Diskussion om hantering

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54

953
1840
peter54:

Maqea. Använd ditt sunda förnyft och din magkänsla och lägg därtill de goda bitar du hittar här i tråden. Jag tror att du hamnar rätt nära perfekt då.

Fredriko. Jag undrar om du inte fått med ett "inte" för mycket i ditt inlägg på sidan 20, stycket som handlar om grön leguan? Annars finns en motsättning mellan första och andra delen av meningen.

Allmänt. Jag har med förvåning noterat att den här tråden lever än efter 22 sidor. Så komplicerade är inte de allmänna rekommendationerna för hantering. I min uppfattningsvärld betyder det två saker: 1 Att det är extremt många åsikter och tyckanden som florerar, vilket inte kan vara optimalt för djuren. 2 Att diskussionen gått in på enskilda djurarter, vilket inte heller verkar optimalt så länge man verkligen pratar hantering och inte svänger in diskussionen på enskilda arters klimat/miljöbehov istället för hantering. Klimat/miljökrav borde inte diskuteras i en hanteringstråd.

För min egen personliga del är den här frågan mycket enkel. Reptiler är solitära, de umgås inte och all kontakt med en reptil är därmed envägskommunikation, dvs jag får ut något av den, men inte reptilen. Det leder genast till slutsatsen, åtminstone för mig, att hanteringen bör hållas till minimal nivå. Onödig hantering hänför jag generellt direkt till diverse missuppfattningsbegrepp, som till exempel; personliga önskemål eller feltolkade signaler från reptilen, eller, att man rentav struntar i rekommendationerna för att man inte tror på de vetenskapliga fakta som för närvarande gäller.

278
122
Snakedude69:

Thats the Point of a Forum.... you discuss,  you read, you listen and you take what works for you.   the goal is to make it better for the animals and the owner.   

I have lots of expeince with animals to .... not lots with reptiles, but what i have learned is everyone is an expert.  but even if you are there are better ways of teaching then just saying im right. cause im so good.  instead of saying who is right or wrong its nice to see people give there experience.   and give the reader  somthing to  read. and try to extract some sort of information from it. 

This definatly was a open ended forum question...  =)  

135
130
Hellemar:
Tjabba...

Jag är den förste att erkänna att jag inte läst samtliga inlägg i tråden, men jag orkade igenom en hel del. Min åsikt är glasklar när det gäller hantering av herptiler,  men jag ska uttrycka mig lite annorlunda nu i frågan...

Vad har du för herptil?  Har du läst skötselråd för hur din herptil ska skötas? Vill du din herptils bästa ? Har du optimala förutsättningar i terrariet vad gäller värme och luftfuktighet? Om du svara; Ja, självklart ! Då fortsätter vi...
Har ditt rum/hus/lägenhet samma förutsättningar vad gäller värme och luftfuktighet som terrariet?
Svarar du; Nej, självklart inte! Ja, då måste jag bara fråga - svarade du inte; Ja, självklart! på första frågan? Ljög du då? För vem? Jag skiter ju i hur du sköter dina djur, så då ljög du alltså bara för dig själv?! Inte särskilt smart att ljuga för sig själv va ?

Henke :)

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Du är inte dum du Hellemar ;) 

45
68
Jimmy_S:
Tummen upp Hellemar!

Medlem i DHF
263
355
McPede:

Mitt bidrag till den långa tråden -

Veckans bästa ord, antropomorfism:
sv.wikipedia.org/wiki/Antropomorfism

(...och Hej Hellemar! Det var inte igår :) )

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Sedärja, då var det liv i tråden igen efter en liten dvala.

Hellemar, Tjabba. Du kanske missade att ställa någon fråga där emellan, för enligt mig så går det svara både "Ja, självklart" på första frågan och "Nej" på andra utan problem.

Jag förstår att det är ett antagande att reptilen går i lägenhetsmiljö utanför terrariet. Även om det egentligen inte har något med hantering i sig att göra, men miljö är en nog så viktig diskussion ändå. 

Om man för diskussions skull antar att artens krav på miljö uppfylls även i lägenheten/rummet, så får du jättegärna beskriva din syn på själva hanteringen.

Jag själv har skrivit en hel del i tråden, och jag vet inte om man skulle kalla mig för en person som är för eller emot hantering, men min åsikt är att det sällan är svart & vitt. Det finns fördelar med hantering, samtidigt som det finns nackdelar med det. Framförallt hos större reptiler blir det en rätt så klar fördel, då stora ödlor och ormar kan åsamka stor skada på ägare, eller bli skadade av ägare som måste hålla emot när reptiler sprattlar omkring. Det är även lättare att upptäcka kvalster och andra sjukdomar när man kan komma nära. En tredje fördel är att det är lättare att få folk att förstå och få intresse om man har ett djur som inte är aggressivt och stressigt att visa upp. 

