel, då stora ödlor och ormar kan åsamka stor skada på ägare, eller bli skadade av ägare som måste hålla emot när reptiler sprattlar omkring. Det är även lättare att upptäcka kvalster och andra sjukdomar när man kan komma nära. En tredje fördel är att det är lättare att få folk att förstå och få intresse om man har ett djur som inte är aggressivt och stressigt att visa upp.
Sker det en rimlig, tålmodig hantering i syfte att göra reptilen mera van vid hantering innan den blivit så stor så underlättar ju detta något enormt i framtiden. Det gäller väl dock att veta vad man sysslar med så att det ger effekt, eftersom det annars blir att man bara stressar upp ödlan/ormen i onödan.
Jag själv hanterar mina ödlor sällan, och vissa inte alls. Små snabba anolisar och glasklättrande geckos hör till de som är ohanterliga. Min blåtungade skink är däremot lätt att ha att göra med, och går utan problem att plocka upp och lägga i en hammarplastlåda vid t.ex. städning.