Sker det en rimlig, tålmodig hantering i syfte att göra reptilen mera van vid hantering innan den blivit så stor så underlättar ju detta något enormt i framtiden. Det gäller väl dock att veta vad man sysslar med så att det ger effekt, eftersom det annars blir att man bara stressar upp ödlan/ormen i onödan. 

Jag själv hanterar mina ödlor sällan, och vissa inte alls. Små snabba anolisar och glasklättrande geckos hör till de som är ohanterliga. Min blåtungade skink är däremot lätt att ha att göra med, och går utan problem att plocka upp och lägga i en hammarplastlåda vid t.ex. städning.

Medlem i SHF
537
750
Patch:

Är de inte större chans att bli skadad av de stora reptilerna om man hanterar dem än om man inte gör det?

Sen som vi skrivit 1000 tals gånger så kommer man ju inte undan hantering i den här hobbyn.... Utan de är ju den onödiga hanteringen som vi vill ha bort... den komma ut och promenera i soffan/kolla på tv/sitta på axeln undermatlagnings sorten

Att flytta ett djur från terrariet till en låda vid rengörning eller liknande räcker väl fullt tillräckligt för att se om djuret har kvalster eller skador?

Vem säger att en reptil som inte hanteras är stressigt att visa upp? Haft massor med djur som inte hanterats mer än nödvändigt som inte alls är nå problem att hantera vid behov.... tycker de är en dålig ursäkt... samt att all hantering innan den lugnar ner sig är väl fortfarande mer stressande för djuret än de få gångerna man måste hålla fast dem vid till exempel veterinärvård?

Förstår inte idén med att stressa ett djur för att få den lugn för att minska stressen när man senare eventuellt behöver hantera den?

Och i min värld så behöver jag inte stressa upp ett djur för att andra ska förstå vad tjusningen med min hobby är... Tur man inte tänker så med fiskar :P

MvH Alex

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2694
2512
anders:

Patch, jo självklart är det större chans att bli skadad av stora reptiler när man hanterar dom än när man inte hanterar dom. Men som du poängterar så kommer man aldrig ifrån hanteringen helt och hållet, och finns det då en poäng att långsamt vänja ormen eller ödlan till hantering (förslagvis när den är ung) för att motverka skador när den är svårare att handskas med?

Gör ödlan/ormen allt för att ta sig loss så har man ju inte lika mycket möjligheter att inspektera. Mycket kan man självklart se utan att hantera reptilen, men väldigt skygga ödlor är det ju extra svårt att ha koll på.

Det kan självklart vara andra faktorer som gör att vissa individer, och framförallt arter är lättare att handskas med än andra. Men det är ju ingen garanti.

Jag ser det lite som en fobibotning. Är en person rädd för spindlar, och man botar fobin genom att långsamt exponera personen för spindlar, så är det inga problem för personen att hantera en spindel när den väl tvingas till det. Om man istället helt plötsligt en dag slänger fram en fågelspindel rakt i ansiktet på personen utan att fobin är botad så är det inte alls lika trevlig upplevelse.

Fast nu är det ju inte så att folk har en massa negativa uppfattningar om fiskar i samma utsträckning som reptiler ;)
Jag kan tycka att det är vår skyldighet att värna om våran hobby genom att öppna upp ögonen hos andra personer. I vissa mån fungerar det fint med att bara se, men framförallt barn och ungdomar vill gärna känna, och åsikter som att "ormar är slemmiga" och liknande försvinner rätt fort då.

Medlem i SHF
537
750
Patch:
Jag antog egentligen att du menade när de va yngre :) Men du skrev stora så man vet ju aldrig :)

Men håller ändå inte med att man ska göra det på djurens bekostnad... sen så kan man ju alltid visa ett djur som redan är lugn (utan "fobi"hanteringen)

sen är de ju fortfarande enligt mig en stor skillnad på att ta ut och visa ett djur när barnens kompisar kommer än de är att ha den ute för "motioneras"

Men hade fortfarande inte stressat (i förebyggande syfte) ett stackars djur för att barnens kompis ska ha nått att klappa på :)

De jag vill ha bort är folk som tror reptiler är katter... de ska lära sig gå på låda, sitta i knät vid tv kollandet osv osv

Blev konstigt skrivet märkte jag men bjuder på det :P
Logga in för att posta i forumet
Sida av 54
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild